000000000000000 00000000000000000000000000000
1000000 00000000000000000000000000000
0000000 000000000000000000000000000000
0000000 0000000000000000000000000000000
0000000000 00000000000000000000000000 (
0000000 O 0000000000000000000000000000¢
0000 000000000000000000000000000¢
)00 00000000000000000000000¢
)00 0 0000000000000000000000
0000 (34 0000000000000000000
0000000000 0000000000000000000 ([ ]
)00000000000000 00000000000000000 [ 4
)00000000000000 0000000000000000 (L
000000000000000 000000000000000 000
00000000000 000000000000000 000
00000 ® 0000000000000 0000
000000 0000 000000000000000 0000
0000000 00000000000000000000000
000000 00 00000000000000000
(1} 000000000000000
00000000000000 o 00
000000000000000 ( 1 I J
00000000000000
00000000000000
® 0000000000000
o 000000000000
[ 4 0000 O 00000000000
O O 000000000 00000000000
000000000000 000000000000 [ ]
o 00 © 0000 00000000000000

RAPID RESPONSE

AT A CROSSROADS:
Journalism in Poland
faces uncertain future
ahead of election
MISSION REPORT ON MEDIA CAPTURE

AND VEXATIOUS LAWSUITS IN POLAND

BY THE MEDIA FREEDOM RAPID RESPONSE

$5» MEDIA FREEDOM
MEDIA FREEDOM



MEDIA FREEDOM AT A CROSSROADS:
JOURNALISM IN POLAND FACES UNCERTAIN
FUTURE AHEAD OF ELECTION

MISSION REPORT ON MEDIA CAPTURE AND VEXATIOUS LAWSUITS
IN POLAND BY THE MEDIA FREEDOM RAPID RESPONSE

This report was prepared by the partner organisations of the Media Freedom Rapid Response (MFRR),
with contributions from:

- ARTICLE 19 Europe

- European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF)
- European Federation of Journalists (EFJ)

- Free Press Unlimited (FPU)

- International Press Institute (IPI)

Editors: IPl and ECPMF
Design and layout: Ana Dokucevi¢

This report was produced as part of the Media Freedom Rapid Response, which tracks, monitors, and
responds to violations of press and media freedom in EU Member States and candidate countries. This
project provides legal and practical support, public advocacy and information to protect journalists
and media workers. The MFRR is organised by a consortium led by the European Centre for Press and
Media Freedom (ECPMF) including ARTICLE 19, the European Federation of Journalists (EFJ), Free Press
Unlimited (FPU), the International Press Institute (IPI), and Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa
(OBCT). The project is co-funded by the European Commission.

—

co-funded by

5 MEDIA FREEDOM
RAPID RESPONSE

.

European

Commission
N

International

75 i CENTRO PER LA
European EEE f Press S)‘Scsoen:;\gzggg COOPERAZIONE
4 Institute franseuropa INTERNAZIONAL

, E
ECPMF B5EF) FrEE
UROPEAN CENTRE AR em
O R e b oM coore 345 Journalists UM

Federation of PRESS




TABLE OF CONTENTS

Introduction
Key Findings

Media capture and its consequences
Political control and weaponisation of public media
Political control and weaponisation of media regulators

Media ownership, media pluralism, and “repolonization’

The discriminatory allocation of state advertising

Vexatious lawsuits and the legal intimidation of media
Meeting with the Ministry of Culture

Giving the last word to Poland'’s journalists

Concluding Recommendations

10
12

14
16
16

18



INTRODUCTION

On 15 October Poland will hold parliamentary elections with the governing Law and
Justice (PiS) party seeking a third term in office. The last few years have been a turbulent
period for Poland with the war in neighbouring Ukraine making it a crucial geopolitical
ally for Europe. At the same time, relations between Poland and the European Union are
at an all time low following the Article 7 procedures against Poland for breaches in the
rule of law. The election is being intensely fought between parties offering competing
visions and the result is likely to be hugely consequential for Poland and its neighbours.

In parallel, concerns about media freedom in Poland have grown steadily since PiS
came to power in 2015. While the country has long enjoyed one of the more robust and
pluralistic media markets in central and eastern Europe, in recent years it has witnessed
intensifying government efforts to assert control and influence over large sections of the
media.

Following the 2020 Presidential elections, the Organization for Security and Co-operation
in Europe (OSCE) monitoring report' declared that “the public broadcaster failed to
ensure balanced and impartial coverage, and rather served as a campaign tool for the
incumbent and frequently portraying the main challenger as a threat to Polish values
and national interests”.

In 2022 and 2023 the European Commission’s Rule of Law Reports? noted that no
progress had been made on:

- Ensuring that fair, transparent, and non-discriminatory procedures are adhered to for
the granting of operating licences to media outlets,

- Strengthening the rules and mechanisms to enhance the independent governance
and editorial independence of public service media taking into account European
standards on public service media.

To explore this issue further and to assess the challenges facing Poland’'s media and
their ability to report on the government’s record in office and the competing political
programmes on offer to the electorate, the partners of the Media Freedom Rapid
Response (MFRR) organised a pre-election mission to Poland from 11-13 September and
met with journalists, regulators, civil society groups, and government officials.

This report presents the key findings, explores how the combination of media
capture and vexatious lawsuits have been used to pressure media, and outlines a
set of recommendations for urgent reform.

