
What’s the story? 
Sangatte: a case study of media coverage of asylum and refugee issues



2

‘’Everyone has the right to freedom

of opinion and expression; this right

includes freedom to hold opinions

without interference and to seek,

receive and impart information and

ideas through any media and

regardless of all frontiers.’’

Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights

ARTICLE 19 is an international organisation named after Article 19 of the Universal Declaration of

Human Rights, guaranteeing everyone the right to freedom of opinion and expression. ARTICLE 19

works around the world to achieve and protect media freedoms and to safeguard every person's right to

freedom of expression and freedom of information. We apply a free speech analysis to all aspects of

peoples’ lives, including public health, the environment, and issues of social exclusion.



3

The immigration and asylum issue has been the focus of

intense media interest in the UK for some time and it

shows little sign of abating. ARTICLE 19 initiated this

research in 2001 in order to assess the ways in which

refugees and asylum seekers are represented in the

national press and on television; the opportunities they

have to communicate their stories, ideas and opinions to

the media; the difficulties journalists may face in reporting

on the issue and; the role of refugee organisations in

facilitating contact between the media and the refugee

community. It is intended to help inform a public debate

that we believe has become confused. The research

included qualitative interviews with refugees and asylum

seekers about their experience and perception of the

British media, media monitoring of print and broadcast

coverage of issues relating to asylum seekers and

refugees, and interviews with journalists and refugee

organisation press officers. 

The following case study focuses on one story, the closure

of the Red Cross centre at Sangatte, that appeared in the

media during the lifetime of the project. The purpose of

this case study is to illustrate the key issues that have

emerged throughout the course of the research in a

concrete and meaningful way. 

These key findings, which have been primarily taken from

the media monitoring element of the project, include: the

way in which labels and language are used to describe

asylum seekers and refugees, the representation of

refugees in photographs and imagery, the use of sources,

and the presentation and interpretation of statistics. 

The story of Sangatte has been selected due to its

dominance of the print and broadcast media for the past

two years.  It also epitomises issues which -  rightly or

wrongly - have become central to the asylum and

immigration debate: the number of asylum seekers and

the manner in which they arrive in Britain,  the alleged loss

of control of Britain’s borders, the treatment of asylum

seekers and refugees in comparison to British citizens,

and the charge that the asylum system is an open door for

uncontrolled illegal immigration. Quotations which appear

throughout the report have been taken from the interviews

conducted with refugees and asylum seekers. A full

analysis of the interviews, media monitoring results and

the outcome of the debate at this seminar will be

presented in the final research report, to be published in

June 2003.

introduction



The interviews with asylum seekers and refugees were

based on a qualitative research questionnaire and

conducted by researchers, who were themselves

refugees or asylum seekers. Forty-five refugees and

asylum seekers in London, Kent, Leeds, Glasgow and

Edinburgh were interviewed about their experience and

perception of the British media. The sample included men

and women of different ages, who had been in the UK for

varying lengths of time and who were from a range of

countries. Some of the interviewees had direct experience

of working in the media in their own countries or had been

in contact with the British media, some were active in their

community as spokespeople or working for refugee

community organisations and some were classified as

having no media experience. Interviews based on a

different questionnaire were also conducted with asylum

seekers in several detention centres in the UK. The print

media monitoring included the following newspapers

which were monitored daily (excluding weekends)

between the beginning of October and the third week of

December, 2002: The Guardian, The Daily Telegraph, The

Daily Express, The Daily Mail, The Mirror, The Sun. These

newspapers were chosen on the basis of circulation

figures and their representation of different editorial lines.

