
 1 

 
                                                                                                                                                                                                   

 
 

Moldova Bulletin 
 

A Digest of Freedom of Expression-Related  
Developments in Moldova 

 
December  2004 – February 20051 

 
* **  

 
In this Issue: 
 
·  In the December 2004 case Busuioc v Moldova, the European Court of Human 

Rights holds that Moldova violated Article 10 of the European Convention of 
Human Rights. 

·  The public broadcaster TeleRadio Moldova remains largely dependent on the 
authorities. 

 
Elections 
·  The strict regulations on media and elections appear to have undercut free debate. 
·  The media fails to provide comprehensive information to the public on the election 

campaign. The ruling Communist Party is portrayed in an unduly positive context. 
·  The OSCE states that the elections generally complied with OSCE standards, but 

“campaign conditions and media access were not satisfactorily equitable” . 
·  The Central Elections Commission is accused of lack of transparency. 
·  Opposition candidates and campaigners are harassed during the electoral 

campaign. 
 
 
Par liamentary Elections 
 
On 6 March 2005, Moldova held elections for a new, unicameral Parliament consisting of 
101 Members of Parliament with a four-year mandate.2 According to official results, 45.98 

                                                 
1 This Bulletin covers events up to the parliamentary elections of 6 March 2005. 



 2 

percent of Moldovans gave their vote to the ruling Communist Party, while the Democratic 
Moldova electoral bloc received 28.53 percent of votes and the Christian Popular Democratic 
Party 9.07 percent of votes.3 No other competitors passed the electoral threshold. Based on 
these results, the Communist Party received 56 seats in the Parliament, the Democratic 
Moldova bloc 34 and the Christian Popular Democratic Party 11. This means that the 
Communist Party acquired a sufficient number of seats to pass laws but not to elect the next 
President on its own.4  
 
The Central Election Commission (CEC) stated that the 6 March elections were “democratic 
and transparent and the violations were not very serious and did not influence election 
results” .5 However, one of the concerns the CEC raised was candidates’  unequal access to the 
media.6 
 
Concerns were also raised by international organisations and by the network of Moldovan 
NGOs ‘Coalition 2005’ .7 Coalition 2005 highlighted incidents of harassment and intimidation 
of opposition leaders, campaign workers and observers; and unequal treatment of electoral 
candidates. Among their main concerns were candidates’  lack of access to the media and the 
lack of impartiality in the media. Furthermore, Coalition 2005 protested the use of State 
financial and material resources by the ruling party, failure to complete the voters’  lists, lack 
of provisions in the Electoral Code on voting abroad and inadequate access to voting for 
students and for people residing in Transdniestria.8  
 
One of the issues raised during the campaign was the fact that most of the CEC’s decisions 
were not published in the official bulletin (Monitorul Oficial), which resulted in a lack of 
transparency of the CEC decision-making processes and in poor coordination between the 
CEC and local authorities.9 
 
Recommendation:10 
·  The CEC should be required to operate in a fully transparent and open manner and there 

should be effective means for redressing any failure by it to do so. 
                                                                                                                                                        
2 A total of nine political parties, two electoral blocs and twelve independent candidates ran in the elections. 
Major contestants in the 6 March elections were the ruling Communist Party, the Christian Democratic Popular 
Party, the Electoral Bloc Democratic Moldova and Rodina. 
3 According to official figures, 64.84 percent of eligible voters took part in the elections. There was no voting on 
the territory of the separatist region of Transdniestria, but Transdniestrians were able to travel to Moldova to 
vote. 
4 The President is elected by the Parliament in Moldova, with elections being due shortly. In the previous 
Parliament, the Communist Party held an overwhelming majority with 71 seats. With their current 56 seats, they 
will need the support of additional members of Parliament to elect the President.  
5 Moldova Azi, “The CEC Has Approved the Final Results of the Voting of the Parliamentary Elections of 
March 6, 2005” , 11 March 2005, at: http://www.azi.md/news?ID=33381. 
6 Ibid. 
7 For a briefing on the concerns of international organisations, see below, under Relations with International 
Organisations. The Civic Coalition for Free and Fair Elections Coalition 2005 consists of over 150 Moldovan 
non-governmental organisations. The project “Election Process Monitoring”  was implemented by the Helsinki 
Committee for Human Rights, the League for the Defence of Human Rights in Moldova (LADOM) and the 
Association for Participatory Democracy (ADEPT) within the framework of Coalition 2005. 
8 For a complete list of concerns, see “Election Process Monitoring”  reports No. 1 - 5, available at: 
http://www.elections2005.md/monitoring/. 
9 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 2, 4 December 2004 – 15 January 2005, at: 
http://www.e-democracy.md/files/2005monitoringreport02en.pdf. 
10 See below for recommendations on media coverage of the elections, under Media Biases and Legislative 
Provisions Relating to Elections Coverage. 



