
 

 

       
 MISA-Zimbabwe 
 



  

 
 
 
 
 
 
 
 
 

The Access to Information 
and Protection of Privacy Act: 

Two Years On 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ARTICLE 19/MISA-ZIMBABWE 
 

���� ARTICLE 19, London and MISA-Zimbabwe, Harare 
ISBN [TO BE ADDED] 

 
September 2004 

 
 
 
 
 
 
 

ARTICLE 19, 33 Islington High St., London N1 9LH • Tel. +44 20 7278 9292 • info@article19.org • www.article19.org 
 

MISA-Zimbabwe, 84 McChlery Avenue Eastlea, P O Box HR 8113 Harare • Tel: (263 4) 776 165/746 838, mobile: (263) 11 602 685, 
• misa@mweb.co.zw  



 

 

 

 

 

 

ACKNOWLEDGEMENTS 

 
 
 
This Report was prepared jointly by Toby Mendel, Law Programme Director, ARTICLE 
19, and Rashweat Mukundu, MISA-Zimbabwe. It was copy edited by Pauline Donaldson, 
Campaign and Development Team, ARTICLE 19. 
 
ARTICLE 19 and MISA-Zimbabwe would like to thank the Open Society Institute Justice 
Initiative for its financial support for the development and publication of this Report. The 
positions taken in this document do not necessarily reflect the views of the Open Society 
Institute Justice Initiative. 
 



 

 

 
 

TABLE OF CONTENTS 

 

I. INTRODUCTION ........................................................................... 1 

II. AIPPA: OVERVIEW AND CRITIQUE ........................................ 3 

II.1 FREEDOM OF INFORMATION ........................................................................... 4 
II.2 THE MEDIA AND INFORMATION COMMISSION .............................................. 6 
II.3 REGISTRATION OF THE MASS MEDIA ............................................................. 7 
II.4 ACCREDITATION OF JOURNALISTS.................................................................. 9 
II.5 CONTENT RESTRICTIONS................................................................................ 10 

III. THE OVERALL CONTEXT........................................................ 10 

III.1 OTHER REPRESSIVE LEGISLATION............................................................ 10 
III.1.1 POSA......................................................................................................... 10 
III.1.2 The Broadcasting Services Act ......................................................... 11 

III.2 CONTROL OVER THE PUBLIC MEDIA ....................................................... 13 
III.3 GENERAL HARASSMENT OF THE MEDIA .................................................. 15 

IV. CONTENT RESTRICTIONS....................................................... 16 

V. NEWSPAPER REGISTRATION: CLOSURE OF THE DAILY 
NEWS ....................................................................................................... 18 

V.1 CHRONICLE OF THE ANZ CASE .................................................................... 20 
V.2 ANALYSIS OF THE ANZ JUDGMENT .............................................................. 24 

VI. ACCREDITATION OF JOURNALISTS: THE IJAZ CASE..... 25 

VII. CONCLUSION .............................................................................. 28 

ANNEX: TABLE OF VIOLATIONS ..................................................... 30 

LAW ENFORCEMENT: ARRESTS/DETENTIONS/RAIDS/CHARGES ........................... 30 
ATTACKS/HARASSMENT.............................................................................................. 38 

 
 
 
 

 



 

 

I. Introduction 
The Access to Information and Protection of Privacy Act, commonly referred to as 
AIPPA, was passed by the Parliament of Zimbabwe on 31January 2002 and signed into 
law by President Mugabe on 15 March 2002. It may accurately be described as the 
leading weapon of the government and the ruling ZANU PF party in their ongoing 
campaign to stifle independent media reporting in Zimbabwe. 
 
Crafted by the Minister of State for Publicity and Information in the President’s Office, 
Jonathan Moyo, AIPPA’s trail of destruction can be traced to its enactment in 2002 and 
the plethora of arrests, intimidation, harassment and measures of control which 
immediately followed. These have been directed at media workers of all sorts – 
journalists, photographers, vendors and even drivers – as well as media outlets and, in 
particular, the independent print media. The closure, on 12 September 2003, of 
Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ), publishers of The Daily News and The 
Daily News on Sunday, ranks as AIPPA’s severest blow against freedom of the press in 
Zimbabwe. 
 
A brief history of the adoption of AIPPA provides some context as to why such a 
repressive piece of legislation was adopted. An important part of the context is the 
growing challenge within Zimbabwe to ZANU PF’s political dominance. By 1999, 
ZANU PF was confronted with an increasingly popular opposition party, the Movement 
for Democratic Change (MDC), as well as an increasingly independent and assertive 
print media. This led to an intensification of attempts to muzzle the independent media. 
 
The 22 February 2000 Constitutional Referendum marked a turning point in the fortunes 
of the ZANU PF party and was an important milestone in the political history of 
Zimbabwe. In the Referendum, the people resoundingly rejected the government-
sponsored draft constitution, the first time that ZANU PF had ever been defeated in an 
election. A key concern was that, even though the Constitutional Commission that 
produced the draft had been handpicked by the government, the executive insisted on a 
number of clauses in the draft constitution, including one mandating official acquisition 
of land, on a compulsory basis and without compensation. The referendum loss was the 
first indication that ZANU PF was starting to lose its erstwhile almost total grip on 
political power. It also heralded in a period of political violence and economic decline, 
after a period of relative calm and prosperity. 
 
The Referendum was followed by parliamentary elections in June 2000. The MDC won a 
significant number of parliamentary seats, close to an overall majority of those which 
were openly contested (the president appoints 20 members of parliament directly), 
becoming the first party outside of government to wield parliamentary influence since the 
1987 unity agreement between ZANU PF and PF ZAPU. 
 
After near defeat in the parliamentary elections of 2000, ZANU PF, as governing party, 
put in place a number of measures to increase its control over the media, access to 
information and the electoral process. These measures intensified in the lead-up to the 



 

  - 2 - 

presidential election of March 2002, although AIPPA was passed into law only after 
Mugabe had been declared the victor in that election. 
 
A particular aspect of these measures was the emergence on the Zimbabwe political 
scene of a new breed of State-sponsored militias, created to terrorise political dissent, 
regardless of the form it took. The government trained youths in military strategy under 
the guise of the controversial National Youth Training Service. The brutal violence 
perpetrated by these militias is well-known and more than 180 people were reportedly 
murdered in the name of land redistribution and the oft-abused concept of sovereignty 
between February 2000 and March 2002. 
 
The government also acted to further tighten its already considerable control over the 
government media, both print and broadcast, including the Zimbabwean Broadcasting 
Corporation (ZBC), as well as leading newspapers such as The Herald and The 
Chronicle. Measures included changing the governance systems to give it more direct 
influence and removing independent-minded editors and senior journalists. 
 
At the same time, there was a sharp increase in attacks against the independent media, 
both verbal and physical. The Daily News, for example, suffered two very serious bomb 
attacks, one against its premises on 22 April 2000, just before the parliamentary elections 
and another on 28 January 2001, which destroyed its printing presses. Numerous copies 
of independent newspapers have been seized by pro-government groups, journalists and 
readers of the independent media have been attacked and beaten, and independent 
newspapers have even been banned from entering certain areas. These ‘unofficial’ actions 
have taken place in the context of repeated lambasting by officials, including the 
executive, of the independent media, suggesting that the latter are not only trashy and full 
of libel but also injurious to the national interest and even security.  
 
The government also introduced a number of repressive laws, starting with the 
Broadcasting Services Act 2001, passed on 3 April 2001, which gives the government 
very extensive control over any future private broadcasters, should licences ever be 
issued (so far, none have). This was followed by the Public Order and Security Act 
(POSA) 2002, adopted on 10 January 2002, shortly before the presidential elections and 
then, more-or-less concurrently, by AIPPA. POSA imposes a number of stringent content 
restrictions on the media and also poses strict limits on demonstrations and public 
gatherings. 
 
AIPPA itself seeks to control the independent media in a number of key ways. It grants 
wide-ranging powers to a Media and Information Commission, which is firmly under 
government control, and imposes registration/licensing requirements on both media 
outlets and individual journalists. It also imposes a number of strict content restrictions 
on the media. 
 
These measures have, cumulatively, resulted in a high degree of control on the part of the 
government over the flow of information and a corresponding shrinking of the space for 
freedom of expression in Zimbabwe. They have also coincided with an extremely severe 



 

  - 3 - 

economic crisis, which has seen unprecedented contraction in the economy, as well as a 
period of serious social and political unrest, and violence. 
 
This report focuses on the first two years of AIPPA, describing the legislation, critiquing 
it and providing an overview of the way in which it has been implemented and the impact 
this has had on the free flow of information and ideas in Zimbabwe. It also provides an 
overview of the context in which AIPPA operates, including other repressive laws and 
measures which prevent independent perspectives from being voiced. 

II. AIPPA: Overview and Critique 
The Access to Information and Protection of Privacy Bill was first published in an 
Extraordinary Government Gazette on 30 November 2001 and then submitted to the 
Parliamentary Legal Committee for its consideration. Despite widespread criticism from 
both the Parliamentary Legal Committee and a wide range of other local, as well as 
international, bodies, the Bill was passed by the Parliament of Zimbabwe on 31 January 
2002, over the objections of the opposition MDC party, and signed into law by President 
Mugabe on 15 March 2002. 
 
Amendments to AIPPA were signed into law on 13 October 2003. The main importance 
of the amendments for current purposes was twofold. First, the requirement for three of 
the five members of the Media and Information Commission to be nominated by 
journalists’ or media associations was removed. Second, the amendments tightened up 
provisions relating to the publication of false news, which had already been declared 
unconstitutional by the Supreme Court in May 2003. 
 
AIPPA was, as has been noted, subject to much national and international criticism. On 
29 January 2002, just two days before it was passed, the Parliamentary Legal Committee 
roundly criticised the Bill as being unconstitutional (see Parliamentary Debates Volume 
28, No 46, starting at column 4166). The Chairman of the Committee, Dr Eddison 
Zvobgo, described the original version of the Bill as “the most calculated and determined 
assault on our (constitutional) liberties, in the 20 years I served as Cabinet Minister”. He 
went on to assail the constitutionality of 16 provisions in the Bill. The version that was 
finally adopted differed only slightly from the version that was subjected to such serious 
criticism by a Parliamentary Committee dominated by members of the governing party. 
 
As its name implies, AIPPA does formally establish a right to access information held by 
public bodies. However, this right is so limited by exclusions and exceptions that its 
practical impact has been extremely limited. AIPPA does also impose limits on the 
collection of personal information by public bodies and the uses to which such bodies 
may put this information. However, the bulk of the provisions in AIPPA have nothing to 
do with either access to information or privacy. Instead, they impose a range of harsh 
restrictions on media freedom.  
 
Some of the more problematical aspects of AIPPA from the perspective of freedom of 
expression and of the media include the following: 



 

  - 4 - 

� It allocates very substantial regulatory powers over media outlets and individual 
journalists to the Media and Information Commission (MIC), a body which is 
subject to extensive direct and indirect government control. 

� All media outlets and any business disseminating media products must obtain a 
registration certificate from the MIC.  

� Accreditation must be obtained from the MIC before anyone may work as a 
journalist, effectively a form of licensing. 

� Foreigners and non-resident Zimbabweans are precluded from owning shares in 
Zimbabwean media outlets, although they may be minority shareholders in 
companies which own media shares. 

� Local and foreign media outlets may only employ Zimbabwean citizens or 
permanent residents. 

 
AIPPA also includes two sections limiting the content of what may be published, section 
64, titled “Abuse of freedom of expression”, and section 80, titled “Abuse of journalistic 
privilege”. These sections are now effectively identical in terms of the limits they impose 
on what may be published or broadcast. However, in the original version (before the 
October 2003 amendments), section 80 was broader and criminalised, among other 
things, the publication of ‘falsehoods’, with the possibility of imprisonment for up to two 
years. 
 
The Parliamentary Legal Committee identified some 20 sections that were the ‘most 
offending’ of the Constitution and substantively critiqued many of these. It was highly 
critical of the broad powers allocated to the MIC, although it did not specifically criticise 
the fact that this body is effectively government controlled. The Committee was also 
highly critical of the registration regime for newspapers, stating that, “the only possible 
reason for this provision is to impose control by government over mass media owners and 
their products.” It went on to note that the rules relating to registration – which include a 
two-year renewal period, grounds for suspending registration, such as a failure to pay 
certain charges, and a requirement of re-registration for even minor changes, such as an 
extension of distribution – made it practically impossible to operate a media outlet. The 
Committee was similarly dismissive of the rules regarding accreditation of journalists, 
noting that any such attempt violated the constitutional guarantee of freedom of 
expression. Regarding the wide restriction on foreign ownership of the media, the 
Committee noted that there were hundreds of Zimbabweans who owned foreign 
newspapers and that it was clear, “beyond any reasonable doubt”, that the restriction was 
unconstitutional. The Committee also criticised the equivalent of what is presently 
section 64, as well as section 80, stating, in relation to the latter, that, “it is apparent that 
no regard was taken of the imperatives of Section 20 of the Constitution [guaranteeing 
freedom of expression].” All of these criticisms by the Parliamentary Legal Committee 
find support in international guarantees of the right to freedom of expression. 