' https://www.osce.org/files/f/ldocuments/4/9/455728.pdf

2 https://commission.europa.eu/publications/2023-rule-law-report-communication-and-country-
chapters_en



https://www.osce.org/files/f/documents/4/9/455728.pdf
https://commission.europa.eu/publications/2023-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en
https://commission.europa.eu/publications/2023-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en

KEY FINDINGS

- The public media have been fully converted into a propaganda arm of the ruling PiS
and acts not only to promote the interests of the party but also to attack and denigrate
its critics.

- The private broadcast sector has come under intense pressure to ensure pliable
media that are cautious of holding the government to account.

- The National Broadcasting Council, KRRIT, which serves as the national regulator for all
broadcast media, is controlled by PiS allies and has abused its licensing powers to create
business uncertainty and pressure private broadcasters such as TVN and RADIO TOK
FM. It has further applied arbitrary and abusive financial penalties against broadcasters
for their critical journalism to impose fear and self-censorship in newsrooms.

- Media pluralism was further compromised when the state-controlled oil company,
PKN Orlen, took over the largest regional media company, Polska Press, in 2021 leading
to the rapid replacement of the editors-in-chief with PiS supporting journalists. The
editorial purge has led to a clear shift in editorial lines favourable to the ruling Law and
Justice Party (PiS) ahead of upcoming elections.

- PKN Orlen's further acquisition of the country’s largest press distributor, RUCH, provides
it unprecedented control over access to the regional and local newspaper market.

- Local media are in an exceptionally precarious situation facing financial and
distribution troubles, legal threats, and uneven competition against media backed by
public authorities.

- Private media are denied access to state advertising income, weaponised by PiS to
fund favourable media outlets and undermine independent journalism. The move
exacerbates the financial pressure on media, particularly print, that are still developing
new and sustainable income streams to support the digital transition.

- Polish media are subjected to one of the largest number of vexatious lawsuits, or
SLAPPs - Strategic Lawsuits Against Public Participation - in the European Union.
While judicial harassment of journalists is not new, since PiS came to power abusive
litigation has become an integral strategy for weakening critical media.

- Most SLAPPS are initiated by politicians from the governing parties or state
companies and public institutions and are therefore financed by public money.

- While Polish media have proved relatively resilient thanks to the significant presence
of foreign owners, many fear that the hostile economic climate created in recent years
may force many to reconsider their investments and withdraw from the market. Such

a move is likely to have a devastating impact on media pluralism.

- The overwhelming majority of commentators met by the mission expressed deep
concern that the country was at a crossroads and that four more years of the current
policy would accelerate media capture and push Poland down the path to emulating
the media environment in Hungary, Turkey, or Russia.




MEDIA CAPTURE AND ITS CONSEQUENCES

Media Capture, by government, is the abuse of state powers to assert control over the
media sector through four key levers:

P The political take-over of public media and conversion into state media that promotes
the party of government

P The political take-over of media regulators and the abuse of regulatory powers to
pressure independent media to provide pliant journalism

P The take-over of private media by owners aligned to the governing party, either
through political ideology or through mutual financial interest

P The discriminatory distribution of state funds, primarily advertising, to reward media
government cheerleaders

Today Poland displays all four of these features.

POLITICAL CONTROL AND WEAPONISATION OF PUBLIC MEDIA

In December 2015 following their election victory, the Law and Justice (PiS) government
swiftly passed a law? enabling it to dismiss and replace members of the governing and
supervising bodies of public media. This placed public media under the direct control of PiS
appointees and saw a rapid clear out of journalists in exchange for government supporters.

Members of the National Media Council (NMC), who since 2016 oversee appointments to
the boards of public media, are themselves appointed by parliament. In 2022, the Sejm
appointed three new members, all government supporters, while the remaining two
were appointed by the President from a list provided by opposition parties. The three to
two majority ensures PiS control of the NMC for another five years.*

Today public media is described by most commentators as a PiS public relations
company at best and, at worst, a PiS propaganda arm. All agree that it suffers from heavy
levels of government bias and includes teams dedicated to attacking and delegitimising
government critics. The OSCE election report quoted earlier provides further evidence to
this view.

Hanna Machinska, former deputy ombudsman for civil rights in Poland told the mission
that “Public media is not serving the public at all,” adding that people were offered
parallel realities or “two drastically different pictures depending on which media
people follow,” that was exacerbating the polarisation of society.

3 https://www.epra.org/news_items/poland-act-on-the-national-media-council
4 https://ipi.media/poland-elections-to-pis-controversial-regulator-underscore-media-capture-challenges/



https://www.epra.org/news_items/poland-act-on-the-national-media-council
https://ipi.media/poland-elections-to-pis-controversial-regulator-underscore-media-capture-challenges/

Moreover, according to monitoring reports by the National Broadcasting Council, KRRIT,
80% of broadcast time of politicians is provided to the ruling coalition, of which 73%

for PIS politicians and 7% for other coalition members. Opposition parties share the
remaining 20%. The reports do not assess the quality of the coverage.®

Beyond these statistics, the mission heard that Telewizja Polska (TVP) and Polskie Radio
(PR) provide systematic bias in favour of government leaders. While PiS speeches are
broadcast in full length, this is never the case with speeches of opposition figures. Instead,
TVP commentators systematically attack opposition candidates and critical journalists as
liars and traitors. Examples of TVP bias and propaganda cited include alleging that Donald
Tusk, leader of Civic Platform, impeded the investigation into the Smolensk tragedy®

and repeatedly claiming he is acting for German interests, and accusing independent
journalists of spreading fake news.”