 3 

 
·  Media Biases 

 
Media monitoring, carried out by three Moldovan NGOs,11 showed that most of the 34 
monitored media outlets were biased in their coverage of the election campaign.12 The issue 
of media biases, resulting in unequal access of candidates to the media and failure to 
comprehensively inform the public prior to elections, was also raised as a major concern by 
other national and international bodies.13 
 
On most of the monitored television stations, the governing Communist Party was the party 
that was covered most widely and in an unduly positive context in the news. The opposition 
was, instead, mostly featured in a negative way. The lack of fairness and balance was also 
apparent from the selection of sources for news and current affairs programmes. 
 
Public radio and television stations with national coverage, such as television station 
Moldova 1 and Radio Moldova, as well as some private stations, such as NIT, showed clear 
bias in favour of the Communist Party, which was presented in a predominantly positive way. 
The same stations discredited the opposition in their coverage. Radio Moldova appeared to 
have a more balanced coverage than Moldova 1, while the regional Teleradio G� g� uzia 
ignored the opposition altogether. 
 
Public municipal stations such as Antena C and Euro TV,14 and the private radio station 
Vocea Basarabiei, criticised the governing party and promoted the opposition.  
 
Both the State (Moldova Suveran� , Nezavisimaia Moldova, Vesti Gagauzii, Farul Nistrean) 
and the non-State print media (Timpul de Deminea�� , S� pt� mîna, Moldavskie Vedomosti) 
were biased in their coverage of the campaign. While State media outlets promoted the 
governing party by ignoring the opposition parties and blocs or by presenting them in a 
highly negative way, the private media favoured the Democratic Moldova electoral bloc or 
other parties. A small number of non-State newspapers (such as B� l�i-based SP and Ungheni-
based Unghiul) remained neutral.  
 
Closer to the elections, the use of more aggressive and violent language intensified. For 
example, on 20 February, a nine-minute film entitled “Stop Extremism!” was broadcast on 
Moldova 1, comparing the Christian Popular Democratic Party leader, Iurie Ro� ca, to Osama 
Bin Laden.   
 
Some programmes were suspended by media outlets themselves. For example, Euro TV and 
Antena C suspended programmes such as “Hour of the Local Counsellor” , “Social 
Boomerang”, “Press Review” and “Vox Populi” , presumably in an effort to avoid 
confrontation with the Coordinating Council for Audiovisual (CCA),15 which is responsible 
                                                 
11 The Independent Journalism Center, the Center for Analysis and Sociological, Political and Psychological 
Investigations CIVIS and the Association of Independent Press. They received logistical support from 
ARTICLE 19. The monitoring started on 6 January and will end on 6 May 2005. 
12 See Coalition 2005, “Monitoring of Mass Media in the Electoral Campaign” , 16 January – 24 February 2005, 
http://ijc.iatp.md/en/activities/electoral2005/report3_eng.pdf. 
13 See below, under Relations with International Organisations. 
14 Media outlets for the Chi� in� u municipality. Their coverage is much smaller than that of stations with national 
coverage. 
15 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 2, 4 December 2004 – 15 January 2005, at: 
http://www.e-democracy.md/files/2005monitoringreport02en.pdf. 



 4 

for monitoring media content. In another case during the election campaign, the Board of 
Observers of TeleRadio Moldova (TRM) suspended the contract on the broadcasting of the 
programme “Rezonans”  with the interstate television company Mir. Mir’s Director, 
Constantin Saris, said the suspension of the programme did not come as a surprise, as the 
same programme had been suspended several times before.16 Subsequently, “Rezonans”  was 
transferred to NIT station. It was to be replaced by another analytical programme on TRM, 
but this did not happen. Reportedly some interactive programmes were taken off the air 
because contributors were judged to be providing positive information for one candidate or 
another, through voicing their opinions.  
 
