
Published on 28 June 2021

THIRD SECTION

Applications nos. 27874/19 and 19659/21
OOO NOVYYE VREMENA and Yevgeniya Markovna ALBATS against 

Russia
and OOO RADIO SVOBODNAYA YEVROPA/RADIO SVOBODA and 

Andrey Vasilyevich SHARYY against Russia
lodged on 20 May 2019 and 15 April 2021, respectively,

and communicated on 9 June 2021

STATEMENT OF FACTS

I. CIRCUMSTANCES OF THE CASE

1.  The facts of the case, as submitted by the applicants, may be 
summarised as follows.

A. The case of The New Times (application no. 27874/19)

2.  The applicants in the first case are a Russian limited-liability 
company, OOO Novyye Vremena, and a Russian national, Ms Yevgeniya 
Markovna Albats, who was born in 1958 and lives in Moscow. They are 
represented before the Court by Ms Galina Arapova, a lawyer practising in 
Voronezh, Russia.

3.  Since 2007 the applicant company has been the founder, editor and 
publisher of independent political magazine The New Times/Novoye Vremya 
and online magazine newtimes.ru. Ms Albats is the director general of the 
company and the editor-in-chief of the publications.

4.  On 8 June 2018 a deputy prosecutor of the Tverskoy District in 
Moscow sent a letter to Ms Albats, alleging a breach of the foreign funding 
reporting requirements under section 19.2 of the Media Act. He indicated 



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

2

that the applicant company had failed to submit to the media regulator 
Roskomnadzor the accounts for the second, third and fourth quarters of 
2017 and the first quarter of 2018 concerning a sum of 24,500,000 Russian 
roubles (RUB) it had received in that period from the Press Freedom 
Support Foundation, a Russian non-commercial organisation which the 
Ministry of Justice had included in the register of “foreign-agent” 
organisations.

5.  On 8 July 2018 the applicant company submitted a report on foreign 
funding for the second quarter of 2018.

6.  On 30 July 2018 the Tverskoy district prosecutor summoned a 
representative of the applicant company to his office to be charged with an 
offence of failing to submit a report on the receipt of “foreign-agent” 
funding. On the following day counsel for the company drew the prosecutor 
staff’s attention to the fact that the three-month limitation period for the 
failure to submit a report for the first quarter of 2018 had ended on 11 July 
2018. He relied on Article 4.5(1) of the Code of Administrative Offences 
(CAO) and the Plenary Supreme Court’s Resolution no. 5 (see paragraphs 
31-33 below). No charges had been brought at that time.

7.  On 25 and 27 September 2018 the prosecutor brought charges against 
the applicant company and Ms Albats for an offence under 
Article 13.15.1(1) of the CAO. The factual basis for the charges rested on 
information from the financial monitoring authority. According to it, 
between 6 April 2017 and 5 March 2018 the applicant company had 
received a total of RUB 22,250,000 from a “foreign-agent” organisation. 
The prosecutor received that information on 25 July 2018 and considered 
that this date should be taken as the date of discovery of the offence for 
calculating the limitation period.

8.  On 26 and 27 September 2018 a magistrate of the Tverskoy Court 
Circuit no. 367 in Moscow ruled that the prosecution was time-barred. As 
the Media Act set a specific time-limit for filing a foreign-funding report, 
the offence was not a “continuing offence”. The report for the first quarter 
of 2018 should have been submitted no later than 10 April 2018. The 
administrative-offence reports were drawn up more than three months later, 
outside the limitation period set out in Article 4.5(1) of the CAO.

9.  On 16 October 2018 the prosecutor filed an appeal.
10.  On 22 October 2018 Ms Albats invited Mr Aleksey Navalnyy, an 

opposition politician who had been just released from administrative 
detention, to her radio talk show. They discussed current events, including 
the threat of excessive fines being imposed on The New Times.

11.  On the following day the applicants were informed that the 
prosecutor’s appeal would be examined on 25 October 2018. On that day 
the Tverskoy District Court in Moscow overturned the magistrate’s 
decisions. It held that the date of discovery of the offence was 25 July 2018 
when the prosecutors had received detailed information from the financial 



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

3

monitoring authority. The matter was remitted for a new examination by the 
same magistrate.

12.  The new hearing was held later on the same day in the absence of the 
applicants. By two separate judgments, the same magistrate of the Tverskoy 
Court Circuit no. 367 found the applicants guilty as charged and sentenced 
the applicant company to a fine of RUB 22,250,000 and the second 
applicant to a fine of RUB 30,000.

13.  On 6 November 2018 the applicants lodged an appeal, complaining 
that the fines were excessive and grossly disproportionate to an essentially 
formal offence, that the sanction was not necessary because the State 
authorities had in their possession complete and detailed information on the 
sources of funding through the financial monitoring authority, that the 
amount of the fine had brought the independent media to the brink of 
bankruptcy and had a chilling effect on its operation.