II.1 Freedom of Information 
AIPPA establishes a general right to access information held by public bodies (section 5). 
This is a welcome development. However, the regime of exceptions is so comprehensive 
as to render any right to information largely illusory. Furthermore, any review of a refusal 



 

  - 5 - 

to disclose information is heard by the Media and Information Commission, a body 
controlled by the government, rather than by an independent body. 
 
Several provisions in AIPPA provide for exceptions. The First Schedule lists a number of 
categories of documents to which the Act does not apply (pursuant to section 4). These 
include, among others, records containing teaching materials or research information of 
employees of a post-secondary educational body, any record that is protected in terms of 
the Privileges, Immunities and Powers of Parliament Act and material placed in the 
National Archives or the archives of a national body by or for a person or agency other 
than a public body. Section 9(4)(c) provides that public bodies do not have to provide 
information where granting access “is not in the public interest”. Sections 14 – 25 
provide for a comprehensive regime of exceptions from the duty to disclose information. 
Exceptions include all cabinet documents, including draft legislation, advice or 
recommendations provided to public bodies (with some exceptions) and information 
whose disclosure would affect relations between different levels of government or which 
may result in harm to the economic interest of the public body. 
 
Pursuant to section 5, non-citizens and any mass media outlet which is not registered do 
not have the right to request information under the Act. The Media and Information 
Commission is responsible for reviewing, upon request, any refusal to grant access to 
information (sections 9(3) and Part X). 
 
The right to access information held by public bodies is part of the general right to 
freedom of expression, which includes the right to seek and receive information. In 2002, 
the African Commission on Human and Peoples’ Rights adopted the Declaration of 
Principles on Freedom of Expression in Africa, which states: 
 

IV 
Freedom of Information 
 

1. Public bodies hold information not for themselves but as custodians of the public 
good and everyone has a right to access this information, subject only to clearly 
defined rules established by law. 

2. The right to information shall be guaranteed by law in accordance with the following 
principles: 

� everyone has the right to access information held by public bodies; 
� everyone has the right to access information held by private bodies which is 

necessary for the exercise or protection of any right; 
� any refusal to disclose information shall be subject to appeal to an 

independent body and/or the courts; 
� public bodies shall be required, even in the absence of a request, actively to 

publish important information of significant public interest;  
� no one shall be subject to any sanction for releasing in good faith 

information on wrongdoing, or that which would disclose a serious threat to 
health, safety or the environment save where the imposition of sanctions 
serves a legitimate interest and is necessary in a democratic society; and 

� secrecy laws shall be amended as necessary to comply with freedom of 
information principles. 

3. Everyone has the right to access and update or otherwise correct their personal 
information, whether it is held by public or by private bodies. 



 

  - 6 - 

 
To the extent that AIPPA guarantees the right to information, it is welcome. However, 
the right to information as provided for is so thoroughly undermined by the very broad 
regime of exclusions and exceptions, as described briefly above, as to render the right 
essentially nugatory. 
 
Many of the exceptions are seriously overbroad. An example is section 9(4)(c), which 
relieves public bodies of their obligation to disclose information whenever this is deemed 
not to be in the public interest. This reverses the normal approach, favouring openness, 
whereby information must be disclosed where this is in the public interest (see below). 
Furthermore, many exceptions do not require harm, termed “class exceptions”, contrary 
to international standards in this area. For example, section 18(1)(a)(i) provides that 
information shall not be disclosed where this would “affect” relations between the 
government and a municipal or rural district council. Under this provision, no harm is 
required; indeed the effect on the stipulated relations might be entirely salutary. 
 
It is now widely accepted that exceptions in a freedom of information law must be 
subject to a general public interest override, whereby the information must be disclosed, 
even where such disclosure will harm a legitimate interest, where the public interest in 
having the information outweighs this harm. AIPPA does not contain a public interest 
override. 
 
Any refusal to disclose information should be subject to appeal to an independent body. 
Unfortunately, as detailed below, the Media and Information Commission, to whom 
appeals lie under AIPPA, is firmly under government control and therefore lacks 
sufficient independence to undertake this important and politically sensitive task. 
 
It may be noted that, given the fact that the bulk of AIPPA is devoted not to the matter of 
access to information but rather to regulating and controlling the media. Tainted in this 
way, few will be interested in using AIPPA’s access provisions. 

II.2 The Media and Information Commission 
AIPPA establishes a Media and Information Commission (Article 38) and gives this body 
a wide range of regulatory powers over the media, including in relation to refusals to 
disclose information, registration of the media, accreditation of journalists and 
monitoring media content (Articles 9(3) and 39). The Commission is governed by a 
Board, all of whose members are appointed by the Minister responsible for information, 
after consultation with the President (Article 40). Significantly, the requirement that three 
of the five members of the Media and Information Commission should be nominated by 
journalists’ or media associations was removed by the 13 October 2003 amendments. 
 
The Minister sets the term of office, as well as other terms and conditions of office, 
including allowances, appoints both the chair and the vice-chair, and may remove a 
member on a number of grounds, some of which are highly subjective (for example, 
where the member has conducted him- or herself in a manner which “renders him 
unsuitable”) (Fourth Schedule, pursuant to Article 40(3)). The Commission has broad 



 

  - 7 - 

investigative powers, more-or-less equal to those granted under the Commission of 
Inquiry Act (section 50) and, as detailed below, has broad powers to impose severe 
sanctions, including termination of a media outlet’s registration or of a journalist’s 
accreditation. 
 
It is well established that bodies which exercise direct powers in relation to the media 
must be protected against political interference (i.e. that they must be independent of 
government). The reasons for this are obvious; otherwise there is a very real risk that 
media freedom will be undermined for political reasons, to the detriment of the public’s 
right to know and democracy. The greater the powers of the body, the more important is 
the need for independence. As stated in the Declaration of Principles on Freedom of 
Expression in Africa, in relation to broadcast authorities: 
 

Any public authority that exercises powers in the areas of broadcast or 
telecommunications regulation should be independent and adequately protected 
against interference, particularly of a political or economic nature. (Principle VII(1)) 

 
The same principle applies with greater force to regulatory bodies with powers over all 
media. Clearly the Commission lacks the required independence. 

II.3 Registration of the Mass Media 
AIPPA requires all bodies which disseminate mass media products to obtain a 
certification of registration (section 66). Dissemination is defined to include “sale, 
subscription, delivery, diffusion or distribution”. Furthermore, mass media products are 
defined to include an advertisement, any part of a periodical publication, “any 
electronically transmitted material, or audio or video recorded programme”. As a result, 
this formally includes Internet providers, very small circulation, such as NGO 
publications, any store that rents videos, or even sells newspapers or music tapes, 
newspaper vendors and so on. 
 
The certificate of registration must be obtained from the Media and Information 
Commission, and renewed every two years (sections 66(2) and (5)). The registration fee 
is set by the Minister, who is given broad discretion to apply higher fees to certain types 
of media services (section 70). 
 
Only individuals who are citizens and companies where citizens have a controlling 
interest may own mass media outlets. Strict rules also relate to owning shares in media 
services restricting this to citizens, permanent residents and companies controlled by 
citizens or permanent residents. This means that residents may invest in mass media 
services, but not own them. Non-resident foreigners may invest in the mass media, but 
only indirectly, through companies controlled by Zimbabwean citizens or permanent 
residents (section 65). 
 
The Commission is given broad powers to terminate or suspend the activities of a mass 
media service upon upholding a complaint against it or for breach of the law (section 71). 
Individuals who operate mass media services without a registration certificate are guilty 
of an offence and may be fined up to Zim$300,000 (value in US$ varies) and/or 



 

  - 8 - 

imprisoned for up to two years. In addition, a court may declare any equipment used in 
connection with the offence forfeited to the State (sections 72(2) and (3)). News agencies 
are also required to obtain a registration certification, with similar consequences in case 
of breach (section 74). 
 
Foreign mass media may set up representative offices only with the permission of the 
Minister (section 90).  
 
Technical registration requirements for the mass media and/or news agencies are not, per 
se, a breach of the guarantee of freedom of expression. However, such requirements are 
unnecessary and hence discouraged and they will fall foul of international guarantees if 
they are subject to political interference or if they are too broad in application. As the 
three specialised international mandates for protecting freedom of expression – the UN 
Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression, the OSCE Representative on 
Freedom of the Media and the OAS Special Rapporteur on Freedom of Expression – 
stated in a Joint Declaration of 18 December 2003: 
 

Imposing special registration requirements on the print media is unnecessary and 
may be abused and should be avoided. Registration systems which allow for 
discretion to refuse registration, which impose substantive conditions on the print 
media or which are overseen by bodies which are not independent of government are 
particularly problematical. 

 
The system established by AIPPA, overseen by the Commission, with certain powers, for 
example in relation to fees, given to the Minister, clearly lacks sufficient protection 
against political interference. This problem is exacerbated by the excessively short 
registration period of only two years, which means that political interference can be 
brought to bear at regular intervals. The registration requirement is massively overbroad, 
covering all publications, no matter how small or irregular, and all forms of electronic 
communication, including the Internet.  
 
Most serious, however, is the power of the Commission to refuse to register a media 
outlet, as it has in the case of The Daily News. This transforms it into a licensing system, 
not a technical registration system, which, at least for the print media, is quite clearly 
contrary to international law. 
 
Ownership rules relating to broadcasting in other countries illustrate the illegitimacy of 
the AIPPA restrictions. For example, in South Africa, “foreign persons” are barred, 
directly or indirectly, from exercising control over a private broadcasting licensee, from 
owning more than 20% of the financial or voting interests in a licensee or from holding 
more than 20% of the directorships (Independent Broadcasting Authority Act, No. 153 of 
1993, section 48). In Malawi, for non-community licences, the independent regulatory 
body, MACRA, may limit the financial or voting interest in the licence held by one or 
more foreign persons to forty per cent, as long as the restriction applies to all such 
licensees (Communications Act 1998, section 51(3)). In both of these countries, even less 
restrictive rules relate to ownership of the print media. 
 



 

  - 9 - 

There are also serious problems with the system of sanctions for non-registration, and for 
other breaches of the law, in particular that it is excessively harsh and grants 
discretionary powers to the Minister, a political actor. Suspension and termination are, for 
media outlets, the most extreme sanction possible and should be applied, if at all, only 
after repeated and gross abuse of the law, as determined by a court.  Similarly, for 
individuals the threat of imprisonment for non-registration, particularly where the scope 
of the registration requirement is so broad and unclear, is bound to exert a chilling effect 
on freedom of expression. 

II.4 Accreditation of Journalists 
AIPPA only defines a journalist for purposes of Part XI (dealing with registration of the 
mass media), where they are defined broadly as anyone who “gathers, collects, edits or 
prepares messages and materials for the office of a mass media” (section 63). AIPPA 
does establish some rights for journalists, mainly in relation to access to information and 
to report in a manner consistent with their conscience (section 78). However, it also 
requires journalists to obtain accreditation and prohibits mass media outlets from 
employing anyone as a journalist who is not accredited (sections 79(1) and 83). 
Accreditation lasts for just 12 months, but may be renewed (section 84). 
 
The Media and Information Commission is responsible for overseeing the process of 
accreditation (section 79). No one may be accredited as a journalist who does not possess 
the “prescribed qualifications” or who is not a resident citizen of Zimbabwe, although 
representatives of foreign mass media may be accredited for a limited period (section 79). 
 
The Commission has broad powers to discipline journalists for breach of the code of 
conduct, including to terminate or suspend accreditation, to impose fines of up to 
Zim$50,000, to impose such conditions as it deems fit on their right to practise, and to 
refer them for prosecution (section 85). 
 
Any obligation on individuals to be accredited as a journalist is incompatible with the 
right to freedom of expression. In an Advisory Opinion concerning a licensing scheme 
for journalists in Costa Rica, the Inter-American Court of Human Rights clearly stated 
the principle: 
 

[T]he compulsory licensing of journalists does not comply with the (right to freedom 
of expression) because the establishment of a law that protects the freedom and 
independence of anyone who practices journalism is perfectly conceivable without 
the necessity of restricting that practice only to a limited group of the community. 
(Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of 
Journalism, Advisory Opinion OC-5/85, 13 November 1985, Series A, No. 5, para. 
79) 

 
This problem is exacerbated by the requirement that journalists must have certain 
“qualifications”. The right to freedom of expression, which applies to all media, means 
that the State may not place conditions on individuals seeking to express themselves 
through the media, as the above quotation makes clear. 
 



 

  - 10 - 

Furthermore, as has already been stressed, no powers in the area of the media should be 
exercised by bodies which are not independent. This condition is clearly not met in 
relation to accreditation of journalists, given the extensive roles of both the Commission 
and the Minister. Again, this problem is exacerbated by the excessively short 
accreditation period of only 12 months.  
 