Recommendations: 
·  In future elections, the authorities and the public media should ensure that the party in 

power does not unduly exploit its advantaged position vis-à-vis other candidates to get 
extra exposure. 

·  The regulatory bodies should encourage the proliferation of debates and other special 
election programmes and they should accommodate private views in support of a 
particular party or candidate as long as the overall coverage by the media outlet 
concerned is balanced. 

 
 

·  Legislative Provisions Relating to Elections Coverage 
 
The legislative provisions on election coverage consist of the following: 
 

·  The Election Code (Article 47, on Election Campaigning); 
·  The Concept on the Coverage of the Electoral Campaign of the Parliamentary 

Elections by Television and Radio of the Republic of Moldova (the Concept); and 
·  The Regulations on the coverage by the Mass Media of the Republic of Moldova of 

the Election Campaign for the Parliamentary Elections (the Regulations). 
 
Of these, the Concept and the Regulations were adopted only in January 2005. 
 
During the election campaign, ARTICLE 19 expressed its concerns with some of the 
provisions contained in the above documents.17 Some such regulations contributed, at least 
partially, to instances of unfair, unbalanced and partial reporting that occurred during the 
campaign. 
 
Problematic provisions include Point 46 of the Concept18 and Article 47(4) of the Election 
Code.19 Although the rationale of these provisions was clearly to promote more impartial 
coverage of the campaign and to ensure that candidates do not abuse their privileged 

                                                 
16 BASA Press Release, “Rezonans author accepts the proposal of the Board of observers” , 30 December 2005, 
reported in OSCE Digest, 4 January 2005. 
17 For a detailed analysis and a list of recommendations see ARTICLE 19’s Statement on Provisions Relating to 
the Coverage of the 6 March 2005 Moldovan Parliamentary Elections, February 2005, available at 
http://www.article19.org/docimages/1909.doc. 
18 Article 46 stipulates that State officials who are also candidates can appear in television news only in 
“extreme cases of great social significance” , whereas, in all other cases, events relating to these candidates are to 
be covered in the news exclusively through the information provided by their press services. 
19 Article 47(4) states: “ In the period of electoral debates, beside the free of charge broadcasting time, it is not 
allowed to broadcast any promotional material about the activity of electoral competitors” . 



 5 

positions, they are overly restrictive, hinder adequate coverage of the elections and restrict 
voters’  access to information. In order to ensure that the public can make an informed choice 
on elections day, it is essential that all actors in the campaign are fully covered in the news. 
 
Furthermore, Article 47(3) of the Election Code, on electoral debates, states that private 
broadcasters can organise debates but “ respecting equitable conditions for all electoral 
competitors”  and “ inviting representatives of all electoral competitors” . This article not only 
limits the rights of broadcasters, but also severely restricts the possibility of broadcasting 
debates. It therefore demonstrates, once again, a tendency to micro-regulate election 
coverage. 
 
Until 24 February,20 Point 23 of the Concept and Point 32 of the Regulations stipulated that 
individual media outlets were to allocate no more than 120 minutes a week during the 
elections campaign to debates, with the exception of Sundays. Debates could be held only 
after the end of the candidates’  registration period, which meant that a maximum of 480 
minutes per channel for the broadcasting of debates throughout the election period was 
permitted. In addition, if a candidate renounced his/her right to participate in a debate, the 
time allocated to him/her was not re-allocated to other candidates. As a number of popular 
channels such as ORT and PRO TV had opted out of the campaign, debates could only be 
organised by TeleRadio Moldova, EURO TV, Antena C and non-State NIT, as well as some 
local stations.  
 
On 24 February 2004, the CEC increased the time for daily broadcasting of electoral debates 
to 90 minutes, following a proposal to this effect by the CCA. In late February, ARTICLE 19 
welcomed this amendment, but we note that it occurred very late in the campaign.21 
 
Other problematic provisions included Point 49 of the Concept, which established that 
“broadcast media outlets do not allow the dissemination of candidates’  materials, when these 
contain insulting statements and offend the honour and dignity of a person” . This is a matter 
of concern as it places the responsibility for the content of election broadcasts on the media 
outlet, rather than on the candidate. Furthermore, provisions of this sort should normally be 
found only in laws of general application, rather than election-specific legislation. Finally, 
these provisions fail to reflect an appropriate balance between freedom of expression and the 
protection of reputations, a complex matter best left to civil defamation law provisions. 
 