14.  On 20 November 2018 the Tverskoy District Court upheld the 
judgments on appeal as complying with domestic law. It did not consider 
the proportionality arguments.

15.  On 28 January and 13 May 2019 the Moscow City Court and the 
Supreme Court of the Russian Federation, respectively, refused leave to 
appeal to the applicants.

B. The case of Radio Free Europe/Radio Liberty (application 
no. 19659/21)

16.  The applicants in the second case are a Russian limited-liability 
company, OOO Radio Svobodnaya Yevropa/Radio Svoboda, and a Russian 
national, Mr Andrey Vasilyevich Sharyy, who was born in 1965 and lives in 
Moscow. They are represented before the Court by Ms Marney Cheek, a 
US attorney, and Mr Can Yeginsu, a lawyer practising in London.

17.  The applicant company was incorporated in Russia by RFE/RL, Inc., 
commonly known as Radio Free Europe / Radio Liberty, a private, 
not-for-profit, international media organisation that broadcasts news across 
twenty-three countries in twenty-seven languages. RFE/RL is funded by 
grants from the US Congress but is, by statute, independent of the 
US Government. RFE/RL has been operating in Russia since 1991, acting 
previously through its Moscow bureau and, since 2020, through the 
applicant company. The second applicant is the director general of the 
applicant company.

18.  The applicant company runs several news services in Russian and 
other languages, throughout Russia, including (i) Radio Svoboda, which 
publishes and broadcasts news on its website, social media and YouTube; 
(ii) Current Time TV, a 24/7 television network (in cooperation with Voice 
of America), and (iii) region-specific outlets such as Idel.Realii, 
Kavkaz.Realii, Krym.Realii, Sever.Realii, Sibir.Realii, and Faktograf, and 



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

4

(iv) Radio Azatliq, the international news provider broadcasting in the Tatar 
and Bashkir languages. It employs fifty full-time staff and works with a 
network of 300 freelance reporters across Russia.

19.  On 25 November 2017 the application of the “foreign-agent” 
legislation was extended to the media (Federal Law no. 327-FZ). It allowed 
the authorities to designate as “foreign agents” mass media organisations 
which receive foreign funding. Ten days later, the Ministry of Justice 
designated all of RFL/RE’s news services in Russia as “foreign agents”, 
with the exception of Sever.Realii which was added to the list on 
15 November 2019.

20.  On 2 December 2019 a new law required foreign mass media 
organisations designated as “foreign agents” to incorporate a legal entity in 
Russia if they wished to continue to broadcast news in the country (Federal 
Law no. 426-FZ). It also authorised the media and telecoms regulator 
Roskomnadzor to establish rules regarding the labelling of content produced 
by “foreign-agent” mass media.

21.  In response to the new requirements, on 24 January 2020 RFL/RE 
incorporated the applicant company as a legal entity under Russian law. On 
11 February 2020 it was designated as a “foreign agent”.

22.  In 23 September 2020 Roskomnadzor laid down the content 
labelling requirements applicable to “foreign-agent” mass media 
organisations (Order no. 124). The written content must be labelled with a 
221-character notice: “This message/material has been created and/or 
distributed by a foreign mass media outlet performing the functions of a 
foreign agent or by a Russian legal entity performing the functions of a 
foreign agent”. The text of the notice must be twice the font size of the 
original content and in a contrasting colour; the text of the notice must not 
overlap with the original content. The audio-visual media content must 
include a fifteen-second statement, enunciating the notice, played at the 
beginning of every broadcast.

23.  The applicant company declined to implement the labelling 
requirements on its platforms in Russia.

24.  Since 12 January 2021 Roskomnadzor charged the applicants under 
Article 19.34.1(1) of the CAO for multiple violations of the labelling 
requirements on its website and social media channels. Initially 
390 administrative-offence reports were sent to the first-instance courts for 
adjudication. In 288 cases considered by the date of application, the 
applicants were held liable for the full amount of the fines. However, 
158 out of 288 reports were considered by the wrong first-instance court by 
mistake and had to be sent for reconsideration to another court. As a 
consequence, prosecution became time-barred in 10 cases. New hearings 
were held in the other cases and the applicants were again found liable for 
the full amounts. First-instance courts typically heard the charges in batches 
of between four and twenty-four cases per day, with around ten minutes 



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

5

allocated to each. The applicants’ total liability under the 267 reports 
determined up to the date of the application was RUB 64,050,000. The fines 
target both the applicant company as the legal entity and the second 
applicant as its official.

25.  The applicants lodged appeals against all first-instance judgments. 
All appeals were rejected. As of the date of application, no court – whether 
of first-instance or appeal – upheld the applicants’ substantive objections or 
reduced the amount of fines sought by Roskomnadzor.

26.  On 7 April 2021 the applicants were notified that a second round of 
130 administrative-offence reports would be issued for “repeated offences” 
under Article 19.34.1(2) of the CAO. The court proceedings in those cases 
are now pending.