The most egregious and tragic example of propaganda took place in December 2022
when public Radio Szczecin smeared the opposition Civic Platform with false allegations
of covering up a child abuse scandal. The campaign led to the identification of the child
victim and his eventual suicide.®

The general bias of public TV and Radio is not denied by PiS and its supporters. The
journalists’ association Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich (SDP) informed the mission
that the transition from a “Public Media” serving the whole population, to a “National
Media” promoting a strictly conservative view, was a necessary counter balance to a
market, they claimed, was dominated by “left wing” and “liberal” views.

The government'’s grip over TVP is further ensured by the direct subsidies paid each
year. In 2020, TVP received a staggering 1.95 billion PLN and in 2022 1.71 billion PLN in
direct Treasury payments as compensation for the shortfall in subscription fees of only
330 million PLN. KRRIT's report to parliament in May 2023 estimated that only a third
of households pay the licence fee.? Interestingly, the draft budget for 2024 makes no
provision for subsidising TVP at all.'®

The combination of political control over appointments and financial control over the
budget fortify the government’s iron grip over TVP which has long lost any semblance
of public service values. Only root and branch reform of the governance structures and
financing mechanism can return TVP to its public mandate.

5 figures for the second quarter of 2023

6 https://wiadomosci.tvp.pl/64143457/szokujace-skutki-prorosyjskosci-tuska#S.embed_link-K.C-B1-L1.zw

7 https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-
szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw

8 https://www.politico.eu/article/poland-state-media-under-fire-politician-son-suicide/

9 https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/ public/k10/dokumenty/druki/1000/1002.pdf

0 https://mvww.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-
6940419921914464a.html



https://wiadomosci.tvp.pl/64143457/szokujace-skutki-prorosyjskosci-tuska#S.embed_link-K.C-B.1-L.1.zw
https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw
https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw
https://www.politico.eu/article/poland-state-media-under-fire-politician-son-suicide/
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/druki/1000/1002.pdf
https://www.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-6940419921914464a.html
https://www.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-6940419921914464a.html

POLITICAL CONTROL AND WEAPONISATION OF MEDIA REGULATORS

In 2015 Maciej Swirski, the current chair of the National Broadcast Regulator KRRIT,
publicly described daily newspaper Gazeta Wyborcza as the “death star” and major
broadcaster TVN as “Mordor” before recommending that they could be finished off by
removing their advertising income and charging them with lawsuits."

In September 2022, Swirski was appointed to KRRIT by the Sejm, where he holds overall
responsibility for the issuing of broadcast licences, conducting investigations for alleged
breaches of the broadcast code and determining subsequent fines.

KRRIT has five members, two of whom are appointed by the Sejm, one by the Senate, and
two by the President.””? The mission met with Professor Tadeusz Kowalski®, co-author of
Poland’s 1992 Broadcasting Act and considered to be the only KRRIT Council member not
aligned with the government. He was appointed by the Senate in August 2022.

Approval of broadcast licences requires a two thirds majority of Council members,
four out of five votes in favour. Investigations into and rulings on complaints should

be a collegiate decision of all Council members. However, according to Kowalski, it is
conducted solely by the chair without the involvement of other Council members. The
chair is empowered to decide on the level of fines.

KRRIT has consistently delayed decisions on licences for TVN, TVN24, TOK FM, and others,
often waiting until the very last moment before confirming the licence. Such practice is a
breach of the rules' and creates economic uncertainty for businesses.

In April 2022, KRRIT was criticised by a Warsaw court for failing to meet its legal
obligations in providing timely decisions on licence renewals.” Despite this ruling, the
practice continues.

TOK FM, for example, had to wait seven months before their application was approved on
11 September, less than two months before it was set to expire on 3 November 2023. KRRIT
is required to provide responses within two months of the application.’®

TVN is still waiting for their licence renewal, ten months after their application in
December 2022. Kamila Ceran, editor-in-chief of TOK FM predicted that “if PiS remains in
power, the TVN licence will not be renewed.”

Kowalski told the delegation that his efforts to put TVN and TOK FM’s licence applications
on the agenda have been routinely rejected by the Council. He added that PiS is able to
impose a high level of influence over KRRIT decisions.

" https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918 jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-
mieli-pomysl.html

2 https://www.gov.pl/web/krrit-en/krrit-board

' Kowalski is also formmer member of TVP Board and authored annual reports on state advertising
4 https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/

> The Warsaw provincial administrative court found that “there was inaction on the part of the
authority, which had the character of a gross violation of law”.
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/

6 https://www.mfrr.eu/poland-international-support-for-tok-fm-amidst-regulatory-pressure/



https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918,jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-mieli-pomysl.html
https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918,jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-mieli-pomysl.html
https://www.gov.pl/web/krrit-en/krrit-board
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
https://www.mfrr.eu/poland-international-support-for-tok-fm-amidst-regulatory-pressure/

Ceran added that despite the renewal of TOK FM'’s licence, they fear a stream of KRRIT
investigations and fines in the future. In April 2023, TOK FM was fined 80,000 PLN (approx
€17,800) for “inciting hatred” when a commentator claimed that certain quotes from new
history textbooks reminded him of language used in Nazi youth textbooks."”