Recommendations: 
·  In future elections, the rules relating to election coverage should not restrict legitimate, 

balanced news and current affairs programmes relating to the elections. 
·  Instead of attempting to micro-regulate the issue of incumbent advantage, the electoral 

rules should ideally focus on establishing general rules on balance and should try to 
promote as much access to the media as possible. 

·  The rules relating to elections should encourage, rather than restrict, debates and other 
special election programmes. 

·  Responsibility for the content of election broadcasts should be placed on candidates and 
parties, rather than on media outlets. 

                                                 
20 When some amendments to the relevant provisions were introduced by the CEC. See below. 
21 At the same time, the CEC introduced more flexibility in the coverage of events, including meetings of 
candidates with voters, which until 24 February had been prohibited. This was also a positive development, 
which allowed a freer flow of information to the public on candidates’  activities. 



 6 

 
·  Harassment of Opposition Candidates and Campaigners 

 
A number of incidents were reported during which opposition candidates and campaigners 
were harassed by the police and charged with administrative offences. Many of them were 
related to the unauthorised posting of electoral materials.22  
 
On 28 January, two men from S� r� teni were physically assaulted by district officers for 
posting Democratic Moldova electoral leaflets in unauthorised electoral areas.23 Similarly, on 
9 February, six students from the State University of Cahul were detained while handing out 
Democratic Moldova electoral leaflets in unauthorised areas.24 Further incidents were 
reported by the OSCE in Criuleni, Flore� ti, Telene� ti, Cahul and Ceadîr-Lunga, as well as in 
Leova, where the arrest of campaigners was followed by the confiscation of electoral 
materials and reportedly ill-treatment.25 
 
Five students who took part in the 9 February protest meeting in Chi� in� u against the CEC’s 
decision on student voting were detained by the police after the meeting. Administrative 
charges were subsequently filed against three of the students from the Academy of Music, 
Theatre and Fine Arts, and each of them was fined 360 lei [add USD equivalent] by the 
Buiucani District Court, on the grounds of allegedly blocking the traffic. The detained 
students were not informed about their rights and they were denied access to a lawyer.26 
 
Arcadie Covaliov 
In late January, a candidate for the Social Democratic Party of Moldova, Arcadie Covaliov, 
was detained in B� l�i by officers of the Centre for Combating Economic Crime (CCCEC) and 
allegedly assaulted while in custody. Covaliov had recently revealed cases of corruption in 
the health system and the Ministry of Health had reportedly been requesting his dismissal. 
Covaliov was met by two men in civilian clothes, who failed to identify themselves, and 
forced into a car. While in the car, he was allegedly handcuffed and choked with a scarf. He 
was then taken to the CCCEC, where he was accused of resisting arrest and charged with 
committing an administrative offence.27 
 
Recommendations 
·  Those who participate in electoral campaign activities, through the distribution of leaflets 

or in other ways, should never be subject to harassment or intimidation. 
·  The distribution of electoral leaflets, even when not in compliance with existing 

regulations, should normally result in a simply warning, not detention. 
·  Restrictions on the distribution of electoral leaflets should be imposed only in accordance 

with the right to freedom of expression and freedom of elections. This implies that only 

                                                 
22 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 3, 16-31 January 2005, at: http://www.e-
democracy.md/files/2005monitoringreport03en.pdf. 
23 Electoral areas are those which the local authorities designated for the posting of materials during the electoral 
campaign. There were, however, cases of towns where no such areas were designated.  
24 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 4, 1-15 February 2005, at: http://www.e-
democracy.md/files/2005monitoringreport04en.pdf. 
25 OSCE Statement of Preliminary Findings and Conclusions, 7 March 2005, at: 
http://www.osce.org/documents/odihr/2005/03/4371_en.pdf. 
26 Coalition 2005, List of violations registered by the Long Term Observers, 1-15 February 2005. 
27 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 3, 16-31 January 2005, at: http://www.e-
democracy.md/files/2005monitoringreport03en.pdf. 



 7 

very limited such restrictions, if any, may be justified to protect overriding public 
interests.  

·  All those detained should be immediately informed about their rights. 
·  An independent investigation into the Covaliov case should be undertaken to establish the 

true facts and, if he was subject to harassment, those responsible should be sanctioned.  
 