The powers of the Commission to discipline journalists for breach of the code of conduct 
are unjustifiable not only because the Commission is not independent, but also because 
they apply in largely undefined circumstances and are excessively harsh. The only 
conditions placed on these powers are that there be a breach of the code of conduct and 
that the Commission gives the journalist a fair hearing. The power to terminate or 
suspend the right to practise journalism for breach of professional rules can never be 
legitimate. 

II.5 Content Restrictions 
Section 80(1) imposes a number of restrictions on journalists, including: 

• publishing falsehoods; and 
• collecting and disseminating information on behalf of someone other than his or 

her mass media employer, unless he or she is a freelance journalist. 
Breach of these provisions can lead to a fine of up to Zim$100,000 or imprisonment for 
up to 2 years. 
 
As has been noted, the first and most serious of these prohibitions was substantially 
amended in October 2003. As originally adopted, it represented a clear breach of the right 
to freedom of expression and ran directly counter to a recent ruling of the Supreme Court 
of Zimbabwe to this effect (see Chavunduka and Choto v. Minister of Home Affairs & 
Attorney General, 22 May 2000, Judgment No. S.C. 36/2000, Civil Application No. 
156/99). The amended provisions are less clearly abusive but are still unnecessary and 
hence open to challenge. 

III. The Overall Context 
AIPPA, although repressive enough of itself, does not operate in isolation but, rather, 
represents one element in a concerted attack against freedom of expression and political 
freedom. It is, as has been noted, supported by other repressive legislation, as well as 
informal measures designed to prevent independent media reporting and the expression 
of political dissent. This part of the report describes those measures in more detail. 

III.1 Other Repressive Legislation 

III.1.1 POSA 
The Public Order and Security Act (POSA) was enacted on 10 January 2002, just before 
the presidential elections of that year. It is largely a reincarnation of the notorious Law 
and Order (Maintenance) Act (LOMA), which was introduced by the Colonial authorities 
in 1960. LOMA was widely used by the Rhodesian authorities to suppress civil dissent 
and many nationalists, including President Robert Mugabe, were victims of this 



 

  - 11 - 

repressive legislation, being detained for periods ranging up to many years. POSA was 
condemned by lawyers, human rights activists and journalists on the grounds that it 
contained several of the anti-democratic features of LOMA. The Act severely restricts 
freedom of assembly and movement, and provides the police with wide discretionary 
powers. 
 
Some of the key features of POSA are: 

� The police may prohibit demonstrations in an area for up to three months if they 
believe this is necessary to prevent public disorder.  

� Public gatherings will not be allowed unless seven days notice is given to the 
police.  

� The police are allowed to take measures, including lethal measures, to suppress an 
unlawful public meeting. 

 
POSA also contains a number of provisions restricting freedom of expression. Section 15 
effectively repeats the false news provision found in AIPPA, making it an offence to 
publish or communicate false statements which may be prejudicial to very broadly 
defined State interests, in the absence of reasonable grounds for believing they are true. 
Section 16 makes it a crime, punishable by imprisonment of up to a year, to make 
statements “knowing or realising that there is a risk or possibility” of engendering 
feelings of hostility towards, or cause hatred, contempt or ridicule of, the president. It is 
quite clear under international law that special protection for public officials, and in 
particular senior public officials like the president, breach the right to freedom of 
expression; these officials should tolerate more, not less, criticism. This provision goes 
quite far in the opposite direction and, indeed, would prohibit much of what is considered 
normal electioneering in a democratic context. 

III.1.2 The Broadcasting Services Act 
Until 2000, broadcasting in Zimbabwe was legally a State monopoly pursuant to section 
27 of the Broadcasting Act, 1957. Capital Radio sought to obtain a broadcasting licence 
and, as part of this process, challenged the State broadcasting monopoly before the 
Supreme Court of Zimbabwe. In a judgment of 22 September 2000 (Capital Radio 
(Private) Limited  v. The Minister of Information, Posts and Telecommunications, 
Judgment No. S.C. 99/2000, Constit. Application No. 130/2000), the Court held that the 
monopoly violated the constitutional right of freedom of expression by unduly limiting 
the public’s right to receive and impart information. The Court lamented the fact that the 
parties had failed to agree on a regulatory framework for broadcasting and, in light of 
this, ordered that the applicant be allowed to proceed to set up a broadcasting service.  
 
Capital Radio started broadcasting on 28 September 2000 but the government quickly 
responded by raiding its offices and closing it down. It also promulgated the Presidential 
Powers (Temporary Provisions) Broadcasting Regulations, 2000, in early October, under 
the Presidential Powers (Temporary Measures) Act. Under the latter, Regulations have a 
duration of six months. These Regulations set up a framework for broadcast regulation, 
including by requiring broadcasters to be licensed, and established a regulatory authority 
to undertake this task, the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ), under effective 



 

  - 12 - 

government control. Up until the present, no private broadcaster has been licensed under 
this legislation. 
 
After the regulations expired in March 2001, the government tabled the Broadcasting 
Services Bill before Parliament. Despite strong criticism from national and international 
groups and an adverse Parliamentary Legal Committee report, which said eight sections 
of the Bill were in breach of the Constitution, the Bill was passed by Parliament on 4 
April 2001. 
 
Some of the key problems with the Act are as follows: 

� The regulatory body, the Broadcasting Authority of Zimbabwe, is firmly under 
government control. 

� The licensing system is controlled by the minister in his or her almost complete 
discretion; BAZ simply makes recommendations regarding licenses. 

� Licensees are required to allocate one hour a week to the government, as well as 
to carry any messages of national interest, as directed by the minister. 

� Only one national free-to-air broadcasting service for each of radio and television 
may be licensed, not including services provided by a public broadcaster. 

� Only resident citizens may invest in or hold a directorship of a licensed service. 
� No one is permitted to hold more than 10% of the shares of a licensed service, 

meaning that ownership of any broadcasting outlet must be shared among at least 
10 different parties. 

� For television stations, at least 75% of all programming must be from local or 
African sources, unless BAZ directs otherwise, and at least 40% of the local 
programming must come from independent sources; the rules for radio are even 
stricter. 

� 10% of all programming must be in national languages other than Shona or 
Ndebele. 

� The broadcasting of any false or misleading news is prohibited. 
 
Capital Radio challenged the Act in a hearing before the Supreme Court in July 2002. 
Judgment was only rendered in the case over a year later, on 19 September 2003 (Capital 
Radio (Private) Limited v. the Broadcasting Authority Of Zimbabwe; the Minister of 
State for Information and Publicity, and the Attorney-General of Zimbabwe, Judgment 
No S.C. 128\02, Civil Application No 162\2001). The Court, under a new Chief Justice 
since the 2000 broadcasting judgment had been rendered, did strike down some of the 
more egregious provisions of the Act, including the following: 

• section 6, providing that the minister, and not BAZ, should be the final licensing 
authority; 

• section 9(1), limiting to one the number of national free-to-air broadcasting 
services for each of radio and television; 

• section 9(2), providing that only one signal carrier licence could be issued; and 
• section 9(3), providing that only a public broadcaster could hold both a 

broadcasting and a signal carrier licence. 
 



 

  - 13 - 

The Court, however, upheld all of the other challenged sections of the Act. It specifically 
held that BAZ was a legitimate regulatory authority, even though it is clearly not 
independent – the minister appoints the members of its Board, after consultation with the 
president. This is inconsistent with international standards in this area which, as noted 
above, quite clearly require bodies with regulatory powers over the media to be 
independent of government, for fairly obvious reasons. 

III.2 Control Over the Public Media 
After the shock of the June 2000 parliamentary elections, the government moved to 
strengthen its control over the public media, both print and broadcast. Jonathan Moyo, 
appointed Minister of Information and Publicity in the President’s Office and Cabinet 
after that election, played a key role in these developments, as well as in the legislative 
developments described above. 
 
In September 2000, the government dissolved the Zimbabwe Mass Media Trust 
(ZMMT), which had managed the government majority equity in Zimpapers, publishers 
of The Herald, The Sunday Mail, The Chronicle and a number of provincial newspapers. 
The ZMMT, a trust, was intended to provide a buffer between the government and the 
newspapers, offering some protection to the latter against direct government control and 
ensuring a partial degree of editorial independence, although in practice the government 
had always exerted a varying degree of influence over these newspapers. As a result of 
the dissolution of ZMMT, both Zimpapers and the Community Newspapers Group 
(CMG), now called New Ziana (it now runs a news agency and various local newspapers) 
came under the direct control of boards appointed by Moyo. Through the boards, the 
government controls the appointment of senior editorial staff and influences policy.  
 
Several editorial changes were instituted at Zimpapers, resulting in the removal of 
veteran journalists like Bornwell Chakaodza, The Herald editor, Funny Mushava of The 
Sunday Mail and Ednah Machirori of The Chronicle. These were replaced by relatively 
inexperienced journalists believed to be Moyo loyalists. 
 
Similar structural changes were instituted in relation to the Zimbabwe Broadcasting 
Corporation (ZBC). On 13 November 2000, the Department of Information and Publicity 
gazetted a new law for the ZBC, the Zimbabwe Broadcasting Corporation 
Commercialisation Act. This law splits the ZBC into two companies, one concentrating 
on transmission and the other on broadcasting and programming. The former, the 
transmission company, is called Transmedia, while ZBC Holdings performs the latter 
function. Both are wholly owned and controlled by the State. Subsection 3 of the Act 
states: “In the performance of their functions, the successor companies (ZBC holdings 
and Transmedia) shall give priority to serving the needs of the state, to the extent that it is 
compatible with sound business practice.” It is thus clearly a State, rather than a public, 
broadcaster. Section 8 of the ZBC Commercialisation Act gives the minister the power to 
supervise and direct the transition and future operations of the ZBC and Transmedia. The 
board and senior management of ZBC are appointed by the minister of information, in 
consultation with the president. As in the print sector, several veteran journalists and 



 

  - 14 - 

broadcasters were retrenched from ZBC and replaced by individuals loyal to the 
governing party. 
 
The importance of broadcasting in a country like Zimbabwe cannot be overestimated. 
Much of the population is illiterate or semi-literate and, for this reason, cannot access 
newspapers. Furthermore, newspapers are excessively expensive for many people and 
distribution in the rural areas is difficult. This no doubt helps explain why the 
government has been so reluctant to license private broadcasters. 
 
There are numerous examples of biased reporting by the public media, as well as 
examples of them routinely echoing statements and positions of the government. The 
murder of Bulawayo war veterans’ leader, Cain Nkala, is a good example of the way in 
which the State-controlled media seeks to serve the interests of the ruling party by 
inflaming government supporters against the opposition and, inevitably, the independent 
press. On 5 November 2001, Nkala, a senior war veteran and member of the ruling party, 
was abducted from his home in Zimbabwe’s second city of Bulawayo, Magwegwe West 
suburb, by a group of armed men and killed, allegedly by being strangled. Nkala had 
earlier been arrested and charged in connection with the disappearance of an MDC 
election agent. 
 
In relation to this story, The Herald’s political editor, Phillip Magwaza, wrote: 
   

Minutes before Bulawayo war veterans chairman Cde Cain Nkala was killed, he 
pleaded with his abductors to let him pray. 
 
The gag around his mouth was removed, in Biblical style, like what Jesus Christ did, 
Cde Nkala asked that God should forgive his captors because they did not know what 
they were doing…. As the shallow grave was dug, Cde Nkala began to sing. Irked by 
his singing, the kidnappers put on the gag again. The dreaded shoelace was then 
tightened like a noose around his neck. Slowly and painfully, he struggled for breath. 

 
If this account is taken at face value, it is an extraordinary scoop. Magwaza could only 
have gathered this information by either witnessing Nkala’s death or interviewing eye-
witnesses, presumably the murderers. Magwaza, now deceased, gave no indication of 
who his sources were. Another possibility is that Magawaza made the whole story up, 
basing it on the fragments of information that were available. Certainly it is not in the 
style of objective reporting and seems designed to provoke an emotional response. An 
MDC activist was charged with the killing but the High Court dismissed the State’s case 
on the basis that the police evidence was inadequate. Significantly, the police did not try 
to put Magawaza on the stand. 
 
Another example of the State media undermining the opposition involves allegations that 
presidential candidate Morgan Tsvangirai was involved in a conspiracy to murder 
President Mugabe. The story, which broke on 13 February 2002, during the heat of the 
presidential election campaign, involved allegations that Tsvangirai had approached a 
former Israeli intelligence officer, Ari Ben Menashe, now with a Canadian consulting 
firm, Dickson and Madson, to arrange the assassination. ZTV carried extensive coverage 
of the story – amounting to some 35 minutes over 5 days – but allocated only 70 seconds 



 

  - 15 - 

to MDC denials of its veracity. In its coverage, ZTV omitted to mention that Dickson and 
Madson were at that time employed by the ZANU PF government on a consultancy basis 
to undertake promotional work for them. (Media Under Siege: Media Monitoring Project 
of Zimbabwe Report on media coverage of the 2002 Presidential and Mayoral Elections 
in Zimbabwe, 2003, Harare) 

III.3  General Harassment of the Media 
The independent media have been subjected to wide ranging forms of harassment in 
recent years. These have included harsh verbal attacks involving officials including right 
up to the President, as well as direct physical attacks, such as bombing of media 
premises, beatings of journalists and readers, destruction of copies of newspapers and 
even blocking independent newspapers from reaching certain parts of the country, mostly 
rural areas. These physical attacks have, for the most part, not been carried out directly by 
officials but rather by supporters of the ruling party, such as so-called war veterans and 
student groups. 
 