Other recent KRRIT investigations include:

- In December 2022, KRRIT launched an investigation against TVN for “propagating
false information” and “threatening public security” with their documentary critical of
a government report on the Smolensk air tragedy.'®

- In March 2023, KRRIT started an investigation into TVN’'s documentary on child abuse
in the church and claims of negligence by former Pope John Paul II.®

- In February 2023, KRRIT launched proceedings against Radio Zet for “promoting
false information” and “threatening public security” after a reporter’s tweet claimed
Ukraine's President Zelensky had been ushered through Poland by US secret services
without the knowledge of Polish authorities.?° Radio Zet was fined 476,000 PLN which
it appealed against on 27 September.?

- In July 2023, KRRIT launched another investigation into TVN's reporting, this time on
police actions against a woman who was admitted to hospital after taking an abortion pill.

Maciej Swirski has not hesitated to put his 2015 advice to PiS into action in launching
investigations and financially penalising independent media as KRRIT chair.??

While KRRIT is increasingly investigating complaints against private broadcasters,
complaints against the public broadcaster are repeatedly dismissed. After numerous
complaints about homophobic content in TVP were ignored by KRRIT, the Basta
Foundation took the complaints to a Warsaw court which condemned KRRIT's failure
to investigate as a gross violation of the law.2* Meanwhile, Swirski has refused to rule
on Radio Szczecin's exposing the identity of a victim of child abuse until the public
prosecutor’s office has completed its investigation.?*

The lack of transparency and clear process for managing complaints and investigations
further empowers the chair to act without accountability. Swirski is at liberty to act (or
not) at his own discretion and without explanation on decisions that can decide the
future of teams of journalists across the country.

7 https://ipi.media/poland-tok-fm-fine-sparks-renewed-concerns-about-regulatory-capture/

8 https://ipi.media/poland-media-regulator-probe-into-tvn-documentary-sparks-renewed-licence-
concerns/

© https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/

2 https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/

2 https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-
Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii

2 https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-
tvn-o-pani-joannie.html

2 https://natemat.pl/490391tvp-przegralo-w-sadzie-z-aktywista-lgbt-w-sprawe-zamieszana-krrit

2 the complaint was taken by former KRRIT member Krzysztof Luft.
https://mwww.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-
poslanka-magdalena-filiks



https://ipi.media/poland-tok-fm-fine-sparks-renewed-concerns-about-regulatory-capture/
https://ipi.media/poland-media-regulator-probe-into-tvn-documentary-sparks-renewed-licence-concerns/
https://ipi.media/poland-media-regulator-probe-into-tvn-documentary-sparks-renewed-licence-concerns/
https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii
https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-tvn-o-pani-joannie.html
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-tvn-o-pani-joannie.html
https://natemat.pl/490391,tvp-przegralo-w-sadzie-z-aktywista-lgbt-w-sprawe-zamieszana-krrit
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-poslanka-magdalena-filiks
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-poslanka-magdalena-filiks

Krzysztof Luft, member of the National Media Council told the mission that "if PiS
remains in power, nothing will change with public media. No doubt they will also try
to take over private media. We can also expect a different licensing policy, preventing
private media from operating and developing".

Concern over political capture is not limited to media regulators but to any regulator
whose decision could have an impact on the functioning of media.

In 2021, the Office of Competition and Consumer Protection (competition authority),
UOKIK, was criticised for blocking the purchase of Radio Eurozet by Agora claiming the
merger would create a dangerous duopoly in the radio market. In the same year, it was
further criticised for its swift approval of PKN Orlen’s take over of Polska Press.

Two years later, Agora led a successful appeal against the decision when the Appeal Court
upheld an earlier ruling that UOKIK’s decision had no legal basis since the duopoly is not
defined in the law.?> An appeal against the purchase of Polska Press was finally rejected
by the courts.

Media regulators in Poland have been targeted for political control enabling the
government to abuse the powers of licensing and investigations into complaints to
intimidate, threaten, and coerce independent media. While many examples of robust
media coverage remain, the chilling effect across the media scene is inevitable,
neutering criticism and weakening media’s ability to hold the government to account.

MEDIA OWNERSHIP, MEDIA PLURALISM, AND “REPOLONIZATION"

The Media Pluralism Report (MPM) measures Poland’s media plurality risk at 71%. While
high, this is lower than Hungary (86%), Czechia (84%), and Romania (85%)?¢. One of the
distinguishing factors of the Polish market is that, unlike other CEE countries, there
remains a strong presence of foreign investors including the Swiss German Ringier/Axel
Springer, the German Bauer, and the US Discovery ownership of TVN.

PiS have called for laws to reduce foreign investment and for the “repolonization”

of Polish media. The so-called Lex TVN law from 2021 was designed to force the US
Discovery to sell TVN by outlawing owners from beyond the European economic area
from owning over 50% of a broadcaster. The law was eventually vetoed by President
Andrzej Duda following US pressure.

Bogustaw Chrabota, editor-in-chief of Rzeczpospolita, dismissed “repolonization” as
nationalistic populism and insisted that it is foreign investment that allows Polish media
to maintain its independence from the government. Rzeczpospolita is a publicly listed
company with Polish, Dutch, and Swiss investors.?’