The broadcast monitoring took a more longitudinal

approach by monitoring the following periods: a month

from late May to late June 2002, the month of December

2002 and late February to late March 2003. The

monitoring included news bulletins on BBC1 and ITV,

Channel 4 and (for the last period only),

Channel 5. 

methodology

4

Figure 1: Top ten stories which appeared in print media coverage of refugee and asylum issues 

Appeal hearing of the Ahmadi family

Asylum seeker associated with crime or terrorism

Treatment of asylum seeker compared to British

Accommodation / dispersal

Compensation to Palestinian asylum seeker

Number of asylum seekers in the UK

Cost of asylum seekers in the UK

Lottery funding for refugee organisations

Immigration and Asylum Bill

Closure of the Red Cross centre

6

7

10

11

12

13

14

24

36

73

0 20 40 60

Number of items out of a total of 308



The events leading up to the closure of Sangatte unfolded

over a four-week period in November and December last

year. On Tuesday 5th November, Sangatte closed its

doors to new arrivals. 

Thereafter, asylum seekers arriving in Calais had nowhere

to go. Some sought refuge in a church in the town on 9th

November, but left peacefully after six days of negotiations

with French police. 

On 2nd December, David Blunkett met with his

counterpart Nicolas Sarkozy to strike a deal over the final

closure of the camp and to decide the fate of its residents,

who were thought to number 1,600. The terms of the deal

were announced by the Home Office in a press release on

2nd December which declared the extension of UK

borders across the Channel and the intention to close

Sangatte by December 30th.  

The details of the deal made clear the government’s

commitment to take responsibility for 1,000 Iraqi Kurds

who would be brought to the UK, not as asylum seekers,

but on work visas and 200 Afghans, identified by The

United Nations High Commissioner for Refugees

(UNHCR)  as having strong family links to the UK.  Prior

to this press release there were no reliable figures of how

many asylum seekers were the subject of the Anglo-

French negotiations. 

The French shouldered the responsibility for three times

as many people as the British – taking care of the 3,600

asylum seekers who had registered at the centre before

its doors shut to new arrivals in November. On 5th

December, the first coach carrying about 40 Iraqis and

Afghans arrived in Britain with a police escort.

Sangatte: the actual story 

5

The Red Cross centre at Sangatte, was opened in September 1999 as a humanitarian shelter

for asylum seekers who had been sleeping rough in and around Calais. In the summer of

2001, asylum seekers were filmed trying to jump aboard Eurotunnel trains, and from this point

forward British media interest in Sangatte became relentless.



In the newspapers included in the monitoring, coverage of

Sangatte ranged from relative silence (Daily Telegraph,

Mirror) to intense focus (Daily Mail, Daily Express); and

from neutral (Guardian) to extreme prejudice (Daily Mail,

Daily Express, Sun).  

The print media coverage of the story can be divided into

two distinct phases: 

1. Reports of the events leading up to and around the

agreement between the British and French

governments; 

2. Accounts of the arrival of the first group of Iraqis and

Afghans and investigation into their new lives in

Britain. 

Between the beginning of October and the end of

December, the closure of Sangatte was the most

frequently reported story relating to asylum and

immigration. Out of a total of 308 articles and readers’

letters during this period, 73 were devoted to Sangatte.

The story generated 50 news reports, eight editorials, two

opinion pieces, one feature and 12 letters to the editor. 

On three occasions, Sangatte made front page headline

news, once in the Daily Mail and twice in the Daily

Express.  These two newspapers matched each other in

coverage of the story producing 21 articles each on the

events unfolding across the Channel. 

The Sun’s coverage of the story was limited to a couple of

short reports on the closure of the camp to new arrivals in

November and two reports and two commentary pieces

on the Blunkett deal at the beginning of December. The

Daily Mirror and the Daily Telegraph showed the least

interest in the issue printing just four articles each. 

The Guardian consistently reported each new

development in the story, and was the only newspaper to

publish a background piece which traced the history of the

Red Cross centre from its opening as a humanitarian

Sangatte: how the story was reported

6

The closure of Sangatte began filling column inches as early as 18th October with a small

piece in the Daily Mail reporting that only five refugees at Sangatte had taken up an offer by

the French authorities of £1,200 to fly back to Afghanistan. Reports of the consequences of

the closure of the centre were still appearing in the week before Christmas. 