II. RELEVANT DOMESTIC LAW

A. “Foreign-agent” legislation

27.  For relevant provisions, see Ecodefence and Others v. Russia, 
nos. 9988/13 and 47 others, communicated on 22 March 2017.

B. The Media Act (Law no. 2124-1 of 27 December 1991)

28.  An editorial board, broadcaster or publisher must inform the media 
regulator on a quarterly basis, no later than ten days after the end of the 
relevant period, of any amounts in excess of RUB 15,000 which they 
received from a foreign State or individual, an international organisation, a 
Russian “foreign-agent” non-commercial organisation, or from any Russian 
organisation in which such entities are founders or participants (section 
19.2, added by Law no. 464-FZ of 30 December 2015).

C. Code of Administrative Offences

29.  Failure to report or delay in reporting the receipt of any sums 
required to be reported under the Media Act may be punishable with a fine 
for officials of between RUB 30,000 and 50,000, and a fine for legal entities 
of between one and two times the amount of non-reported sums 
(Article 13.15.1(1), added by Law no. 464-FZ of 30 December 2015).

30.  A violation of the requirements of foreign-agent legislation by a 
foreign mass media organisation included in the register of foreign agents, 
by a Russian company it established or by any other entity included in the 
register may be punishable with a fine for individuals of RUB 10,000, or a 
fine for officials of RUB 50,000, or a fine for legal entities of RUB 500,000 
(Article 19.34.1(1), added by Law no. 443-FZ of 16 December 2019). A 
repeated violation may be punishable with a fine for individuals of 
RUB 50,000, or a fine for officials of RUB 100,000, or a fine for legal 



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

6

entities of RUB 1,000,000 (Article 19.34.1(2)). A gross violation may be 
punishable with a fine for legal entities of RUB 5,000,000 
(Article 19.34.1(3)).

D. Statute of limitation

1. Code of Administrative Offences
31.  The general period of limitation for offences adjudicated by a judge 

is three months (Article 4.5(1)). The period of limitation for continuing 
offences runs from the date of discovery of an offence (Article 4.5(2)).

2. Plenary Supreme Court’s Resolution no. 5 of 24 March 2005
32.  The period of limitation runs from the day following the day on 

which the offence was committed or was discovered. For offences 
consisting in the non-performance of a duty, the period of limitation runs 
from the day following the last day of the period allowed for the 
performance of the duty in question (point 14).

33.  A “continuing offence” is “an offence consisting in prolonged and 
uninterrupted non-performance or inadequate performance of a statutory 
duty”. Failure to perform a statutory duty by the prescribed time-limit is not 
a “continuing offence”. The date of discovery of a “continuing offence” is 
the date on which the officer authorised to draw up the report on an 
administrative office discovers that the offence has been committed 
(point 14).

COMPLAINTS

34.  The applicants complain under Article 10 of the Convention that the 
excessive and unprecedented fines constitute disproportionate interference 
with their right to freedom of expression and have a “chilling effect” on the 
independent media. The applicants in the second case additionally complain 
that the “foreign-agent” notice undermines the credibility of its reporting on 
matters of public concern conveying, as it does, a clear implication of being 
“an enemy of the State” and is also impossible to implement on certain 
platforms such as Twitter because of its length.

35.  The applicants in the first case complain under Article 14 of the 
Convention, taken in conjunction with Article 10, that they were put at a 
disadvantage in comparison with media receiving funding exclusively from 
Russian sources. They were arbitrarily subjected to additional reporting 
requirements, including an obligation to submit quarterly reports which did 
not apply to media funded from Russian sources or to non-media companies 
and which was enforced through excessively harsh sanctions ranging from 
one to two times the amount of non-reported sums.



THE NEW TIMES LLC AND OTHERS v. RUSSIA AND RADIO FREE EUROPE/RADIO 
LIBERTY LLC AND SHARYY v. RUSSIA – STATEMENT OF FACTS AND QUESTIONS

7

36.  The applicants in both cases complain under Article 18 of the 
Convention, read in conjunction with Article 10, that the interference with 
their right to freedom of expression was politically motivated to punish 
them for independent editorial policy and publications critical of the 
authorities in an attempt to induce them and other media to abandon their 
role of a “public watchdog”.

QUESTIONS TO THE PARTIES

1.  Has there been a violation of Article 10 of the Convention –
(a) in the second case, on account of the labelling requirements 

applicable to “foreign-agent” mass media organisations?
(b) in both cases, on account of the cumulative amount of fines for 

alleged failures to comply with the “foreign-agent” legislation?

2.  Were the applicants in the first case subjected to a differential 
treatment on account of their political opinion, in violation of Article 14 of 
the Convention, read in conjunction with Article 10?

3.  Were the restrictions provided for in Article 10 of the Convention 
applied for any purpose other than those for which they were intended, in 
violation of Article 18 of the Convention?