2 https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,29505835,agora-wygrywa-z-uokik-teraz-moze-kupic-radio-zet.ntml
% https://crpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
27 https://www.marketscreener.com/quote/stock/GCREMI-MEDIA-S-A-47418863/company/



https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,29505835,agora-wygrywa-z-uokik-teraz-moze-kupic-radio-zet.html
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
https://www.marketscreener.com/quote/stock/GREMI-MEDIA-S-A-47418863/company/

tukasz Lipinski, deputy editor-in-chief of Polish owned Polityka Weekly, said: “The notion
that Poland’s media is controlled by foreign capital is nationalist propaganda used to
Jjustify government takeover of media and monopolise public debate.” Lipinski stressed
that no media market or submarket is dominated by foreign capital, adding that only one
in the top five internet portals, Onet, and only one of three national broadcasters, TVN,
are foreignh owned. “While foreign entities are also present in both the print and radio
sectors, they do not have monopoly positions."*®

PiS succeeded in one significant shift in the media market by using the state-controlled
energy giant, PKN Orlen, to purchase Polska Press from the German Passauer Neue
Presse in December 2020. Despite the purchase putting 90% of regional media into state
hands, UOKIK quickly approved the deal. The Human Rights Ombudsman, Adam Bodnar,
appealed against the merger on media pluralism grounds arguing that it was an effective
nationalisation of the regional media to ensure pro-government news coverage. The
courts eventually rejected the appeal in part because there was no established method to
measure media pluralism. 14 editors-in-chief were swiftly replaced with pro-government
journalists. 2 The editorial purge has led to a clear shift in editorial lines favourable to the
ruling Law and Justice Party (PiS) ahead of upcoming elections, making it one of the more
flagrant examples of media capture in Europe.*®

The move was reminiscent of Putin’s use of Russia’'s energy giant Gazprom in April 2001
to take over the country’s largest media company, Media Most, and its independent
broadcaster NTV whose coverage had long criticised the Kremlin.

PKN Orlen had also acquired the RUCH newspayper distribution chain giving it further
leverage over the print sector. Andrzej Andrysiak, head of the Association of Local
Newspapers complained that up to 25 of its local papers had lost contracts with RUCH
since the takeover and that access to independent news at the local or regional level was
increasingly under threat from the heavily subsidised Polska Press on the one side and
local government publications on the other. The association reported that there are only
150-160 independent local newspapers serving 308 counties in Poland, meaning over half
of counties do not have access to private local print media. “Readers there can choose
between Polska Press and local government’s outlets,” added Andrysiak.®

The mission also heard anecdotal examples of independent newspapers such as

Gazeta Wyborcza not being available at PKN Orlen petrol stations, or being deliberately
concealed from the public. Hanna Machinska said that “Gazeta Wyborcza is missing at
many small-town newspaper outlets. But you can find antisemitic magazines.”*?

26 Onet is owned by Ringier Axel Springer, also present in the print market. TVN isi owned by US
Discovery. Bauer Group owns the largest radio company, RMF and also many magazines. for a
detailed overview of ownership in Poland go to Poland - Euromedia Ownership Monitor (media-
ownership.eu)

2 https://ipi. media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-
takeover-of-polska-press/

30 https:/hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-
do-polska-press-raport

3T Authorised interview with Andrzej Andrysiak, 11.09.2023

32 Authorised interview with Hanna Machinska, 11.9.2023



https://media-ownership.eu/findings/countries/poland/
https://media-ownership.eu/findings/countries/poland/
https://ipi.media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-takeover-of-polska-press/
https://ipi.media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-takeover-of-polska-press/
https://hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-do-polska-press-raport
https://hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-do-polska-press-raport

The allegations are hard to substantiate and Karol Zgédka, Director of the Department
of Media and Creative Sectors at the Ministry of Culture, noted that selectively removing
newspapers from sale would be in breach of the Press Law.

The TV market is dominated by three players, TVN (40% of audience), Polsat (30%),
and TVP (24%). TVN is owned by the US Discovery channel and produces consistently
independent news coverage. TVP is state controlled. Polsat Plus Group, meanwhile,

is owned by Poland’s second richest businessmen, Zygmunt Solorz-Zak.>* The group
is also heavily invested in the energy industry (including brown coal, wind farms, and
green hydrogen) and is currently rolling out 5G across the country,** making it heavily
dependent on state contracts.

Many commentators, including Hanna Machinska, complained about the lack of access
to independent news particularly in Eastern regions. A frequently noted example was
the upgrading of broadcast delivery standards completed in 2022 that required new
household decoders. While all private broadcasters were required to make the transition,
TVP has continued to transmit on the old system. According to a joint statement by
private broadcasters, this discriminatory action has resulted in around 2.5 million viewers
unable to access Polsat, TVN, TV Puls, and Kino Polska.?®

The Polish media scene is distinct from other CEE countries due to the continued
presence of foreign investors who, because of the larger size of the market, are still

able to generate returns on their investments. Their presence provides resilience

to political interference that is lacking in other countries. While this has sustained

media independence until now, many journalists fear that a third victory for PiS will
persuade foreign investors that Poland is no longer a good investment destination. Their
withdrawal would likely have a devastating impact on media pluralism.