7

shelter three years previously, to its final weeks. The

newspapers which produced most articles on Sangatte –

the Daily Mail, the Daily Express and the Sun -  also

developed very similar themes in their reports: ‘thousands

of asylum seekers or illegal immigrants are heading to

Britain’, ‘the government has lost control of our borders’,

‘those who have been granted free entry to Britain are

undeserving’, ‘the lucky group of Iraqis and Afghans are

living in luxury at taxpayers’ expense’. 

The most intense period of print media coverage was in

the first week of December, when the deal was struck

between Blunkett and Sarkozy. In this week, 37 articles

concerned Sangatte, out of a total of 57 on the subject of

asylum.

Other stories on asylum which grabbed the headlines in

the same week reinforced the themes which dominated

reporting on Sangatte: 

• the rising number of asylum seekers arriving in the UK,

• asylum policy and the immigration debate in general,

• an alleged “loss of government control” of Britain’s

borders, 

• the award of £9000 compensation  to an asylum seeker

in an unfair dismissal case, 

• the ongoing appeal hearing in Germany of the Ahmadi

family who were deported from Britain. 

Only one article in this week addressed the issue of why

asylum seekers from different parts of the world come to

the UK. 

“ I think that the British media they need to highlight the roots behind the issues of asylum seekers in the UK

because I am quite sure that most of the refugee and asylum seekers each one of them has a human rights

problem behind his coming to this country. But if you just concentrate on the impact of the refugee issue on the

social, economic and cultural life of this country and you forget the roots of the problem which has driven these

people out of their countries, absolutely you are not going to tell the truth…” 

Sudanese asylum seeker, living in the UK  for 2-5 years, interviewed in London. 

“ I don't think they [women] are reflected at all. I think usually it's either in a context of

some latest war or disaster and usually you could probably see a lot of pictures of

women and children but their concerns as such .. I mean I've never actually seen a

woman refugee being interviewed or if she is she is usually crying..” 

A woman from Bosnia, formerly a journalist, living in the UK for over 5 years. 



To construct their articles, journalists rely primarily on

official sources and when refugees do get to speak, their

words are carefully framed. This is particularly the case in

the Daily Express and the Daily Mail, which carried by far

the greatest number of articles and the most sensational

headlines. 

Fear of the unknown 

In the lead up to the Anglo-French agreement, the

overwhelming message was that the inhabitants of the

Sangatte camp were not to be trusted and that the

impending arrival of an unknown, and allegedly “massive”

number of them in the UK was a cause for concern. At

best they were described as ‘bogus asylum seekers’ who

have no right to come to the UK, at worst they were

described as being a threat to Britain’s security. The Daily

Express headline above a report about the closure of the

camp to new arrivals heralded: 

‘New asylum fear as camp closes’

Other headlines spoke of ‘crisis’, ‘exodus’ and ‘deluge’. On

29th November, in a Daily Mail article speculating on

upcoming negotiations with the French, the main sources

of information were given as British police chiefs who were

supposed to have been ‘put on alert to receive a mass

exodus of refugees’. One senior police officer, who was

not named, was quoted as describing the imminent arrival

of “so many refugees” at a time of heightened security as

a “doomsday scenario”. No other agencies or non-

governmental organisations that could have been

expected to be making preparations for the arrival of the

refugees, were mentioned or quoted in this particular

article. 

Of the 29 photographs that accompanied articles about

Sangatte, just over half were of unidentified male

refugees, pictured in gangs, in confrontation with the

French police or outside the gates of the camp holding up

numbered badges. Four of the photographs were of men

with their faces covered by scarves or coats wrapped

headlines, photographs and sources: is
what you see what you get? 

8

A reader’s attention is drawn to a story by headlines, photographs and their captions. These
tools are used powerfully in the articles documenting the unfolding events at Sangatte to
build up a picture of the Sangatte refugees, more often than not in the absence of any
personal details about ,or expressed by, the individuals themselves.



round their heads, staring directly at the camera. There

were no photographs of women or children, even though

women and children were both present at the camp and

among the 1,200 brought to the UK. The  pictures of men

with their faces partially covered were accompanied by

captions that suggest sinister motivations for their

attempts to conceal their identity. No consideration or

comment was given to the possibility that those

photographed may have been afraid to be identified for

fear of what may happen to families left behind or what

may await them in a country they know little about. 