The verbal attacks, which have involved a wide range of officials, as well as the 
government media itself, represent a concerted attempt to undermine the credibility of the 
independent media and, indeed, to create a climate of hatred towards them. Journalists 
working for the independent press have been referred to variously as agents of 
imperialism, sell-outs, enemies of the State and lapdogs of the former colonial master, 
Britain, bent on derailing the land reform programme. These verbal attacks have provided 
the context, and arguably the impetus, for the physical attacks. 
 
A few examples give a sense of the flavour of these verbal attacks, which frequently 
contain veiled threats of serious consequences, employ language which suggests violence 
and/or contain allegations of treason or undermining State security. In December 2001, 
President Mugabe told church leaders that those journalists who wrote “libellous reports” 
would be arrested, stating: 
 

The media has been assaulting the integrity of private citizens. In my view, an assault 
on one’s integrity is even worse than an assault in physical terms. (The Herald, 
December 18 2001). 

 
On 5 September 2003, Minister Jonathan Moyo lambasted the independent press at the 
launch of the New Ziana, a multi-media organisation charged with publishing 
government information, stating: “These papers are trash, and they injure our national 
interests.” 
 
A none too veiled threat to the independent media was echoed by the now retired 
commander of the Zimbabwe Defence Forces, General Vitalis Zvinavashe. At a press 
conference in Harare on 10 January 2002 he stated: 
 

The statements (in the foreign and local private media) have caused insecurity, 
uncertainty and confusion and tarnished the credibility of the country’s security 
arms. (reported in both The Daily News and The Herald on 11January 2002) 



 

  - 16 - 

 
The statements in question were reports that the army had organised illegal farm seizures 
while the police stood by and watched, a matter of some public interest. 
 
The war veterans and the State-controlled media have branded the independent press, 
together with the MDC, as sell-outs, traitors and stooges. These groups have even 
demonstrated against the independent media. For example, on 24 January 2001, hundreds 
of war veterans and ruling ZANU PF supporters, led by war veterans leaders the late 
Chenjerai Hunzvi (aka Hitler) and Joseph Chinotimba, demonstrated against The Daily 
News in central Harare. 
 
These verbal attacks provide the background for the direct physical actions against the 
independent media and journalists. For example, during the mass action  on 1-6 June 
2003,called by the Opposition, alleged ZANU PF supporters beat readers of independent 
newspapers such as The Daily News, The Financial Gazette and The Zimbabwe 
Independent. Thousands of copies of these newspapers were destroyed during this period 
and war veterans and other pro-government militias “banned” the independent press from 
certain areas of the country. 
 
An example of the hazards faced by journalists working for the independent press was the 
beating of four staffers of The Daily News – Collin Chiwanza, Mduduzi Mathuthu (both 
reporters), Urginia Mauluka (photographer) and Trust Masola (driver) – at a farm near 
Hwedza on 31 November 2001. The four, who had visited the farm to report on attacks 
on farm workers by alleged ZANU PF supporters, were punched and kicked resulting in 
them seeking medical attention. Police officers were present when the attack took place 
but took no action. 
 
A number of bombings have also been perpetrated against the independent media and, in 
particular, against The Daily News. Its offices were bombed on 22 April 2000, shortly 
before the parliamentary elections, and its presses were destroyed in a bombing on the 
night of 27-28 January 2001. A further bomb attack targeted its Bulawayo offices on the 
night of 10-11 February 2002. Significantly, no one has been arrested and brought to 
justice for these attacks. Following the bombing of The Daily News’ printing presses, in 
an apparent attempt to deflect criticism, the war veterans association told the ZBC that, 
“the Rhodesian elements which support the MDC and the Daily News were behind the 
attack.” (29 January 2001). 
 
Similarly, the bombing of the offices of the radio station, Voice of the People, on 29 
August 2002, remains a mystery, with no one having been charged. 

IV. Content Restrictions 
As noted above, both AIPPA and POSA contain restrictions on the content of what may 
be published or broadcast.  The main content provision in AIPPA is section 80, which 
originally prohibited the publication of falsehoods. As detailed below, many journalists 
have been detained and/or charged under section 80. 
 



 

  - 17 - 

The history of section 80 of AIPPA is both interesting and significant. In the case of 
Chavunduka and Choto v. Minister of Home Affairs & Attorney General, decided on 22 
May 2000 (Judgment No. S.C. 36/2000, Civil Application No. 156/99), the Supreme 
Court of Zimbabwe held that the false news provision at section 50(2) of the Law and 
Order (Maintenance) Act (LOMA) was manifestly unconstitutional. It is, then, surprising 
that less than three years later the government sought to introduce a similar – indeed 
broader – restriction. Section 80 was quickly challenged by journalists as being in breach 
of the Constitution and, on 7 May 2003, the Supreme Court ruled that it was indeed 
unconstitutional (Judgment No. S.C. 280/2002). As a result, all of the charges which had 
been laid under this section had to be dropped. 
 
The government quickly introduced amendments, including to this section, in October 
2003. The false news offence was retained, but substantially narrowed, so that it is now 
only an offence to publish false information if the author knows it is false or does not 
have reasonable grounds for believing it is true and if he or she publishes it recklessly, or 
with malicious or fraudulent intent. This is still constitutionally suspect, but less 
obviously a breach than its predecessor. This amendment to section 80 of AIPPA has 
made it more difficult for the government to bring content-related charges under AIPPA, 
leaving POSA and other criminal rules, such as criminal defamation provisions, as the 
preferred means of limiting criticism. 
 
Since March 2002, more than 80 media workers have been arrested or detained under 
AIPPA, POSA and other laws such as criminal defamation. Brief details of these cases 
are provided in the attached Annex: Table of Violations. In 2002 alone, 44 media 
practitioners were arrested, 13 journalists in the first 10 weeks after AIPPA was enacted. 
In May 2002, for example, 11 independent journalists were arrested. Bornwell 
Chakaodza, editor of The Standard (formerly of The Herald), was charged on five 
occasions in one week for allegedly publishing falsehoods. 
 
Only two of the 44 arrests in 2002 have proceeded to prosecution and been concluded. In 
six, the charges were withdrawn, in 22 those arrested were released without charge, one 
person was deported and 13 cases are still pending. In some cases, journalists were 
detained over weekends only to be released without charge, in an apparent attempt to 
intimidate them. It is significant that not one journalist or editor working for the State 
media has so far been arrested or charged under these laws, although in many cases those 
media reported on the same stories that attracted arrests of independent journalists. 
 
The barrage of cases against independent journalists seems set to continue judging by 
events in the first part of 2004. On 10 January 2004, for example, three journalists 
working for The Zimbabwe Independent were arrested and detained for two nights for a 
story alleging that President Robert Mugabe had commandeered an Air Zimbabwe 
airplane to travel to the Far East. The three – Iden Wetherell, Vincent Kahiya and 
Dumisani Muleya, the weekly publication’s editor, news editor, and chief reporter, 
respectively – were each charged with criminal defamation and released on $20 000 bail. 
 



 

  - 18 - 

On 21 May, Chakaodza, editor of The Standard, and Valentine Maponga, a reporter, were 
arrested over a story headlined “Family of slain boss blames government officials”, 
which alleged that relatives of a slain mine boss accused government officials of 
involvement in the murder. In its case outline, the State argued that the two had published 
false news that was likely to cause public disorder, incite public violence and endanger 
public safety. The claim of falsity is based on the State claim that the relatives of the slain 
mine boss deny ever speaking to the paper. The police also argue that they have since 
arrested the murder suspects, who also deny the involvement of any senior government 
official in the murder. The police allege the story was meant to tarnish the image of the 
government and has charged the two under section 15 (1) of the Public Order and 
Security Act (POSA). Chakaodza and Maponga, however, insist their story is true and 
that they can quote the names of the relatives they talked to. The matter is still before the 
court. 
 
The facts of some of these cases provide a clear indication of the abuse to which these 
repressive content restrictions are put. For example, Collin Chiwanza, of The Daily News, 
was detained overnight for a story in which he had played no role whatsoever publishing. 
On 23 April 2002, The Daily News carried a story alleging that two young girls had 
witnessed the beheading of their mother in the rural area of Magunje, supposedly by 
ZANU PF supporters and allegedly for having supported the opposition MDC. The story 
turned out to be untrue – it had been based on reports by someone claiming to be the 
husband of the woman and who claimed to have witnessed the incident – and the paper 
published an apology on 27 April 2002. Chiwanza’s role was limited to follow-up. After 
the story had been dismissed by the police, but before the apology was published, 
Chiwanza was dispatched to Magunje to check the facts. The story was in fact written by 
Lloyd Mudiwa. 
  
An interesting, related case is that of Andrew Meldrum, correspondent for the UK-based 
Guardian newspaper, who was charged under section 80 of AIPPA on 20 June 2002 for 
abuse of journalistic privilege and, in particular, for publishing falsehoods, in relation to 
the same ‘beheading’ story published in The Daily News on 23 April 2002. The story was 
later published in the Guardian, having been reported by Meldrum. The High Court 
found Meldrum not guilty of publishing falsehoods with the intention of tarnishing the 
image of Zimbabwe. The court found that he had taken reasonable steps to verify the 
facts by contacting the police spokesman, who declined to comment on the allegations. 
After being acquitted, Meldrum was immediately served with deportation orders by 
immigration authorities. The court then suspended the order pending appeal but, despite 
this, Meldrum was deported on 16 May 2003.  

V. Newspaper Registration: Closure of The Daily News 
The closure of The Daily News is without doubt the most significant blow to freedom of 
expression in Zimbabwe under AIPPA. The only independent daily newspaper in the 
country, The Daily News was a constant thorn in the side of the government, exposing its 
abuses and providing a platform for political voices other than ZANU PF. Its closure has 
led to a significant narrowing of the space for freedom of expression, leaving only 
government-controlled dailies in place. 



 

  - 19 - 

 
Under AIPPA, all newspapers were required to register with the Media and Information 
Commission. On 19 October 2002, a meeting was organised by MISA-Zimbabwe, in 
conjunction with the Zimbabwe Union of Journalists, the Independent Journalists’ 
Association of Zimbabwe, the Media Monitoring Project Zimbabwe, the Federation of 
African Media Women in Zimbabwe and the Foreign Correspondents Association, to 
discuss how to respond to issues regarding the registration and accreditation of mass 
media outlets and media practitioners, respectively, under AIPPA. Over 120 media 
practitioners attended this meeting. 
 
Those present at the meeting were largely of the view that, although AIPPA was designed 
to muzzle the independent press, it would be strategic to register first and then to fight the 
legislation in various ways, including from newsrooms and editorial offices. The 
management of Associated Newspapers of Zimbabwe, which published The Daily News 
and The Daily News on Sunday, however, decided not to register with the Media and 
Information Commission and, instead, to challenge the constitutionality of AIPPA in the 
Supreme Court. Furthermore, its journalists did not apply for accreditation. All the other 
leading independent newspapers, together with their journalists, were duly 
registered/accredited in accordance with the provisions of AIPPA. 
 
In a decision of 11 September 2003, the Supreme Court ruled that it would not hear the 
ANZ challenge because the newspaper had approached it with ‘dirty hands’, having 
refused to apply for registration. The government closed the newspaper down the next 
day and subsequently seized most of its equipment. ANZ then applied to the Media and 
Information Commission (MIC) for registration but was refused, and a series of court 
battles followed. The newspaper challenged the refusal by the MIC to register it before 
the Administrative Court, and the seizure of its equipment by the police before the High 
Court. It was successful on both fronts, with the Administrative Court ruling that the MIC 
was improperly constituted and had wrongly denied ANZ registration and the High Court 
ordering the police to vacate the premises and return the seized equipment. 
 
The Daily News, which had been off the streets more-or-less constantly since 12 
September, briefly came back into production on 22 January 2004, after the police finally 
responded to High Court orders to vacate the property. In a cruel twist, however, it closed 
again after 5 February 2004, when the Supreme Court, in a separate case, upheld the 
AIPPA requirement for journalists to be accredited, which the ANZ journalists were not. 
Furthermore, in a manipulative move, the MIC then refused to accredit ANZ journalists 
on the basis that they were not working for a registered newspaper. 
 
In March, the Supreme Court heard the various cases relating to the ANZ newspapers but 
reserved judgment, effectively maintaining the status quo, which is that the newspapers 
are effectively banned. There are fears that the Court might take some time to resolve this 
situation, given the long time it took to come to decisions in the broadcasting and 
registration of journalist’s cases. 



 

  - 20 - 

V.1 Chronicle of the ANZ Case 
11 September 2003 
Supreme Court refuses to hear ANZ case 
The Supreme Court refused to hear the ANZ case, on the basis that the newspaper 
publisher had approached it with ‘dirty hands’ by refusing to apply for registration in the 
first place. 
 