THE DISCRIMINATORY ALLOCATION OF STATE ADVERTISING

The misuse of state advertising to fund pro-government media and starve independent
media of vital income is a well-documented problem across many central and eastern
European countries. Poland is no exception.

According to studies conducted by Professor Kowalski based on Kantar Media data,
since 2015 state advertising has been steadily withdrawn from independent media and
directed towards the public media and PiS supporters such as Sieci magazine.*®

The Supreme Audit Office (NIK) studies confirmed that state advertising has grown
rapidly since 2017 with public media and Polsat the great beneficiaries. TVN had enjoyed
a 10% share of state advertising in 2017 but has received none since 2019.%7

* https:/fen.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Solorz-%C5%BBak

3 https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-
roku,nld,6779409

3 https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-
kino-polska-5763526

% https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-
media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz

37 https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,0gromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-

wydatki.html



https://en.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Solorz-%C5%BBak
https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-roku,nId,6779409
https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-roku,nId,6779409
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-kino-polska-5763526
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-kino-polska-5763526
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz
https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,ogromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-wydatki.html
https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,ogromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-wydatki.html

According to Sejm member Hanna Gill-Pigtek “the channelling of hundreds of millions
of zlotys by companies and foundations subordinate to the government in the form of
advertisements to media outlets favourable to the current government is a violation

of the constitutional principle of equality of elections.” With the subservient role of the
National Broadcasting Council and the Constitutional Court she adds that “There is no
one to control it anymore."

During the COVID-19 crisis, the government published public health warnings in all the
national media except the country's leading newspaper, Gazeta Wyborcza.

Rzeczpospolita lost its government advertising at the end of 2022 after rejecting
overtures to soften its journalism. According to editor-in-chief Bogustaw Chrabota, this
represented 7% of their advertising income.

In the weekly print market, no government adverts can be found in Polityka (90,000
circulation) or Newsweek (60,000 circulation), while the PIS supporting Sieci with only
30,000 circulation, is full of government ads.

Independent media are not only denied access to state advertising but they are also
denied access to public officials and information. PiS cancelled an election debate due
to be hosted by TVN. Meanwhile, requests for information and interviews are routinely
refused to independent media.

Piotr Stasinsky, deputy editor-in-chief of Gazeta Wyborcza, said that “when we ask
questions in preparing an article - they don’t respond. Then when we publish, they
sue us. So they ignore the right to information and then they legally harass us".

The discriminatory allocation of state advertising funds is designed to punish
government critics, reward its supporters, and establish a pliant media culture. PiS have
employed this tactic ruthlessly in recent years to create market barriers to investors, cut
revenue for independent media, and to manipulate media coverage to provide PiS with
an unfair electoral advantage.




VEXATIOUS LAWSUITS AND THE LEGAL
INTIMIDATION OF MEDIA

Strategic Lawsuits against Public Participation (SLAPPs) are abusive legal actions initiated
by powerful and wealthy individuals - often affiliated with politics or big business - to shut
down their critics and therefore evade public scrutiny. These damaging lawsuits chill free
speech and transparent debate on the issues of public interest and ultimately threaten
democracy. Poland is among the EU countries with the largest number of SLAPPs and was
crowned the “SLAPP Country of 2022" by the Coalition against SLAPPs in Europe (CASE).®

The judicial harassment of journalists and activists is not a new phenomenon in Poland
and can be traced back to the 1990s when newly established media faced libel suits,
publication bans, and gag orders. This happened despite enacting a regulation saying
that courts have to demonstrate public interest grounds in order to ban a publication.
While the regulation remains in place, our interlocutors call it “a dead letter law”.

Since PiS came to power there has been a stark increase in lawsuits and pre-trial legal
letters targeting journalists and media outlets critical of the government and exposing
the abuse of power. The government has gradually incorporated SLAPPs into its arsenal
of tactics to weaken independent media. The overwhelming majority of legal actions are
initiated by politicians affiliated with the ruling alliance, including government ministers,
state-owned companies, and even the public broadcaster.

Poland’s second-largest daily Gazeta Wyborcza is facing around 100 lawsuits. For the last
five years, Gazeta Wyborcza has had a policy of preparing its legal defence of articles as
they write them. Many other independent outlets face dozens of lawsuits. These statistics
- even if just a partial snapshot of the full picture - are already staggering compared to
other countries in Europe®.

Filing multiple lawsuits on the same issue or even on behalf of the same person is also

a worrying practice. Zbigniew Ziobro, leader of Sovereign Poland and part of the ruling

coalition, sued Gazeta Wyborcza for the same article as a Minister of Justice, as a Public
Prosecutor General, and as a natural person. Filing multiple lawsuits, which have to be

defended separately, is a classic form of abusive litigation designed to further drain the
resources of the targeted media.