9

“I just do not like to be at the forefront, on the

picture, because there have been many

incidents, attacks on people like us and you

never know who the next door person is.. “

A man from Bhutan living in the UK for
between six months and two years,

interviewed in Leeds.

“No I don’t want my photo to appear anywhere, why although

I said I am ready to do anything of benefit to refugees, but to

have my photo published would put my life in danger.

Politically it means danger to me, thus I will not accept to

have my photo published.”

A Kurdish man from Iraq interviewed in Kent. 

Figure 2: Top ten photographs used to illustrate articles on refugee and asylum issues 

The Ahmadi family

War veteran

Community Fund representative

Sir Patrick Moore

French police

Professional

Female refugee

Politician or government official

Male refugee

Unidentified individual or refugee group

3

3

4

4

4

4

4

6

18

23

0 20

Number of photographs out of a total of 82



Welcome to Britain  

When the first group of Iraqis and Afghans set off for

Britain the focus of the coverage shifted from fear of the

unknown to speculation about what the ‘lucky lottery

winners’ expected from life in Britain. Reporters and

photographers went in search of individuals and for the

first time, readers were offered pictures of men who had

names and identifying characteristics, however limited. 

None of the women at Sangatte were given the chance to

speak, but we did hear from some of the men staying at

the centre. In fact, reports on Sangatte accounted for 7 out

of a total of 14 articles in the monitoring sample, when

refugee males were quoted as the main source. However,

as the individual refugees who were interviewed spoke of

their joy at being granted entry to Britain, their apparent

failure to mention the suffering they had endured in their

own countries was repeatedly commented upon. 

The Daily Mail followed the progress of the first group of

40 Iraqis and Afghans to arrive in Britain on three

successive days. On the day of departure from Sangatte

the reporter focused on three of the ‘band of chancers’

from Iraq who were pictured smiling and playing a guitar.

They spoke about what they would like about England

‘’Anne Robinson, the lottery and fish and chips’’, and the

fact they expected to get work. “ ‘England is good for

Iraqis’, he said. ‘Good people, good work’. And France?

‘No thank you’, he said. ‘No work’.” Twice in the course of

the article the reporter commented on the absence of

‘’harrowing tales of fleeing persecution, torture or terror.’’

This section raises pertinent questions in relation to the

images of refugees and asylum seekers that appear in the

press and the opportunities they have to contribute to the

coverage and to shape public debate. There is an obvious

dilemma for the media: how can it avoid stereotyping

refugees and asylum seekers when few are prepared to

be photographed or filmed? How can refugees and

asylum seekers feed their experience, knowledge and

opinions into the stories that are told in the media? 

10

“Well the journalists always they have their aims and when you

are interviewed you should put down your aims as well. They

were interested in people who were crossing the channel

through the tunnel to get to this side by train and I wasn’t one of

the people who crossed through there.” 

A former journalist, with exceptional leave to remain in the

UK, interviewed in Kent.

“I think we as refugees we need to think once and again on this

issue…We need to approach this press, we need to build some

contacts with them and I hope that will help us to provide them

with the right information regarding this issue.”

A male Sudanese asylum seeker, living in the UK for 2-5

years, interviewed in London. 



Were they refugees who would soon be claiming asylum

in Britain or were they illegal immigrants? Undoubtedly,

the government’s decision to allow the 1,200 into Britain

with work permits and not as asylum seekers blurred the

usual distinctions between asylum seekers and

economic migrants. The Home Office press release (‘UK

Borders ‘extended’, 02/12/02) which announced the

Anglo-French agreement explained the specific terms

under which the Iraqi Kurds and Afghans would be

brought to the UK, ‘’not as asylum seekers, but on work

visas’’.  The solution for this group of people was

presented by the Home Office as part of an overall

strategy for combating illegal immigration and the 67,000

people who had passed through Sangatte since it

opened were described as ‘illegal immigrants’. 