12 September 2003 
Government bans The Daily News and The Daily News on Sunday 
The government closed The Daily News and The Daily News on Sunday, as police armed 
with automatic rifles burst into the newspapers’ offices in central Harare at about 5pm 
and ordered all staff to leave. Nqobile Nyathi, the editor, and Simon Ngena, the 
production manager, were arrested and taken to Harare Central Police Station. They were 
later released. Tafataona Mahoso, Chair of the Media and Information Commission, was 
quoted as saying he would have been surprised if the police had not taken any action 
because “the Daily News does not exist in terms of the laws of the country”. (The Herald, 
13 May 2003). These actions were widely condemned by both local and international 
actors as being a serious violation of media freedom.  
 
15 September 2003 
ANZ newspapers apply for registration 
The ANZ newspapers applied for registration with the Media and Information 
Commission.    
 
16 September 2003 
Police seize The Daily News’ equipment 
The Daily News was charged under AIPPA for operating without a licence; police 
confiscated computers and other equipment at The Daily News offices, saying the 
equipment would be retained as exhibits. ANZ, in turn, applied to the High Court for an 
order for the equipment to be released because the police did not have a court order to 
seize the exhibits. 
 
18 September 2003 
High Court rules paper may resume operations 
High Court judge Justice Yunus Omerjee ruled that ANZ could resume publication. This 
followed an urgent application by the newspaper organisation to have its equipment 
returned and to be allowed to resume publication. Omerjee noted that the Supreme Court 
judgment had not convicted the paper of a criminal offence but had merely declared that 
the newspaper was acting outside of the law. The company’s equipment could only be 
seized pursuant to a court order. The judge further noted that ANZ had started operating 
within the law from the day it lodged its application for registration with the Media and 
Information Commission. 
 
19 September 2003 



 

  - 21 - 

MIC refuses to register the ANZ newspapers and police defy High Court order 
The MIC unanimously refused the ANZ newspapers’ registration application on the basis 
that it had not met the 31 December 2002 deadline, had been operating in breach of the 
law and had openly stated it would not register. 
 
Armed police officers refused to vacate the paper’s offices and prevented staff from 
accessing its offices. The police also refused to return The Daily News’ computers and 
other equipment, allegedly seized as exhibits. 
 
23 September 2003 
ANZ applied to Administrative Court for review of MIC registration denial 
The ANZ appealed to the Administrative Court against the refusal of the MIC to register 
its newspapers. 
 
1 October 2003 
Journalists charged for practising without being accredited 
Six The Daily News journalists, Philemon Bulawayo, Margaret Chinowaita, Kelvin 
Jakachira, Sydney Saizi, George Muzimba and Lawrence Chikuvira, were charged with 
practising without being accredited. This brought to 15 the number of journalists from the 
Associated Newspapers of Zimbabwe who have been charged for this offence under 
AIPPA. The other nine, charged on 25 September 2003, are Luke Tamborinyoka, 
Pedzisai Ruhanya, Fanuel Jongwe, Precious Shumba, Chengetai Zvauya, Conelias 
Mabasa, Conway Tutani, Gladwin Muparutsa and Darlington Makoni and Francis 
Mdlongwa. 
 
24 October 2003 
Court orders Media and Information Commission to grant ANZ licence 
Judge Michael Majuru, President of the Administrative Court, held that the refusal of the 
MIC to register the ANZ newspapers was illegitimate, including because the MIC was 
improperly constituted and could not therefore issue or deny certificates of registration. 
He held that if, by November 30, the MIC was not properly constituted and, in that 
capacity, had not ruled on the ANZ case, the ANZ newspapers would be deemed duly 
registered to operate a media business. 
 
25 October 2003 
The Daily News publishes again 
The Daily News hit the newsstands again for a day following its successful 
Administrative Court appeal, only to be reoccupied by the police within hours. 
 
1 November 2003 
MIC appeals Administrative Court ruling 
The MIC appealed to the Supreme Court against the Administrative Court ruling, arguing 
that Justice Majuru and his two assessors erred in their finding that the Commission was 
not properly constituted. 
 
13 November 2003 



 

  - 22 - 

ANZ directors' application dismissed 
Magistrate Mishrod Guvamombe dismissed an application by four ANZ directors asking 
the Court to reject the case in which they were charged with publishing The Daily News 
in breach of the law, in light of the Administrative Court ruling that the MIC should be 
properly constituted by 30 November 2003 or the ANZ would be deemed duly registered. 
Guvamombe said there was reasonable suspicion that the four had committed an offence 
by publishing before the 30 November deadline. The four directors, Samuel Sipepa 
Nkomo, Stuart Mattinson, Brian Mutsau and Rachel Kupara, who are on $50 000 bail 
each, were ordered to appear in court on 6 February 2004, but this hearing was further 
remanded. 
  
24 November 2003 
Hearing of ANZ application deferred 
An application by ANZ to the Administrative Court asking for its newspapers to be 
allowed to publish pending the outcome of the MIC appeal against its ruling of 24 
October is postponed to the next day. 
 
25 November 2003 
Judge Majuru recuses himself from the ANZ case  
On the morning that the Administrative Court’s president, Michael Mujuru, was expected 
to preside over the ANZ application, the government-controlled daily, The Herald, 
reported that authorities were investigating his conduct pertaining to the pending 
application. The paper reported that the judge had allegedly told some members of the 
public of the decision he was going to make on the ANZ application. The ANZ case was 
postponed after Majuru recused himself as the presiding judge in the matter. He said it 
would be improper for him to hear the matter given the reports carried by The Herald. 
 
25 November 2003 
MIC files an urgent application with the Supreme Court 
As the drama pertaining to Majuru’s recusal unfolded, the MIC filed an urgent 
application with the Supreme Court seeking to bar the Administrative Court from hearing 
the ANZ application. In his application, Mahoso, the MIC chairman, said the 
Administrative Court had no jurisdiction to hear the application as it had already passed 
judgment in favour of ANZ on 24 October. 
 
30 November 2003 
Administrative Court reserves judgment 
The Administrative Court reserved judgment in the ANZ case against the Media and 
Information Commission. Administrative Court judge Selo Nare said he was satisfied that 
the Court had jurisdiction to hear the application. The judge, however, reserved judgment 
on whether the ANZ newspapers could begin publishing, saying he needed more time to 
study submissions from the two parties. 
 
19 December 2003 
Administrative Court rules ANZ newspapers may publish but police continue to occupy 
its premises 



 

  - 23 - 

Administrative Court judge Selo Nare ruled that the ANZ newspapers may publish, 
pending proper constitution of the MIC in accordance with the Court’s 24 October ruling. 
Despite this, the police refused to vacate the premises. 
 
9 January 2004 
Police defy order to vacate banned newspapers premises 
The High Court ordered the police to vacate premises of ANZ but the police refused to 
comply. 
 
22 January 2004 
The Daily News hits the streets against  
The Daily News, banned since 12 September 2003, reappeared on the streets again, 
following a High Court order on 21 January again ordering the police to leave the ANZ 
premises. 
 
2 February 2004 
ANZ journalists apply for accreditation 
A number of journalists working for the ANZ newspapers apply for accreditation with 
the MIC. 
 
5 February 2004 
IJAZ judgment causes The Daily News to cease publishing 
The IJAZ judgment, released on 5 February 2004, upheld the provisions of AIPPA which 
require journalists to be accredited to practice. ANZ journalists had previously refused to 
file for accreditation, just as their newspaper had not applied for registration, on the basis 
that the law was unconstitutional. At the time of the IJAZ judgment, ANZ journalists 
were not registered. As a result, they had no choice but to cease working until they gained 
accreditation. As a result, The Daily News stopped publishing. 
 
11 February 2004 
MIC rejects ANZ journalists’ applications for accreditation 
The MIC rejected ANZ journalists’ applications for accreditation on the basis that they 
had not met the requisite conditions, which include either working for a registered media 
house or proving that they are freelance journalists. 
 
4 March 2004 
Supreme Court reserves judgment in the ANZ case 
The Supreme Court reserved judgment in three cases involving the ANZ newspapers – 
The Daily News and The Daily News on Sunday – and the Media and Information 
Commission (MIC) and the Minister of Information, Jonathan Moyo. These include the 
substantive constitutional challenge to the provisions of AIPPA which require 
newspapers to register and the appeal against the refusal of the MIC to register the ANZ 
newspapers. 



 

  - 24 - 

V.2 Analysis of the ANZ Judgment 
On 11 September 2003, the Supreme Court refused to hear ANZ’s substantive 
constitutional challenge to the IAPPA registration regime on the basis that ANZ had 
approached it with ‘dirty hands’. This decision has led directly, through the sequence of 
events outlined above, to the effective banning of The Daily News and The Daily News on 
Sunday, a catastrophe for freedom of expression in Zimbabwe. It has been criticised by 
legal experts and human rights lawyers as illogical, strange and of grave concern to all 
those concerned with human rights in Zimbabwe. 
 
In essence, the Supreme Court dismissed the ANZ case on the basis of the ‘dirty hands’ 
doctrine because the company had failed to comply with AIPPA’s requirement that all 
newspaper companies should be registered with the government-appointed Media and 
Information Commission (MIC) by 31 December 2002. The Court ruled that the ANZ 
application could only be entertained upon compliance with the law in question, even 
though they had applied for review prior to the 31 December 2002 deadline. 
 
The ‘dirty hands’ doctrine requires those wishing to challenge a law, or more commonly 
its interpretation or application, to first comply with the law and then to challenge it. The 
logic behind the doctrine is obvious for otherwise, anyone could dispute the application 
of any legal rule in any given case. It is designed to prevent a situation where by mere 
challenge of a rule or its application renders it of no force or effect. 
 
It is, however, equally obvious that rather different considerations apply to questions 
involving constitutionally guaranteed rights where, if the law is in fact unconstitutional, 
compliance would, or at least could, represent a breach of one’s fundamental rights. In 
other words, forcing initial compliance with constitutionally suspect laws, unlike 
compliance with other laws, risks breach of the State’s fundamental obligations to respect 
rights. This is very apparent on the facts of this case, whereby formal application of the 
law has resulted in a situation whereby the MIC was able to ban the newspaper, a clear 
breach of its right, as well as that of all Zimbabweans, to freedom of expression. 
 
All constitutional matters present a different aspect of this rule. As section 3 of the 
Constitution of Zimbabwe notes: “This Constitution is the supreme law of Zimbabwe and 
if any other law is inconsistent with this Constitution that other law shall, to the extent of 
the inconsistency, be void.” Such pronouncements are understood as meaning that the 
law is void ab initio, or from the beginning, so that anything flowing from it is 
automatically void. This is based on the lexical superiority of the Constitution; to allow 
an inconsistent law to have had any force would imply that it is, to that extent, above the 
Constitution, which is impossible. This is quite different from an impugned interpretation 
or application of a mere law, which may well be upheld, notwithstanding that it was in 
fact wrong. 
 
In its ruling that one must first comply with the law before challenging it, the Court relied 
heavily on the English case of F. Hoffman-La Roche and Co A.G & Others v. Secretary 
of State for Trade and Industry ([1975] AC 295). That case involved a statutory order 
made by the Secretary of State regarding the price of drugs being sold. The plaintiff 



 

  - 25 - 

disputed the power of the Secretary to make such an order and, in the meantime, refused 
to comply with it. This is a classical application of the ‘dirty hands’ doctrine. Had the 
matter involved either a constitutional challenge or an issue where compliance would 
cause irreparable harm to the plaintiff, however, the decision may have been different. 
 
According to some legal experts, the Supreme Court should instead have relied on the 
case of The Minister of Home Affairs v. Bickle and others ([1983] (2) Zimbabwe Law 
Reports 400 (Supreme Court Judgment). In that case, the Minister of Home Affairs 
ordered Bickle’s property forfeited to the State on the basis that he was an enemy of the 
State, an order Bickle challenged as a violation of his constitutional rights. The Minister 
argued that Bickle had no right to claim this relief as he was a fugitive from justice. The 
Supreme Court ruled that if the courts are to fulfil their constitutional obligations, they 
cannot, except in the “most exceptional circumstances”, deny an aggrieved person access. 
 
Exceptional circumstances might apply where the State or some other individual would 
suffer irreparable harm should the law not be observed pending constitutional review. 
There is no question of that in this case. If the law were upheld, no harm would have been 
occasioned by the temporary unregistered operation of the newspapers. On the other 
hand, if the law is held to be unconstitutional, it is obvious that ANZ has suffered 
irreparable harm. It may be noted, furthermore, that ANZ did not simply ignore the law; 
it applied to the Supreme Court for an assessment of its constitutionality, before the 
December 2002 deadline. 
 
It is also unclear whether the Constitution of Zimbabwe permits the Court to refuse to 
hear an application in these circumstances. Section 24(1) gives everyone a right to apply 
to the Court when they allege that their constitutional rights have been, are being, or are 
likely to be infringed. Pursuant to section 24(4), the Supreme Court has original 
jurisdiction in such cases and may make any order, “it may consider appropriate for the 
purpose of enforcing or securing the enforcement of the Declaration of Rights”. It says 
nothing about a power to refuse to hear such a case, which is largely the opposite of 
enforcing rights. 
 