·  Harassment of Journalists Dur ing Election Campaign 

 
Moldavskie Vedomosti 
On 24 February, the offices of Moldavskie Vedomosti, a newspaper known for being critical 
of the authorities28 and linked to the Christian Democratic Popular Party, were searched by 
the police. Its editor-in-chief, Dmitrii Ciubasenco, considered this to be an attempt to 
intimidate the newspaper in the middle of the election campaign. According to him, the 
search was conducted by two persons who had no warrant and who claimed to be responding 
to an anonymous phone call alleging the presence of illegal Russian immigrants in the 
newspaper’s office.29 One of them reportedly introduced himself as an officer of the Interior 
Ministry’s Department on Combating Illegal Immigration, while the other was allegedly a 
private citizen.30  
 
Recommendation: 
·  The Moldovan authorities should never abuse their powers of search or other police 

powers to harass the media for political purposes. This is particularly important during 
elections. 

 
·  Subscr iptions to Newspapers Supporting the Communist Par ty  

 
On 31 January, Coalition 2005 protested against the alleged existence of a government 
directive obliging institutions financed from the State budget to subscribe to a number of pro-
government publications, such as Moldova Suveran� , Nezavisimaia Moldova and the 
Communist Party newspaper Comunistul.31 An ordinance allegedly issued in early January 
gave various State institutions a ten-day period to subscribe to pro-government publications 
and report back to their superiors. Thus, for example, the Ministry of Agriculture was to 
obtain about 1,500 individual subscriptions to Comunistul, Comunistul Moldovei, 
Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverana, Trud and Vremya.32 
 
There were also reports of residents of villages being forced to subscribe to Comunistul and 
mayors being asked at district council meetings to report on the measures they had taken to 
increase the number of subscribers to Communist Party newspapers.33 In one such incident, 
                                                 
28 Moldavskie Vedomosti is currently facing several libel cases initiated in 2004 by persons and institutions close 
to the governing party. 
29 A number of other searches were conducted by the Moldovan police during the election campaign, which 
resulted in apprehension of Russian citizens accused of working as consultants for opposition candidates 
without the necessary documents. 
30 Independent Journalism Centre, “Private paper protests harassment” , Moldova Media News, Volume 5, no. 2, 
25 February 2005, at: http://ijc.iatp.md/en/mmnews/2005/nr2.html. 
31 Radio Free Europe / Radio Liberty Newsline, “Moldovan civic coalition protests against compulsory 
subscriptions” , 1 February 2005, at: http://www.rferl.org/newsline/2005/02/4-SEE/see-010205.asp#top. 
32 Independent Journalism Center, “Government orders institutions to subscribe to loyal media” , Moldova 
Media News, 27 January 2005, http://ijc.iatp.md/en/mmnews/2005/nr1.html. 
33 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 2, 4 December 2004 – 15 January 2005, at: 
http://www.e-democracy.md/files/2005monitoringreport02en.pdf. 



 8 

the mayor of Rî� cani announced at a public meeting that public officers from the locality 
would be subscribing to Comunistul and that the subscription fee would be taken out of their 
salaries.34 
 
Recommendation: 
·  Pressure should never be exerted on individuals to subscribe to specific newspapers and 

State funds should not be used to promote media outlets which support the government. 
Rather, public bodies should buy, and advertise in, media outlets based on objective 
considerations such as market share and target audience. 

 
Relations with International Organisations 
 

·  Reactions to the Elections 
 

OSCE 
In its Statement of Preliminary Findings and Conclusions of 7 March 2005, the OSCE stated 
that “ the 6 March parliamentary elections in the Republic of Moldova generally complied 
with most OSCE and Council of Europe commitments and other international election 
standards. Nevertheless, they fell short of meeting some that are central to a genuinely 
competitive process. In particular, campaign conditions and media access were not 
satisfactory equitable, and in this regard, the negative trends noted already in the 2003 local 
elections were confirmed”.35 OSCE concerns included restrictive media regulations, and 
limited media coverage and media bias in favour of the ruling party, which made it difficult 
for voters to get information about the candidates and to make an informed choice on 
elections day. The OSCE also expressed its concern about the harassment of candidates, 
campaign activists, party members and opposition media, pressure on public employees not 
to campaign in support of opposition parties and abuse of public resources. The OSCE called 
for the amendment of the Election Code, in line with the July 2004 Joint Recommendations 
of the Council of Europe’s Venice Commission and the OSCE/ODIHR.36 
 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
On 18 February, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) issued a 
statement expressing its concerns on the election campaign in Moldova.37 The PACE pre-
election delegation, which visited Moldova between 16 and 18 February, also highlighted the 
role of the media, stating: “The mass media, and especially television, play a crucial role in 
informing the public. The delegation therefore calls upon all broadcasters, and especially 
public television and radio, to ensure broad and equal access to, and impartial news coverage 
of, all parties and candidates in order to make their views known to the Moldovan 
electorate.” 38 The delegation also called on Moldova to facilitate the voting of students and 
Moldovans living abroad and in Transdniestria. In relation to Transdniestria, PACE urged the 
Moldovan authorities to ensure that voters, in addition to international and national election 