To what extent did the specific situation at Sangatte

create the confusion in the debate or  simply provide

license for careless inaccuracy? 

In a Daily Mail article on 2nd December, anticipating the

outcome of the talks between Blunkett and Sarkozy over

Sangatte, the group of people whose fate was being

decided were referred to variously as ‘asylum seekers’,

‘’refugees’’, ‘’illegal immigrants’’, ‘’would-be illegal

immigrants’’ and ‘‘migrants’’. Four days later, the group of

Iraqis and Afghans on the first coach to Britain were

called ‘’asylum seekers’’, beneath a headline referring to

the group as ‘‘The First Migrants’’. 

Even two weeks after their arrival, a consistent definition

to describe the Iraqis and Afghans was still proving

elusive. The Daily Express investigation into the

experience of those who had been brought to Britain was

introduced by the banner headline: 

‘Luxury Life of Asylum Seekers:

Outrage as immigrants are put up in top
hotels’.

In reporting the terms of the agreement with the French,

The Guardian was the only newspaper to consistently

refer to the 1,200 Iraqis and Afghans as ‘’migrants’’, and to

address the issue of their status directly. In the article

about the arrival of the first group in Britain, the Refugee

Council is quoted as welcoming the closure of the camp,

but being concerned that the decision to treat them as

economic migrants rather than asylum seekers would

confuse the public about their status. 

labels and language: stereotype or insight?

11

One of the most striking features of the media coverage of the asylum issue is the confusion

generated by the inaccurate use of language. In the coverage of the closure of Sangatte,

journalists clearly had difficulty knowing what to call the group of people they were writing

about.

“Yes there are direct consequences [of media coverage of the

asylum issue]…and even I tell you my personal experience…if

somebody asks me what’s the status I have in this country, I

personally hide the immigration status from the people. I never

tell them that I came to this country as a refugee because I feel

that they will not respect me..”. 

A Pakistani man, granted indefinte leave to remain, living in
the UK for longer than 5 years and ‘doing a steady

government job’.



During the three-month monitoring period, inconsistent

references to the same group of people within one article

was by no means exclusive to coverage of the Sangatte

story. Nor was the confusion limited to descriptions of

asylum seekers and refugees as ‘economic immigrants’.

Speculation about whether asylum seekers are bogus or

genuine, assumptions about their legality, and

suggestions of association with criminal or terrorist

activities are reflected in the frequent use of inaccurate

and, at times, highly derogatory labels. 

In the overall monitoring sample, 51 different labels were

employed by journalists to refer to asylum seekers or

refugees. These labels ranged from one-off insults such

as ‘parasites’ and ‘scroungers’ to meaningless terms that

seemed designed to draw attention to the aspirations of

what were presented as hordes of people waiting their

chance to enter Britain – ‘would-be asylum seekers’ ,

‘would-be immigrants’ and ‘would-be refugees’. 

In addition, there were numerous variations on the theme

of illegality and cheating, including ‘illegal asylum seeker’

and ‘illegal refugee’. The notion of illegality came across

strongly in descriptions of the asylum seekers in Sangatte.

The Sun rarely called the group anything other than

‘asylum cheats’ or ‘illegals’, even when referring to the

1,200 who would be arriving with the full knowledge and

blessing of the British government.

A particularly stigmatising synonym employed by the Daily

Mail and the Daily Express was ‘inmates’, a term usually

employed to describe people who are detained as they

are a danger to the public. In one article in the Daily

Express, confusion created by artistic license is

compounded by factual inaccuracy when Sangatte is

referred to as a ‘detention centre’. 

Language used to describe the people in Sangatte was

not only inaccurate and pejorative, but at times had the

effect of dehumanising the men, women and children who

were the subject of the reports. An interesting paradox

was created by the Daily Mail in an article published the

day before the arrival of the first group. A photograph

showed Iraqis singing and dancing for joy on the eve of

the journey, but in the article the same group of people

were described as being ‘shipped over to Britain’, while

those left behind were described as the ‘Great Unbadged’.