Even if the Supreme Court was of the view that, legally, the ANZ newspapers should 
have registered before challenging the law, that does not justify their refusal to hear the 
case. This has simply delayed resolution of the question of the constitutionality of the 
registration provisions of AIPPA, thereby contributed to the banning of The Daily News, 
a clearly unconstitutional outcome. 

VI. Accreditation of Journalists: The IJAZ Case 
AIPPA makes it illegal for anyone to practise journalism without being accredited by the 
Media and Information Commission (section 83). Only citizens and permanent residents 
may be accredited and the MIC may refuse to accredit anyone who does not possess, “the 
prescribed qualifications” (section 79). Accreditation, once obtained, lasts for one year 
(section 84). Pursuant to section 85, the MIC shall develop and police a code of conduct 
for journalists; anyone who fails to observe the conditions of the code may have his or 
her accreditation revoked. 



 

  - 26 - 

 
Regulations adopted in 2002 provide for accreditation to be approved by the minister, as 
well as for an annual fee of Zim$6,000 for journalists working for local media and 
US$1050 for journalists working for foreign media. 
 
As noted above, ANZ journalists were recently denied accreditation on the basis that the 
newspapers had not been registered, forcing the newspapers to cease publication. Prior to 
that, the main impact of the accreditation rules had been on foreign journalists, who have 
also been targeted through visa rules. As far back as early 2001, Mercedes Sayagues, 
correspondent for the Mail and Guardian, had her application for renewal of her 
residence permit refused. As a result of accreditation and visa measures, both before and 
since AIPPA, there are no longer any foreign correspondents based in Zimbabwe. 
Andrew Meldrum, journalist with the British-based Guardian, expelled in May 2003, was 
the last one.  
 
The issue of foreign journalists continues to be an active one, although now it revolves 
around visiting correspondents, given that there are no foreign correspondents based in 
Zimbabwe. In April of this year, two journalists attempting to cover a cricket tournament 
– Mihir Bose and Telford Vice – were expelled from Zimbabwe on the grounds that they 
had applied late for accreditation. The real reason is almost certainly interest sparked by a 
strike on the part of Zimbabwean players about a player selection dispute. 
 
The Independent Journalists’ Association of Zimbabwe (IJAZ) challenged sections 79, 
80, 83 and 85 of AIPPA as impinging on freedom of expression and freedom of the press. 
It argued that the accreditation system for journalists, which is actually a licensing 
system, not a system of accreditation, failed to pass constitutional muster for a number of 
reasons. First, it did not promote any legitimate government objective or, in legal terms, 
the measures adopted were not rationally connected to any legitimate aim. Although the 
promotion of professional standards is a laudable goal, it is neither appropriate nor 
effective to attempt this through licensing of journalists. The Constitution does not allow 
for restrictions on freedom of expression on this ground, but only on the much narrower 
ground of protecting the rights of others. 
 
Second, the measures adopted, even if they did serve a legitimate goal, were not carefully 
tailored to achieve this goal so as to impair freedom of expression as little possible. If the 
aim was to protect the rights of others, this could be achieved through carefully drafted 
rules on content, such as defamation laws and rules relating to privacy. As the experience 
in other countries shows, there is no need to institute a licensing system for journalists to 
protect the rights of others.  
 
Third, the harm to freedom of expression inherent in the licensing system is 
disproportionate to any possible benefit. The possibility that an individual may be banned 
from practising as a journalist through a refusal to provide him or her with a license 
simply cannot be justified. This has been the clear conclusion of international, as well as 
national courts, including from the region. It is also reflected in a range of authoritative 



 

  - 27 - 

international statements and the practice of countries around the world, including States 
in Southern Africa. 
 
IJAZ also argued that the MIC lacks the independence from government required of a 
body with regulatory powers over the media. In particular, the fact that a politically 
controlled body has the discretion to refuse to license a journalist is open to serious 
abuse. 
 
The full impact of the licensing system has been demonstrated quite clearly in the case of 
The Daily News, where, in a cruel twist of fate, it has effectively prevented the newspaper 
from publishing.  
 
On 5 February 2004, over a year after the matter had been heard, the Supreme Court 
finally rendered judgment in the IJAZ case. Chief Justice Godfrey Chidyausiku, together 
with three other Supreme Court justices, upheld the sections relating to the licensing 
system as constitutional. In a dissenting judgment, Justice Wilson Sandura found all of 
the contested sections to be unconstitutional. 
 
The majority judgment held that it was necessary to accredit (license) journalists for 
public order reasons. Unfortunately, the Court provided no reasoning whatsoever to 
support this conclusion, apart from referencing a Sri Lankan case which deals with 
regulation of the broadcast media, a totally different matter, and which does not in any 
case suggest that such regulation is justified by reference to public order. 
 
In a minor victory for freedom of expression, the Court effectively re-wrote part of the 
Act, substituting ‘must’ for ‘may’ in relation to section 79(5), which states that the MIC 
may accredit journalists who meet the conditions listed. This should at least partially limit 
the discretion of the MIC to refuse accreditation. 
 
The Court found that although the power to prescribe qualifications for obtaining 
accreditation is apparently unfettered, any such qualifications would have to be set out in 
regulation and, should such regulation be unconstitutional, it might be challenged 
directly. This totally fails to recognise the well-established principle that it is illegitimate 
to grant undue discretion to officials where there is a possibility that this might be used in 
such a way as to limit a guaranteed right. Instead, the primary legislation should provide 
clear parameters for the exercise of such discretion. In this case, it would have been a 
simple matter to provide at least a framework set of required qualifications. 
 
Importantly, it also fails to take into account the fact that setting any conditions on who 
may practise journalism breaches the right to freedom of expression. That right, which 
applies to everyone and through any medium, clearly rules out State imposed restrictions 
on access to the media or on working as a journalist. 
 
The Court also upheld the provisions regarding the code of conduct, again without 
providing any reasoning.  
 



 

  - 28 - 

Regarding the issue of the independence of the MIC, the Court held that the matter was 
not properly before it, since the relevant sections had not formally been challenged. In 
any case, the Court referred to its judgment in the Broadcasting Services Act case for the 
proposition that this was not a constitutional problem. In that case, the Court found that 
the direct powers over licensing exercised by the Minister were unconstitutional and, in 
the present case, the Court again noted that the direct ministerial powers, found in the 
regulations, were constitutionally suspect and could be challenged. However, the Court 
declined to address this issue on the narrow technical ground that these provisions had 
not been challenged. This highly formalistic approach is quite inappropriate to 
constitutional interpretation, given the fact that the exercise of fundamental rights is in 
question. It is particularly illegitimate in this case, given that the matter of undue political 
control was directly in question and that the Court had just held a very similar power to 
be unconstitutional in the broadcasting case. 

VII. Conclusion 
The sad chronicle of events outlined above clearly shows how successful AIPPA has 
been in undermining freedom of expression in Zimbabwe, promoting government control 
over even the independent media and giving repressive elements tools of intimidation. 
The only independent Zimbabwean daily, The Daily News, has effectively been banned 
and the likelihood of its returning to the streets in the foreseeable future seems remote. 
Dozens of journalists have suffered direct legal harassment, mostly in the form of short-
term detention, and this has had an impact on the profession as a whole. The system of 
licensing for journalists has recently been constitutionally affirmed by the Supreme 
Court, and it is likely to play an increasing role in direct targeting of those who dare to 
criticise the ruling party and government.  
 
The closing down of the space for freedom of expression in Zimbabwe is part of a clear 
strategy. The whole framework of repressive legislation – the Broadcasting Services Act, 
POSA and AIPPA – has been carefully crafted to achieve precisely these ends. Cynically 
named, AIPPA does anything but guarantee access to information. Its limited access 
provisions are almost entirely undermined by a broad system of exclusions and 
exceptions. The vast bulk of its provisions deal not with access to information but with 
control of the media. 
 
As a matter of law, AIPPA, along with related legislation such as POSA and the 
Broadcasting Services Act, is quite clearly in serious breach of the right to freedom of 
expression as guaranteed under international law in a number of key ways. It signally 
fails to strike a balance between the legitimate interests of the State, for example in 
preserving national security and public order, and the rights to freedom of expression and 
democracy. The registration and accreditation systems are illegitimate and the regulatory 
body is under firm government control. AIPPA has been condemned as illegal and 
undemocratic not only by the authors of this report, the Media Institute of Southern 
Africa-Zimbabwe and ARTICLE 19, but also numerous other organisations including the 
European Union, the Commonwealth and Amnesty International, Zimbabwe Lawyers for 
Human Rights, National Constitutional Assembly, Crisis in Zimbabwe Coalition, the 
Media Monitoring  Project of Zimbabwe and other organisations. 



 

  - 29 - 

 
Unfortunately, the Supreme Court of Zimbabwe appears to have largely reneged on its 
obligation to uphold the Constitution, producing rulings that clearly flout established 
understandings of the scope of the right to freedom of expression and that have led to 
very serious breaches of this right in practice. 
 
If Zimbabwe wishes to re-establish itself as a democratic, human rights respecting 
country, one of the first steps must be the repeal of AIPPA, as well as of POSA and the 
Broadcasting Services Act. Repressive laws like these have no place in a democracy; they 
seriously limit freedom of expression, and undermine participation, good governance and 
accountability, as well as the exposure of other human rights abuses. Zimbabweans 
deserve better than this. 
 



 

  - 30 - 

ANNEX: Table of Violations 

Law Enforcement: Arrests/Detentions/Raids/Charges 
Name/Affiliation Action/Charge Date and Status 

Thabo Kunene (BBC 
correspondent) 

Arrested in Lupane and 
released after one hour  

29 January 2002 
No charges laid 

Rhodah Mashavane and 
Foster Dongozi (The Daily 
News) and Cornelius Nduna 
(The Standard)  

Arrested and released after 
four hours; charged under 
POSA for participating in a 
demonstration 

30 January 2002 
The journalists have not yet 
been taken to court 

Basildon Peta (former 
Secretary General of 
Zimbabwean Union of 
Journalists) 

Arrested and charged under 
POSA for allegedly 
organising a demonstration  

4 February 2002 
Matter dropped 

Edwina Spicer and Jackie 
Cahi (freelance film and 
documentary producer) 

Arrested while filming the 
MDC leader who had been 
summoned to the police 
station, near State house but 
released after 5 hours; 
camera taken; charged 
under the Protected Areas 
Act for allegedly filming 
State house  

18 February 2002 
Police to proceed by way of 
summons; the two are yet to 
be taken to court 

Newton Spicer (Spicer 
Productions)  

Arrested and detained while 
covering an opposition 
demonstration; released 
after five hours; video 
camera confiscated but 
returned 6 days later  

19 February 2002 
No charges laid 

Radio Dialogue  Promotional show in 
Plumtree stopped by the 
police on grounds that it 
was not sanctioned by the 
police as required under 
section 24 of POSA 

21 February 2002 

Book Café  Banned by the police from 
hosting public meetings that 
might include political 
discussions as defined 
under POSA. 

28 March 2002 

Peta Thornycroft 
(Zimbabwean citizen and 
foreign correspondent for 
The Daily Telegraph and 

Arrested in Chimanimani 
while on course of duty and 
released 4 days later on 31 
March; charged under 

27 March 2002 
Police to proceed by way of 
summons; yet to appear in 
court 



 

  - 31 - 

VOA)  AIPPA and POSA for 
operating as a journalist 
without accreditation and 
also writing subversive 
material as defined under 
section 15 of POSA. 