Independent journalists and their outlets are increasingly targeted for their hard-hitting
reporting, be it investigating the Kremlin's influence on the Polish political landscape,
coordinated smear campaigns orchestrated directly from the Ministry of Justice, or

the humanitarian crisis on the Polish-Belarusian border. Ewa Siedlecka, a journalist

with Polityka weekly, was hit with a SLAPP for writing a piece which criticised a smear
campaign against judges critical of the government'’s judicial reforms. In the judgement
against the journalist the court stated that “the aim of the trial was not to determine
the truth but to examine journalistic practices” “°

® https://www.the-case.eu/

39 Only Croatia has a comparable level of SLAPPs in the EU:
https:/Mmww.hnd.hr/eng/cja-s-poll-at-least-951-active-lawsuits-against-journalists-and-media
40 https://www.polityka.pl/opolityce/2145340,1,farma-trolli-w-ministerstwie-sprawiedliwosci.read



https://www.the-case.eu/
https://www.hnd.hr/eng/cja-s-poll-at-least-951-active-lawsuits-against-journalists-and-media
https://www.polityka.pl/opolityce/2145340,1,farma-trolli-w-ministerstwie-sprawiedliwosci.read

SLAPPs taken by municipal governments against local media are poorly reported on
and often fall under the radar of media support groups. Costly legal proceedings are a
particular challenge for poorly resourced media.

Critical media are also increasingly served with pre-litigation requests for corrections. The
Helsinki Foundation for Human Rights noted that local media are seeing more motions
for corrections in the context of the electoral campaign. There is no clear distinction
between correction and clarification in the law, enabling an individual to use repeated
clarification requests to harass an outlet. Under Polish law, a media outlet has copyright
over a journalistic piece, not its author, yet journalists remain liable for its content and

are routinely sued together with the publisher. This can be highly problematic especially
when editors introduce a headline that becomes subject to legal proceedings.

While around Europe defamation is increasingly subject to civil law, in Poland defamation
remains a criminal offence, punishable with a prison sentence. Moreover, Article 212 of
the Penal Code allows for individuals to bring criminal proceedings against a media,
journalist, or activist which is an exceptional situation in the EU. Proposals to reform these
laws have been discussed over the years but no government made it a priority. These
provisions, used less frequently before PiS came to power, are now being actively revived.

The mission heard reports of politicians using an accelerated court procedure under the
electoral law to intimidate journalists. The “24 hour response rule” is designed to allow
politicians to demand instant retractions or corrections for demonstrably unfounded
statements made during the election campaign. This has been used at least twice
against Gazeta Wyborcza who were forced to defend their journalism in court the
morning after the complaint was filed, before the judge dismissed the cases.

Meanwhile, the ongoing, often drawn-out court proceedings initiated in recent years
continue to create a chilling effect on public interest journalism. Those reporters who
are facing multiple lawsuits recall a sense of weariness and are concerned that repeated
attempts to question the accuracy and reliability of their work will ultimately affect their
credibility.

Journalist Grzegorz Rzeczkowski, who is facing several lawsuits for his investigations into
Kremlin influence on Polish politics, highlighted the emotional strain and chilling effect
on anyone seeking to cover Russian interests in Poland. “Each suit is intended to scare
and silence me. However, the lawsuits are not about entire texts or the situations |
described, but about small fragments from the article. The fact that | am being sued
by Russians associated with the Kremlin should make the public concerned”.

One of the essential factors that help counter SLAPPs is an unbiased and independent
judiciary. This has been crucial in enabling the Polish media to win the vast majority of
their cases in court.




However, the sweeping judicial overhaul led by the current government weakens judicial
independence and undermines the rule of law. The government enjoys direct control
over the Constitutional Tribunal and the National Council of the Judiciary (KRS) which, in
turn, is responsible for appointing judges. Lawyers that the mission met with expressed
growing concern that this may soon impact their cases and their ability to get a fair
judicial hearing.” They also said that Polish judges are not always adequately trained

on defamation and fail to consider, for example, the case law of the European Court of
Human Rights.

MEETING WITH THE MINISTRY OF CULTURE

The mission requested meetings with official government and institutional
representatives including with the Minister of Justice, the Minister of Culture, the Director
General of the public broadcaster TVP, the chairman of the National Broadcasting
Council (KRRIT), and representatives from the Law and Justice (PiS) party. Regrettably
they were all unsuccessful.

We were however grateful to be able to meet and take up our concerns with Krarol
Zgodka, Director of the Department of Media and the Creative Sectors in the Ministry of
Culture.

Mr. Zgoédka could not commment on the quality of public media nor on decisions of

the regulator, simply insisting that both KRRIT and the National Media Council were
independent and that the ministry would not interfere in their policies. He also noted
that any newspaper kiosks that refused to sell certain newspapers would be in breach of
the press law. Looking to the future he said the Ministry plans to tackle disinformation
and harmful content for the youth.

GIVING THE LAST WORD TO POLAND'S JOURNALISTS

“Defending basic journalistic standards takes a huge amount of time that should
be secured for reporting on public interest issues.”

- tukasz Lipinski, editor-in-chief of Polityka.pl.

“Poland is not yet Hungary. But the dismantling of democratic institutions and
undermining of independent media weakens the system’s checks and balances
and heavily erodes political accountability. Our investigations into high-ranking
politicians where we expose abuse of power, inaccuracy, or even lies have little
impact. PiS managed to shape the public debate in a way that any investigation
into their actions is perceived by their supporters as biassed, inaccurate or fake. In
this way PiS can afford ignoring such revelations and when we prove something -
nothing changes."

- Magdalena Chrzczonowicz, deputy editor-in-chief of OKO.press.