In a later report, the Daily Mail referred to ‘the first

consignment of immigrants’ and the Daily Telegraph also

picked up on the theme of goods being exported from

France, describing the arrival of the first ‘batch of

immigrants’. 

12

“Of course there is freedom of speech here, by laws. But I still

cannot trust it. I feel scared when I speak or criticise any policy or

the war which England is part of. There is this fear inside me that

speaking freely might affect my situation here and [I] might be

deported or not granting British citizenship.” 

An Iraqi woman, granted exceptional leave to remain, living in the

UK between six months and two years, interviewed in London.



Military references and metaphors were employed

throughout the coverage of the closure of Sangatte to

describe the number, position and appearance of the

refugees. For example, when the camp closed to new

arrivals at the beginning of November, the Daily Express

described ‘’legions of young men’’ … looking like a ‘’rag

tag army of conscripts’’ leaving the Sangatte camp. A few

days later, an article in the Express warned of ‘’ranks of

migrants’’ who were still ‘massing at Calais’,  ‘…fuelling

fears that French authorities are failing to stem the ‘flood

of migrants’’.  When refugees who had been turned away

from Sangatte were invited to take shelter in a church by

a priest, the negotiations by the French authorities to

persuade them to leave were described as a ‘siege’ or

‘stand-off’ that was brought to an end by ‘a dawn-raid’. The

‘siege’ ended with the refugees being surprised by police

entering the church early one morning and being escorted

out peacefully. Some reporters were clearly caught off

guard by the incident-free end to the drama. The Daily

Express, described how the ‘’99-strong mob’’ – who

planned to seek asylum in Britain - quietly left the church

near the Calais ferry terminal’.

In December, the Daily Mail reporter travelling with the first

group of Iraqis and Afghans, drew on a wartime illustration

to evoke the significance of the coach arriving within sight

of the English coast: 

‘once the German army had positioned giant guns

here to lob shells across the Channel. Yesterday,

the French sent us asylum seekers’. 

With this analysis in mind, is it possible that accurate

reporting on asylum and immigration issues has been

sacrificed for journalistic style? What can refugees and

refugee organisations do to better inform the public? How

can the media challenge government policy on asylum,

without stoking public fear and provoking resentment

towards asylum seekers and refugees?

13

"In the news there is nothing positive to support or help the

refugees. They usually mention the way they arrived in the UK,

how they are abusing the system and taking benefits. Such

coverage affects the public. There is  a lot of negative coverage

on refugees, but there is nothing positive. This is my personal

opinion." 

A Kurdish man from Iraq, interviewed in Kent.. 



The arrival of 1,200 refugees from Sangatte was treated

on one level as just one more opportunity to present every

alarming statistic available.  Hence, research predicting

that by 2006, Pashtu speakers would form 55 percent of

all children in Dover schools was included in an article

announcing the terms of the Anglo-French agreement.

Similarly, the claim by Migration Watch, that one in 20 of

the population of London are asylum seekers, was

reported several times during November and December. 

The term ‘flood’ appeared a total of nine times during the

monitoring period and seven times in articles about

Sangatte. Used less frequently were ‘deluge’, ‘mass

exodus’ and ‘mass influx’. These terms were not exclusive

to the tabloids. On 6th December, the Daily Telegraph

reported that 40 Kurds and two Afghan families had been

‘chosen to lead the exodus’. 

Establishing the exact number of refugees who remained

inside the Sangatte centre after its closure in early

November, and how many had been registered before the

doors were closed, was certainly problematic for

journalists. However, the absence of concrete figures did

not lead journalists to question those who should have

known –  the UNHCR, the Home Office, the Red Cross -

more closely.  The UNHCR, for example, was referred to

as a source in just one of the articles on Sangatte. Instead,

the information deficit provided an ideal opportunity for

speculation and scare-mongering, particularly by the Daily

Mail and the Daily Express. For example, on 6th

November the day after Sangatte closed its doors to new

arrivals, the Daily Express reported that Britain and

France had now to agree on the fate of the ‘1,589

residents’ at the camp. On 2nd December, the day before

the terms of the deal between Blunkett and Sarkozy were

announced, the Express speculated that ‘half of the 5,000

asylum seekers’ from Sangatte could be coming to Britain.