                                                 
34 Coalition 2005, “Election Process Monitoring” , Report No. 3, 16-31 January 2005, at: http://www.e-
democracy.md/files/2005monitoringreport03en.pdf. 
35 OSCE Statement of Preliminary Findings and Conclusions, 7 March 2005, at: 
http://www.osce.org/documents/odihr/2005/03/4371_en.pdf. 
36 Ibid. 
37 Council of Europe, “PACE delegation concerned by lack of a clearly visible election campaign in Moldova” , 
18 February 2005, at: http://press.coe.int/cp/2005/077a(2005).htm. 
38 Ibid. 



 9 

observers, have free and full access to polling stations. PACE had a 40-member delegation of 
observers in Moldova during the parliamentary elections.39 
 
European Union 
On 3 March, the Presidency of the European Union issued a declaration in relation to 
elections in Moldova, in which it recalled its Declaration of 9 February 2005.40 The 3 March 
Declaration called for free and fair elections and raised concerns about the coverage of the 
elections in the media and reports of intimidation and harassment of opposition parties. It 
stated: “The EU regrets that coverage of the campaign, especially by the State-owned media 
serving the entire national territory, remains unfair at this stage and does not offer all the 
necessary guarantees of impartiality.” 41    
 
Russia and the United States 
On 9 March, Russia’s Foreign Ministry issued a statement saying that Moldova’s 
parliamentary elections failed to meet democratic standards and pointed to the lack of 
transparency and biased media coverage as the most problematic areas of concern. Russia 
expressed its concern about the use of administrative resources by the authorities to support 
particular parties and pointed out that the Moldovan State media provided “unfair and biased 
coverage”  of the campaign.42 The Russian authorities also protested against Moldova’s 
“ refusal”  to let Russian observers monitor the elections and criticised the overall positive 
evaluation of the international community, which found Moldova’s elections free and fair, 
particularly in light of the fact that Moldovans living abroad reportedly had limited access to 
voting. The Russian Foreign Ministry stated that “of the hundreds of thousands of Moldovans 
who were in Russia at the time of the election, only about 3,000 were able to vote. 
Unfortunately, facts of this nature were for some reason overlooked by the international 
observers working in Moldavia” .43 
 
The US State Department supported the OSCE’s assessment of Moldova’s parliamentary 
elections, while at the same time noting that they “ fell short of meeting some [international 
standards] central to a genuinely competitive election process” .44 State Department 
spokesman Richard Boucher stated that, “ the preliminary assessment confirms negative 
trends first seen in 2003 local elections, including issues of access to the media.” 45 
 

·  European Court of Human Rights 
 
Busuioc v. Moldova46 
                                                 
39 Ibid. 
40 For the full text of the Declaration, see Council of the European Union, Declaration by the Presidency on 
behalf of the European Union concerning the parliamentary elections in Moldova, 9 February 2005, at: 
http://europa-eu-un.org/articles/cs/article_4330_cs.htm. 
41 Council of the European Union, Declaration by the Presidency on behalf of the European Union on the 
occasion of the final days of the election campaign in Moldova, 3 March 2005, at: 
http://ue.eu.int/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/cfsp/83957.pdf. 
42 Radio Free Europe/Radio Liberty Newsline, “Moscow says Moldova’s election was not democratic and 
decries international double standards…”, 10 March 2005, at: http://www.rferl.org/newsline/2005/03/4-See/see-
100305.asp. 
43 Ibid. 
44 Radio Free Europe/Radio Liberty Newsline, “United States also cites negative trends, but says Moldova vote 
was fair” , 8 March 2005, at: http://www.rferl.org/newsline/2005/03/4-SEE/see-080305.asp. 
45 Ibid. 
46 For the complete judgment in this case, see Busuioc v. Moldova, 21 December 2004, Application No. 
61513/00 (European Court of Human Rights), at: 



 10 

 
On 21 December 2004, the European Court of Human Rights delivered judgment in the case 
of Busuioc v. Moldova, holding that there had been a violation of Article 10 of the European 
Convention on Human Rights in respect of three of the national defamation cases Mr Busuioc 
had contested. 
 