Geoff Nyarota (The Daily 
News, editor-in-chief) 

Arrested and charged under 
AIPPA for publishing a 
story that the Registrar 
General misrepresented 
figures on the Presidential 
election 

15 April 2002 
Police to proceed by way of 
summons; yet to appear in 
court 

Dumisani Muleya (chief 
reporter) and Iden Wetherell 
(editor) (The Zimbabwe 
Independent) 

Arrested and charged under 
AIPPA for allegedly lying 
that the first lady was 
involved in a bid to take 
over a company with her 
brother; Muleya was also 
charged with criminal 
defamation  

15 April 2002 (Criminal 
defamation); 17 April 2002 
(AIPPA) 
Police to proceed by way of 
summons; both are yet to 
appear in court 

Radio Dialogue Bulawayo Raided by the police, 
searched and some 
documents and tapes 
confiscated 

16 April 2002 
No charges laid 

Geoff Nyarota, Lloyd 
Mudiwa and Collin 
Chiwanza (The Daily News) 

Arrested and charged under 
AIPPA for writing that an 
opposition member had 
been beheaded by ruling 
party supporters; released 
on bail on 2 May; the story 
proved to be false and the 
paper apologised; referred 
to the Supreme Court on 24 
July 

30 April 2002. 
Supreme court ruled that 
section 80 is 
unconstitutional on 7 May 
2003 
 
 

Andrew Meldrum (UK 
Guardian newspaper, 
correspondent) 

Arrested and charged under 
AIPPA (see above case) 

1 May 2002 
Found innocent on 15 July 
2002 
Ordered to leave Zimbabwe 
by Immigration but that 
order was set aside on 17 
July 2002 by the High 
Court 
Finally deported on 16 May 
2003 even though the High 
Court ordered that the 
deportation should not 



 

  - 32 - 

proceed 
 

Pius Wakatama (The Daily 
News, columnist) 

Charged under AIPPA for 
commenting on the alleged 
incompetence of the 
Registrar General’s office 
concerning the vote 
counting  

6 May 2002 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Assel Gwekwerere and 
Aaron Ufumeli (The Daily 
News)  

Arrested while taking 
photographs of an arrested 
criminal and released after 
hours of interrogation; film 
confiscated; police thought 
the two were part of a gang 
they had waylaid in an 
undercover operation 

7 May 2002  
No charges laid 

Brian Mangwende (The 
Daily News) 

Arrested for allegedly 
writing a false story that 
teachers were being 
harassed and released after 
two hours 

10 May 2002  
No charges laid 

Bornwell Chakaodza and 
Farai Mutsaka (The 
Standard)  

Arrested and released on 
bail two days later on 17 
May; charged under Section 
80 of AIPPA for writing 
that the police have bought 
anti-riot gear  

15 May 2002 
Matter dropped after 
Section 80 was ruled 
unconstitutional by the 
Supreme Court  

Bornwell Chakaodza and 
Fungayi Kanyuchi (The 
Standard)  

Arrested and released on 
bail two days later on 17 
May; charged under AIPPA 
for writing that the police 
were involved in “sex for 
freedom deals” with sex 
workers 

15 May 2002 
Police to proceed by way of 
summons; journalists have 
yet to appear in court 

Foreign Correspondents 
Association 

Supreme court rules that its 
challenge of AIPPA will not 
be heard as an urgent matter 

16 May 2002 

The Daily News and The 
Standard 

Sued by Police 
Spokesperson Assistant 
Commissioner Wayne 
Bvudzijena for defamation 
over stories that said that he 
once served in the colonial 
force 

21 May 2002 
The Standard agreed to pay 
Z$800 000 in an out of 
court settlement 

Bornwell Chakaodza (editor) Arrested and charged under 21 May 2002 



 

  - 33 - 

and Fungayi Kanyuchi 
(entertainment editor) (The 
Standard) 

the Censorship and 
Entertainment Controls Act 
for publishing picture 
captions of semi naked 
alleged sex workers 
accompanied by a story on 
the police’s “sex for 
freedom deals” with sex 
workers.  

Police to proceed by way of 
summons; the journalists 
have yet to appear in court 

Bornwell Chakaodza and 
Farai Mutsaka (The 
Standard) 

Arrested and charged under 
section 80 AIPPA for 
writing that the Department 
of Information is mooting 
editorial changes at the state 
owned media  

23 May 2002 
Matter dropped as Section 
80 was ruled 
unconstitutional on 7 May 
2003 

Bornwell Chakaodza and 
Fungayi Kanyuchi (The 
Standard) 

Arrested and charged under 
AIPPA for writing a story 
that the police were unfairly 
arresting independent media 
journalists; the story, 
entitled ‘The Private 
Media’s burden’, was partly 
a narration of Kanyuchi’s 
experiences in police cells 

28 May 2002 
As above 

Iden Wetherell (The 
Zimbabwe Independent, 
editor) 

Charged under the 
Censorship Act for 
publishing a picture of 
semi-naked Amazonian 
man playing football in his 
traditional attire 

30 May 2002 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Guthrie Munyukwi 
(reporter), Urgurnia 
Mauluka (photographer) and 
Shadreck Mukwecheni 
(driver) (The Daily News) 

Arrested and beaten and 
released a day later on 17 
June 2002; charged under 
POSA while covering a pro 
constitutional reform 
demonstration in Harare  

16 June 2002 
Police to proceed by way of 
summons 

Chris Gande (The Daily 
News, Bulawayo) 

Arrested and charged under 
AIPPA for allegedly 
publishing falsehoods about 
the Vice President  

4 July 2002 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Voice of the People (VOP) 
Communications Trust (A 
short-wave radio station) 

Raided by the police and 
tapes and files confiscated 
but later returned 

4 July 2002 
No charges laid 

Stanley Karombo (freelance 
journalist)  

Harassed and detained for 
five hours while covering a 

25 July 2002 
No charges laid 



 

  - 34 - 

mayoral election in the 
town of Kadoma 

Tawanda Majoni (The Daily 
Mirror)  

Arrested and detained for 
two days charged under 
section 80 AIPPA and the 
Police Act for having 
written falsehoods on the 
health of the Police Chief 
and for having improperly 
resigned from the police 

12 September 2002 
Sentenced to 3 months in 
prison on 12 September 
2002 

Henry Makiwa (reporter), 
Aaron Ufumeli 
(photographer) and Trust 
Maswela (driver) (The Daily 
News) 

Arrested and detained by 
the police for one and a half 
hours whilst covering a 
demonstration by students 
in Harare; film confiscated 

21 October 2002 
No charges laid 

Henry Makiwa and Gally 
Kambeu (photographers) 
and Trust Maswela (The 
Daily News) 

Arrested and detained for 
four hours while covering 
an anti rape demonstration 
in Harare 

19 November 2002 
No charges laid 

Nqobile Nyathi (The 
Financial Gazette, editor-in-
chief) 

Arrested under Section 16 
of POSA in relation to 
adverts that were placed by 
a civic activist group in the 
paper 

15 January 2003 
Police to proceed by way of 
summons should they 
decide to take her to court 

Willis Muponda (The Sun, 
editor and publisher) (a 
weekly community 
publication in the city of 
Gweru) 

Harassed by the police in 
the city after police demand 
a registration certificate 
from him as prescribed 
under AIPPA 

15 January 2003 
No charges laid  

Tsvangirayi Mukwazhi (The 
Daily News, chief 
photographer) and 
Americans Dina Kraft 
(Associated Press) and Jason 
Beaubien (National Public 
Radio) 

Arrested for allegedly 
entering the Grain 
Marketing Board depot in 
Bulawayo illegally; released 
eight hours later 

29 January 2003 
No charges laid 

Pedzisayi Ruhanya (The 
Daily News, deputy news 
editor) and Ishmael 
Mafundikwa (freelance 
journalist) 

Arrested at the High Court 
for allegedly obstructing 
police duties 

3 February 2003 
No charges laid  

Peter Muringisanwa 
(soundman) and Tawanda 
Mugwendere (driver) 
(SABC) and Tsvangirayi 

Arrested while covering an 
MDC demonstration at the 
Nigerian High Commission 

7 February 2003 
No charges laid  



 

  - 35 - 

Mukwazhi (freelance 
photographer) 
Lloyd Mudiwa (Reporter) 
and Aaron Ufumeli 
(photographer) (The Daily 
News), Tsvangirayi 
Mukwazhi (SABC, 
correspondent), Brian 
Hungwe and other 
unidentified photographers  

Arrested while covering a 
women’s march against 
violence on Valentine’s day 
and released after two hours 

14 February 2003 
No charges laid 

Raymond Bouuman and Pim 
Hauinkels (Dutch TV 
Journal ITL5, Dutch 
journalists) 
 

Arrested for about 1 hour 
for taking pictures of a 
bread queue in Bulawayo 

26 February 2003 
No charges laid 

Geoff Nyarota (The Daily 
News, former editor-in-
chief) 

Warrant of arrest issued by 
the magistrate’s court in 
Harare for failing to appear 
in court  

28 February 2003 
Nyarota is now in exile in 
the USA 

William Nyamangara 
(Managing Director) and 
Mhlabene Bhebhe 
(Origination Manager) 
(Sovereign Publishers) 

Arrested under POSA for 
allegedly printing 
subversive materials 

11 March 2003 
Police to proceed by way of 
summons 

Philemon Bulawayo 
(photographer) and 
Gugulethu Moyo (corporate 
lawyer) (The Daily News) 
and Alec Muchadehama 
(Legal Practitioner) 

Bulawayo was arrested 
while covering protest 
demonstrations in a Harare 
high density suburb while 
Moyo and Muchadehama 
were arrested when they 
visited the police station to 
seek his release 

18 March 2003 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Stanley Karombo (freelance 
journalist, Mutare) 

Arrested under AIPPA for 
allegedly practicing as a 
journalist without 
accreditation, detained for 5 
days, beaten and had mobile 
phone and recorder 
confiscated  

19 March 2003 
No charges laid 

Lloyd Mudiwa (The Daily 
News, former reporter) 

Charged with contempt of 
court for allegedly writing a 
story that undermined the 
judiciary  

9 April 2003 
Matter still before the courts 
but journalist now in exile 

Norna Edwards (The 
Masvingo Mirror, editor) 

Charged for having 
published a false story 

2 June 2003 
Charges dropped after 



 

  - 36 - 

contrary to Section 80 of 
AIPPA 

Section 80 of AIPPA was 
held unconstitutional by the 
Supreme Court on 7 May 
2003 

Shorai Katiwa, Martin 
Chimenya and John Masuku 
(VOP Communications 
Trust, journalists) 

Beaten by war veterans and 
ruling party supporters 
while covering the 
opposition mass protest; 
detained at ZANU PF 
headquarters and later taken 
to police station; recorders 
and mobile phones taken; 
the police also searched 
Masuku’s home, and 
confiscated files and a 
computer 

3 June 2003 
No charges laid  

Edwina Spicer (journalist 
and film producer) 

Home raided by eight police 
officers; guards, gardener 
and maid beaten and 
gardener admitted to 
hospital for a day; cameras, 
videos and other equipment 
taken, including Z$50,000 

6 June 2003  
No charges laid 

Edwina Spicer (journalist 
and film producer) 

Home raided for the second 
time in as many days; 
police officers with a search 
warrant confiscate more 
equipment and six loaves of 
bread 

7 June 2003 
No charges laid  

Francis Mdlongwa (editor-
in-chief, The Daily News) 

Arrested and charged under   
not used anywhere else 
POSA for allegedly 
publishing adverts that 
undermined the dignity of 
the President in 2002 when 
Mdlongwa was still with the 
Financial Gazette 

11 June 2003. Police to 
proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Bill Saidi (The Daily News 
on Sunday, editor) 

Charged under section 16 of 
POSA for allegedly 
publishing a story in the 
Daily News in 2002 that 
President Robert Mugabe 
visited South Africa; the 
story proved to be incorrect 

24 June 2003 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Nqobile Nyathi (The Daily 
News, editor) 

Charged under Section 16 
of POSA for allegedly 

26 June 2003 
Police to proceed by way of 



 

  - 37 - 

publishing adverts 
denigrating the president; 
the adverts were placed by 
the opposition MDC  

summons; has yet to appear 
in court 

Sam Sipepa Nkomo (CEO) 
and Moreblessings Mpofu 
(advertising executive) (The 
Daily News) 

Arrested and charged under 
POSA section 16 for 
allegedly publishing adverts 
denigrating the President 

30 June 2003 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Gugulethu Moyo (The Daily 
News, legal advisor) 

Arrested and charged under 
section 19 of POSA for 
allegedly inciting 
demonstrations for 
accompanying Sipepa 
Nkomo and Moreblessings 
(see above) to the Harare 
Central police stations when 
the police indicated that 
they were looking for her as 
well; she was also Initially 
denied access to a lawyer 

30 June 2003 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Daily News Banned by the Media and 
Information Commission 
and police after a Supreme 
Court judgment that the 
paper was operating 
illegally; police move into 
newsrooms and offices on 
16 September and seize 
equipment and charge 
executives and journalists 
for operating without 
registration and 
accreditation; MIC denies 
the ANZ a license. (See 
chronicle of ANZ case) 

11 September 2003: 
Supreme Court judgment 
12 September 2003: paper 
banned 

Tsvangirai Mukwazhi 
(Associated Press) and Paul 
Cadenhead (Reuters)  
 

Arrested at the offices of 
the Daily News for 
allegedly obstructing police 
work; charged under the 
Miscellaneous Offences Act 

 

15 September 2003 
Paid admission of guilty 
fines and released 

Philemon Bulawayo, 
Margaret Chinowaita, 
Kelvin Jakachira, Sydney 
Saizi, George Muzimba and 

Charged for practicing 
without accreditation by the 
Media and Information 
Commission 

1 October 2003 
Police to proceed by way of 
summons; the journalists 
have yet to appear in court 



 

  - 38 - 

Lawrence Chikumbira (The 
Daily News, reporters) 
19 Media Workers (The 
Daily News) 

Police raid the Daily News 
offices and arrest the 19 
media workers 

26 October 2003 
Police to proceed by way of 
summons; the journalists 
have yet to appear in court  

Brian Mutsau, Stuart 
Mattinson, Samuel Nkomo, 
Rachel Kpara and 
Washington Sansole (The 
Daily News, Directors) 

ANZ directors were 
arrested for publishing 
without an operating licence 

27 October 2003 
Matter still before the courts 

Gift Phiri (Weekend Tribune, 
journalist) 

Detained by Bulawayo 
police for breaching the 
Public Order and Security 
Act (POSA) and released 
the same day 

1 November 2003 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Martin Chimenya (VOP 
Communications Trust, 
journalist) 

Arrested and recorder and 
tapes confiscated; charged 
under Section 79 of AIPPA 
for practicing as a journalist 
without accreditation 

8 December 2003 
Matter dropped before plea 

Father Nigel Johnson Arrested by police for 
filming musical dances, 
detained overnight and 
released 

5 January 2004 
Police to proceed by way of 
summons; has yet to appear 
in court 

Iden Wetherell (editor), 
Vincent Kahiya (news 
editor) and Dumisani 
Muleya (chief reporter) (The 
Zimbabwe Independent) 

Detained for publishing an 
alleged defamatory story 
entitled ‘Mugabe grabs 
plane for far East Holiday’ 

10 January 2004 
Granted bail $20 000 each 
on 12 January 

Raphael Khumalo 
(Managing Director) and Itai 
Dzamara (reporter) (The 
Zimbabwe Independent) 

Charged with criminal 
defamation after publishing 
a story alleging that 
President Robert Mugabe 
had commandeered a plane 
to the Far East. 