Later in the article we were told that ‘about 900 refugees’

statistics: the numbers game

14

The concern with numbers of refugees and/or illegal immigrants arriving in the UK and the

strain that these numbers placed on public services and the taxpayer accounted for 26 articles

during the monitoring period – just over two articles per week. 



were still living in the Red Cross hostel, but ‘up to 4,000

more’ were living along the French coast. On the same

day the Daily Mail reported that Britain and France were

locked in talks over the fate of ‘an estimated 1,800 people’

still living in the camp, and that French ministers were

insisting ‘an extra 5,000 illegal immigrants’ living in France

should be included in the negotiations. The figure of 5,000

was repeated six times throughout the article. None of

these figures were sourced. 

On 3rd December, the terms of the agreement were

announced by the Home Office, but even then not every

newspaper was prepared to present them as fact. On 5th

December, the Sun reported in the space of one article,

three different interpretations:  ‘Britain will take 1,600

asylum cheats…Blunkett said on Tuesday that 1,200

would get a temporary ticket to freedom.  But Sarkozy told

reporters that the truth is that 80% are going to England.’

It is clear that numbers are a problem in the coverage of

immigration and asylum issues. In order to address this, it

is vital to identify what statistical information is missing

from the debate and why. It is only by doing this that the

information available to the public can be supplemented

and made more accurate. It is also important to ask how

can the government, refugee organisations and the media

make better sense of statistics? 

15



The broadcast coverage of the closure of Sangatte was

monitored in December on BBC and ITV evening bulletins

and Channel 4 at 7pm. For a full and detailed analysis of

the running order, content, and narrative of the Sangatte

story, readers are urged to refer to the final research

report. No attempt has been made to draw comparisons

between the print and broadcast monitoring as the two

mediums are very different. The brief summary below

simply highlights the key issues which resonated with the

print monitoring. 

On the three days (2nd, 3rd, 5th December) on which

coverage was picked up, the running orders of the

television news programmes associated, by implication,

asylum seekers/refugees with terror/terrorism, war and

danger from foreigners or others. This was reinforced by

the images used to introduce and frame the stories in

individual news programmes. These made explicit links

between asylum seekers/refugees and government failure

to control the floods/invasion of people threatening

national security and national borders, especially in a

situation leading up to war. 

Throughout the bulletins there was confusion about what

to call the people who were the subject of the story and

how to describe their status. They were referred to eight

times as ‘refugees’, six as ‘asylum seekers’, three times

as ‘illegal immigrants’, twice as ‘economic migrants’ and

once as ‘would-be refugees’. 

It is clear from an analysis of the sources that the primary

definers of the news were similar to those who led the

debate in the print media. Other than the journalists doing

the reporting, politicians, immigration officials and police

led the debate and the brief interviews carried out with

individual refugees were all with men. 

Numbers were a constant feature of the broadcast

coverage of Sangatte, but they were regularly quoted with

no source provided (eleven times). Words used to indicate

numbers included: ‘getting through in record numbers’,

‘every person in some streets’ (is an asylum seeker),

‘hundreds of thousands fleeing’, ‘Home Office says there

could be more’ (than the figure given), ‘thousands’ are

said to have ‘lost the chance to get in  legally’ but ‘will keep

coming anyway’. The numbers were also realised in

images in this television coverage, mainly of large

numbers of men running - towards Sangatte, away from

Sangatte towards the channel tunnel and in long queues

inside the centre. 

what we saw on television: a brief overview

16



The way in which the closure of Sangatte was reported

raises a number of questions for the media, refugee

organisations, and the government. This particular story

about refugees and asylum seekers seemed to pose

specific difficulties for journalists: how to describe the

people in Sangatte in terms of their legal status? How to

report accurately on the numbers of people who were in

the camp and the number who would be coming to

Britain? 