“'In August 2023, the general prosecutor, unhappy with the conviction of two TVP commentators
for defaming an activist, filed an ‘extraordinary complaint’ to the supreme court where government
appointed judges can overturn the conviction. https://wiadomosci.onet.pl/kraj/ziobro-rusza-na-
ratunek-pracownikom-tvp-ruch-po-skazaniu-ogorek-i-ziemkiewicza/kgbOcml



https://wiadomosci.onet.pl/kraj/ziobro-rusza-na-ratunek-pracownikom-tvp-ruch-po-skazaniu-ogorek-i-ziemkiewicza/kqb0cml
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/ziobro-rusza-na-ratunek-pracownikom-tvp-ruch-po-skazaniu-ogorek-i-ziemkiewicza/kqb0cml

"I'm pessimistic about a third PiS government. They will restrict freedom of speech.
Media outlets will be punished, bought by political business allies, or closed. I'm
preparing for the worst-case scenario, we work under very hard circumstances."

- Grzegorz Rzeczkowski, Newsweek

“Years ago I felt journalists should not be activists, but when democracy is at stake
then journalists must defend democracy. Does that make us activists?”

- Aleksandra Sobczak, editor-in-chief of Gazeta Wyborcza.




CONCLUDING RECOMMENDATIONS

Public broadcasting requires a root and branch reform of both the governance
structures and financing mechanism to guarantee political independence and the
fulfilling of the public service remit. In particular:

- The appointment process for management and governing bodies must be
depoliticised with candidates appointed through transparent, open, and non-
discriminatory procedures on the basis of their professional skills and experience with
guarantees of political neutrality.

- PSM funding must be conducted through arms-length decision making ideally
through a form of TV licensing to ensure that the funds are free of political
interference. Any government supplementary allocation should be taken in
transparent decision making, that guarantees stable long term financing, adequate to
fulfil the public service mission.

Media regulators must be able to operate fully independent of government in line with
Article 30 of the EU’'s AudioVisual Media Services Directive that demands regulators

are legally distinct from government and functionally independent of their respective
government. Reform of KRRIT should include:

- Depoliticising the appointments process to ensure candidates are appointed
through transparent, open, and non-discriminatory procedures on the basis of their
professional skills and experience with explicit guarantees of political neutrality.

- Ensuring all processes with respect to licensing and investigations into breaches

of the code are subject to clear and transparent procedures and collegiate decision
making. Failure to meet those procedures, such as undue delays in licensing decisions,
or manifestly politicised investigations, must have clear consequences for those
responsible with commensurate compensation provided to the broadcaster affected.

- All decisions must be duly justified in line with the regulatory powers of the office
and broadcast code.

- All investigations into alleged breaches of the broadcast code must be conducted
by the full board and not placed in the hands of the Chair alone. Investigations should
follow due process allowing the accused to present its arguments. Decisions should
be accompanied by detailed justifications. There should be an appeals process for
condemned media including the option to revisit rulings in the courts in line with
European standards of free expression.

- Information should be publicly available on the handling of all complaints received
with detailed reports issued at least annually on all decisions with due justification.




Media pluralism must be ensured through a diverse range of media and owners that
operate independently of the state with strong guarantees of editorial independence.
Recommended measures include:

- PKN Orlen should be required to immediately divest its media investments and state
controlled companies, outside of the public media framework, should be barred from
owning media.

- A media plurality test should be developed to measure the impact of transfers of
ownership in the media market on pluralism and to guarantee media pluralism.

- The government must guarantee a level economic playing field for all media and
end practices that discriminate against, and create a negative investment climate for,
private media operating independent of government.

- Media should guarantee minimum levels of editorial independence and ethical
standards that protect the newsroom from external interference and ensure
journalistic integrity.

The discriminatory use of state resources to manipulate the media market must end.

- Public funds and state advertising must be distributed according to transparent,
objective, proportionate, and non-discriminatory criteria through open, proportionate,
and non-discriminatory procedures.

- Annual reports should be issued on the distribution of all state advertising to media.
This should include details of revenue from contracts with state bodies received by
companies that belong to the same business grouping as media companies

- The awarding of all public contracts to companies whose beneficial owners also own
media must be subject to particularly careful scrutiny and safeguards to ensure that the
awarding of such contracts are not used to influence editorial content of those media.

Vexatious lawsuits

- The judicial appointment procedure must be transparent and independent in
practice and in line with European norms and standards.

- The judiciary must be properly trained on the use of strategic lawsuits and
mechanisms should be put in place allowing for the early dismissal of evidently
vexatious cases and a requirement for claimants to cover the cost of proceedings in
such instances.

- Defamation must be decriminalised and become a matter for civil law only.

- The government must end the sponsoring of self evidently vexatious lawsuits taken
against media or other actors, for legitimate criticism and free expression.




ENDS

The mission was organised by the Media Freedom Rapid Response (MFRR) and the
delegation comprised of representatives of ARTICLE 19 Europe, the European Centre for
Press and Media Freedom (ECPMF), the European Federation of Journalists (EFJ), Free
Press Unlimited (FPU), and International Press Institute (IPI).

The mission took place in Warsaw between 11 - 13 September and met with a wide

range of editors, journalists, regulators, civil society groups, lawyers, the Office of the
Commissioner for Human Rights, and the Ministry of Culture. We would like to thank all
those who took their time to meet with us and share their experience without which this
report would not have been possible.




MEDIA FREEDOM
RAPID RESPONSE