15 January 2004 
Remanded out of custody 

 
 

Attacks/Harassment 
Name/Affiliation Action Date/Outcome 

The Daily News and The 
Financial Gazette  

Copies of these newspapers 
were destroyed by ZANU 
PF youths on their way to 
the airport  

10 January 2002 



 

  - 39 - 

Shepherd Ngundu (teacher 
in the rural area of Mount 
Darwin) 

He was beaten to death for 
possessing a copy of the 
Daily News 

5 February 2002 

The Daily News Offices in 
Bulawayo  

Campaign posters of 
President Mugabe are 
pasted all over the outside 
walls of the building 

8 February 2002 

The Daily News offices in 
Bulawayo and the Daily 
Press printing company 
(unrelated)  

Both were petrol bombed 
in Bulawayo 

11 February 2002 
No report of the 
investigation has so far been 
released and no arrests have 
been made 

Tongai Manomano and 
Munyaradzi Mapingo (The 
Daily News, vendors) 

They were beaten and their 
newspapers destroyed by 
15 ruling party youths in 
the town of Rusape 

20 March 2002 
No arrests have been made 

Geoff Nyarota (The Daily 
News, editor-in-chief) 

Threatened with arrest by 
Information and Publicity 
Minister Jonathan Moyo 
over a story that appeared 
in the Daily News 

27 March 2002 

Patrick Jemwa (ZBC, 
cameraperson) 

He was beaten and 
seriously injured by 
soldiers while covering a 
pro constitutional reform 
demonstration in Harare 

6 April 2002 
Zimbabwe National Army 
apologised 

The Daily News  Information Minister urges 
government departments 
and parastatals to stop 
advertising in the paper 

29 April 2002 

The Daily News  The State-owned 
Bulawayo based 
newspaper, The Chronicle, 
calls for the banning of the 
Daily News in a front page 
lead story  

3 May 2002 

Joy TV  “Banned” from featuring 
BBC news in its 
programmes. Joy TV was 
leasing ZBC studios and 
frequency. The station was 
forced to operate without a 
news programme, 
broadcasting only 
entertainment programmes.  

8 May 2002 



 

  - 40 - 

The Daily News  ZANU PF threatens to sue 
the paper for writing that 
its supporters beheaded a 
woman; the paper 
apologised saying it was 
misled 

13 May 2002 

National Development 
Association (NDA) 

NDA programme, ‘Talk to 
the nation’ banned by ZBC 
in 2001  

30 May 2002 
High Court ordered ZBC to 
bring back show on 30 May 
2002; ZBC appealed against 
this decision on 22 August 
2002 but the appeal is yet to 
be heard 

Joy TV  Contract with ZBC ends 
and is not renewed and 
station is closed.  

31 May 2002 

independent media and 
journalists 

In a Sunday Mail story 
Information Minister Moyo 
threatens that media houses 
and journalists who do not 
register will be arrested  

23 June 2002 

Chris Gande (The Daily 
News, Bulawayo) 

Thrown out of court by 
prison officers 

28 June 2002 

Precious Shumba (The Daily 
News) and Peta Thornycroft 
(UK based The Telegraph) 

Held hostage by war 
veterans and ruling party 
supporters for five hours 
together with a commercial 
farmer they were 
interviewing at a farm 26 
km to the west of Harare 

14 August 2002 

VOP Communications Trust Their offices in Harare 
were bombed and property 
worth millions of dollars 
was lost  

29 August 2002 
No report of the 
investigation has so far been 
released and no arrests have 
been made 

ZBC  Bomb threat made in a 
phone call at the Mbare 
Studios but a search 
reveals no bomb  

13 September 2002 

The Daily News  Information Minister Moyo 
calls on advertisers and 
readers to abandon the 
paper after a story that 
President Mugabe was 
snubbed by his colleagues 

8 October 2002 



 

  - 41 - 

at a regional meeting  
The Daily News  450 Newspapers 

confiscated by youths from 
the Border Gezi National 
Service Programme in 
Mutare and the vendors 
threatened; these incidents 
continue throughout the 
year and many are not 
recorded 

9 October 2002 

The Financial Gazette and 
its Assistant Editor, Abel 
Mutsakani, and Political 
Editor, Sydney Masamvu  

Attacked by Information 
Minister Moyo and his 
Permanent Secretary 
George Charamba and 
threatened with arrest over 
two stories that appeared in 
the paper on 24 October 

25 October 2002 

Blessing Zulu (The 
Zimbabwe Independent) and 
Pedzisai Ruhanya (The 
Daily News) 

Threatened with shooting 
by police Assistant 
Inspector Dowa at the 
home of deceased MDC 
MP Learnmore Jongwe 

25 October 2002 

Radar Private (Ltd) and 
independent media  

Threatened by 
Chimanimani based 
Central Intelligence 
Operative Joseph Mwale 
that he will not allow an 
aerial media tour of its 
(Radar) fire destroyed 
plantations because 
independent media 
journalists are not welcome 

26 October 2002 

Independent Media  Information Minister 
castigates independent 
media alleging that it is 
unpatriotic 

18 November 2002 

Shadreck Pongo (The 
Standard, photojournalist) 
 

Severely assaulted by 
police while covering a 
ZCTU demonstration 

20 November 2002 

Simon Briggs (UK The 
Telegraph, sports reporter 

Barred from entering 
Zimbabwe to cover a world 
cup cricket match and sent 
back to South Africa  

19 February 2003 

The Daily News Reporters barred from 
covering parliament as 

26 February 2003 



 

  - 42 - 

officials claimed they had 
not been accredited 

Nqobile Nyathi (editor), 
Abel Mutsakani (managing 
editor), Sydney Masamvu 
(assistant editor) and Luke 
Tamborinyoka (news editor) 
(The Daily News) 

The Chairperson of the 
MIC, Tafataona Mahoso, 
wrote to them saying they 
must surrender 
accreditation cards they 
were given while working 
for the Financial Gazette; 
Mahoso said that the cards 
cannot be used at The 
Daily News since the paper 
is not registered.  

14 May 2003 

The Daily News, The 
Financial Gazette, The 
Zimbabwe Independent, The 
Standard and The Mirror 

ZANU PF supporters 
destroy thousands of copies 
of the papers in all towns 
during a week long mass 
protest called for by the 
opposition 

2-6 June 2003  

Dolores Cortes Meldrum 
(wife of deported Guardian 
correspondent Andrew 
Meldrum) 

Flees Zimbabwe after 
being ordered to report to 
the Department of 
Immigration 

12 June 2003 

Mopani Junction Radio 
programme on HIV-AIDS 
awareness 

Banned by the ZBC with 
no reasons given 

27 July 2003 

Bright Chibvuri (The 
Worker, editor) 

Kidnapped overnight on 30 
November and released on 
1 December in the town of 
Kadoma while covering 
elections 

30 November 2003 



 

 

 
  
ARTICLE 19 takes its name and purpose from Article 19 of the Universal Declaration of Human 
Rights. 
 
 Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes 

freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart 
information and ideas through any media and regardless of frontiers. 

 
ARTICLE 19’s mission statement is: 
 

ARTICLE 19 will work to promote, protect and develop freedom of expression, including 
access to information and the means of communication. We will do this through advocacy, 
standard-setting, campaigns, research, litigation and the building of partnerships. We will 
engage global, regional and State institutions, as well as the private sector, in critical dialogue 
and hold them accountable for the implementation of international standards. 

 
ARTICLE 19 seeks to achieve its mission by: 
• strengthening the legal, institutional and policy frameworks for freedom of expression and 

access to information at the global, regional and national levels, including through the 
development of legal standards; 

• increasing global, regional and national awareness and support for such initiatives; 
• engaging with civil society actors to build global, regional and national capacities to monitor 

and shape the policies and actions of governments, corporate actors, professional groups and 
multilateral institutions with regard to freedom of expression and access to information; 

• promoting broader popular participation by all citizens in public affairs and decision-making 
at the global, regional and national levels through the promotion of free expression and access 
to information; and 

• applying a free speech analysis to all aspects of people's lives including public health, 
poverty, the environment and issues of social exclusion. 

 
ARTICLE 19 is a non-governmental, charitable organisation (UK Charity No. 327421). For more 
information please contact us at: 
 

Lancaster House, 33 Islington High Street 
London, N1 9LH, United Kingdom 

Tel: +44 20 7278 9292       Fax: +44 20 7713 1356 
E-mail: info@article19.org      Web site: www.article19.org  

 
 
International Board: Richard Ayre (UK), Chair; Peter Phillips (UK), Treasurer; Galina Arapova (Russia); Param 
Cumaraswamy (Malaysia); Paul Hoffman (USA); Cushrow Irani (India); Jody Kollapen (South Africa); Gara LaMarche (USA), 
Daisy Li (Hong Kong); Goenawan Mohamad (Indonesia), Arne Ruth (Sweden), Malcolm Smart (UK) 
Honorary Member: Aung San Suu Kyi (Burma) 
Executive Director: Andrew Puddephatt 



 

  

THE MEDIA INSTITUTE OF SOUTHERN AFRICA: ZIMBABWE CHAPTER 
  
The Media Institute of Southern Africa (MISA) is a voluntary, non-profit making organisation 
launched in 1992 mainly by the independent media in the SADC member states. MISA – 
Zimbabwe is part of the larger MISA family, which has its headquarters in Windhoek Namibia, 
and has 12 chapters in 12 SADC countries.  
  
MISA is a dynamic, member-driven network of national chapters co-ordinated by a professional 
regional secretariat which seeks through monitoring, training, capacity building, research and the 
distribution of information to foster free, independent and diverse media throughout southern 
Africa in service of democracy and development. This is in accordance with the 1991 Windhoek 
Declaration on an Independent and Pluralistic African Press, which highlights the vital role free 
and pluralistic media play in social, political and economic development. 
  
The role of MISA is primarily one of a co-ordinator, facilitator and communicator, and for this 
reason MISA aims to work together with like-minded organisations and individuals to achieve a 
genuinely free and pluralistic media in Southern Africa. 
  
The Guiding Principles of MISA – Zimbabwe are to:  

• Promote media freedom and enhance independent and ethical journalism for the benefit of society. 
• Improve the skills base among media workers and to allow for more effective use of the media by 

all its citizens. 
• To create an environment in which there is dedicated professionalism and which promotes 

openness, independence and pluralism. 
  
The Mission and Vision of MISA – Zimbabwe are based on values that seek to:  

• Advance the aims and objectives of the Windhoek Declaration. 
• Promote a self-reliant, non-partisan and independent media that informs, entertains and educates. 
• Promote an environment in which media freedom can be turned and in which journalists can work 

in a professional way. 
  
MISA – Zimbabwe is involved in: 

• Advocacy work and Media Law reform: MISA-Zimbabwe advocacy work revolves around 
entrenching media freedom, freedom of speech and free flow of information. This entails 
monitoring media violations on a day to day basis and lobbying the relevant authorities so that 
problems that are faced by journalists and any other media personnel are solved amicably and 
expediently.  

• Training MISA – Zimbabwe aim to have well trained media practitioners. To achieve this training 
programmes that develop the capacity of media practitioners are held constantly. This is done 
because there is a wide recognition of the fact that for media houses to report accurately, 
analytically and informatively the journalists need to be diversified and conversant with the 
various aspects of a nation’s life.  

• Networking and Lobbying: MISA – Zimbabwe’s role in promoting media freedom, diversity and 
pluralism in the media cannot be effective without the formation of alliances with other civic 
organisations with an interest in such matters and so a deliberate policy is followed to pursue a 
wide networking and linkages programme.  

  
84 McChlery Avenue Eastlea, Harare, P O Box HR 8113 Harare 

tel: (263 4) 776 165/746 838, mobile: (263) 11 602 685, email: misa@mweb.co.zw 