Problems in the use of labels are prevalent throughout the

print media sample and have been analysed in more detail

for the full report.  From this analysis, and from speaking

to journalists who report on asylum issues, as well as

press officers in refugee organisations, it is clear that the

blurring of distinctions between economic immigrants and

asylum seekers/refugees is not only present in media

reporting, but has become part of the public policy debate.

In fact, the asylum and immigration debate has become so

confused that terms which do not exist in law, such as

'illegal asylum seeker' and 'would-be refugee' have

become common currency – used by journalists and

politicians alike.  

It is also not unusual for numbers to appear in the media

that are unsourced, at times exaggerated and in many

cases, conflicting. This can undermine the credibility of the

reporting and be misleading for readers. A variety of

reasons, that will be explained in the final research report,

help us understand why this occurs but a key factor is

undoubtedly the presentation of official statistics that can

be perplexing and open to broad interpretation by

journalists. 

In addition to the problems of establishing basic facts in

reports of the closure of Sangatte, the choice of contextual

information to support the narrative of events did not

always add to our understanding of the situation.

Apparently there were refugees, as well as refugee and

other voluntary organisations, available to speak to the

media in Sangatte, but somehow, the reports failed to

reveal much about those staying at the centre, beyond the

usual stereotypes that gangs of thousands of desperate

men were on their way to Britain. 

Factors in the asylum and immigration debate which

could improve our understanding of the issues, but which

are consistently underplayed in the media coverage

include: the ‘push’ factors for migration; the difficult

dilemmas for, and pressure on, those who arrive in Britain

and the non-menacing, non-impoverished visual

representation of refugees and asylum seekers as

ordinary people in extraordinary circumstances. 

All of these issues will be addressed in depth in the final

research report which will also take into consideration

discussions at the seminar. In the meantime, we offer

some practical recommendations for debate, prior to their

inclusion in the final report. 

conclusion

17



notes

18



This case study was written by Sara Buchanan and edited by

Bethan Grillo and Tom Wengraf. The research for the project

was conducted by Sara Buchanan and Bethan Grillo at ARTICLE

XIX and Professor Terry Threadgold at Cardiff Univeristy School

of Journalism. 

We would like to thank the following people for their work and

involvement with the project:  Zafir Behlic, Ghias Aljundi, Aliya

Elagib Mahmoud, Besim Gerguri, Dorothy Effuah Awoonor-

Gordon, Murtaza Ali Shah, Abdi Dahir, Gabriel Nkwelle,

Amadu Khan, Mahdi Fathi, Pauline Donaldson, Katherine

Haywood and Nick Mosdell.

Design by Zafir Behlic. 

ARTICLE XIX is grateful to Oxfam, the Barrow Cadbury Trust,

the BBC and the Body Shop Foundation for funding to carry out

the research project. In addition we would like to thank the

following organisations for their support and advice throughout the

project: Refugee Action, the Refugee Council, Oxfam, the

PressWise Trust, Refugees, Asylum Seekers and Media

project (RAM) and the  Ethiopian Community Centre.

acknowledgements

19



How far have the media fuelled the public fear of asylum and immigration?

How accurate and fair is what we read, see and hear every day about asylum

seekers and refugees?

Do refugees and asylum seekers really get a chance to be heard speaking for

themselves?

How can the media challenge the government’s asylum policy without demonising

asylum seekers and refugees?

Why do the general public believe that 23% of the world’s refugees are living in the

UK, when the true figure is less than 2%?

The immigration and asylum issue has been the focus of intense media interest in

the UK for some time and it shows little sign of abating.  ARTICLE 19 initiated this

research in 2001 in order to assess the ways in which refugees and asylum seekers

are represented in the national press and on television; the opportunities they have

to communicate their stories, ideas and opinions to the media; the difficulties

journalists may face in reporting on the issue and; the role of refugee organisations

in facilitating contact between the media and the refugee community. 

This case study illustrates key findings from the research. These findings will be

explored in greater depth in a full research report to be published in June 2003.

ISBN 1-902598-58-X