Facts of the case 
 
On 14 August 1998, Valeriu Busuioc wrote an article in the Russian-language weekly 
Express, in which he criticised the staff at Chi� in� u International Airport (CIA), accusing 
them, among other things, of lack of qualifications, nepotism, sexual harassment and 
involvement in dubious business deals. Following publication, six staff members of the 
airport (referred to by the European Court simply as I.V., C.P., C.M., C.V., S.I. and A.I.) 
brought defamation charges against Busuioc. In December 1998, the Centru District Court 
ruled in favour of the plaintiffs, finding Busuioc in violation of Article 7 of the Civil Code, 
dealing with offence to honour and dignity. In line with Article 7(1) of the Civil Code, the 
Court ordered Busuioc and the newspaper to pay moral damages. 
 
Busuioc appealed to the Chi� in� u Regional Court, which dismissed one of the actions and 
reduced the fine to 2,610 Moldovan lei (approximately USD 200). This judgment was then 
upheld by the Court of Appeal. The journalist filed a complaint at the European Court of 
Human Rights for violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights.  
 
The Court’s ruling 
 
Relying on the case of Janowski v. Poland,47 the government of Moldova asserted that the 
airport staff were civil servants doing their jobs and should, therefore, enjoy a higher level of 
protection from criticism and scrutiny than politicians. However, the Court note that they 
were neither law-enforcement officers nor prosecutors, stating: “ [I]t would go too far to 
extend the Janowski principle to all persons who are employed by the State or by State-
owned companies. Second, the applicant’s remarks formed part of an open and ongoing 
discussion of matters of public interest.”48 Finally, as opposed to the Janowski case, where 
the statements in question were made by a private individual, in this case the applicant was 
acting in his capacity as a journalist, so the case had implications for freedom of the press.49 
 
The Court then proceeded to examine the statements in relation to each of the plaintiffs. In 
respect to two of the plaintiffs (I.V. and C.V.), the Court ruled that there had been no 
violation of Article 10, as the impugned statements were statements of fact and not value 
judgments, and the journalist had failed to verify the information prior to publication or made 
reasonable attempts to do so.50 
 

                                                                                                                                                        
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=6&portal=hbkm&action=html&highlight=Moldova&sessionid
=1400115&skin=hudoc-en. 
47 In this case the Court found no violation of Article 10 of the European Convention. See Janowski v. Poland, 
21 January 1999, Application no. 25716/94 (European Court of Human Rights), at: 
http://cmiskp.echr.coe.int////tkp197/viewhbkm.asp?action=open&table=285953B33D3AF94893DC49EF6600C
EBD49&key=32623&sessionId=1461601&skin=hudoc-en&attachment=true. 
48 See Busuioc v. Moldova, para 64. 
49 Ibid. 
50 Ibid, para 68 and 70. 



 11 

As for the other three plaintiffs, the Court ruled that there had been a violation of Article 10. 
In respect of C.M., the article referred to abuses allegedly committed by him as Head of the 
Staff Unit, citing formal complaints lodged by airport employees containing allegations of 
sexual harassment, drunkenness and abusive use of an official car. The Court held that the 
impugned statements “amounted to the expression of an opinion or value judgment whose 
truth, by definition, is not susceptible of proof” , adding that the journalist had acted in good 
faith and respected journalistic ethics, and that there was a “ reasonable factual basis”  for his 
opinion.51 Finally, the Court pointed out that the statements were made as a part of a debate 
on an issue of public interest. 
 
In respect of S.I., the article claimed that she had graduated from the Institute of Food 
Industry and that she had been involved in the sale of a State-owned aircraft under suspicious 
circumstances. While the statement referring to her education proved to be false, the sale that 
the journalist referred to had been under investigation by the Parliamentary Commission. 
Taking this into account, the Court held that there had been a violation of Article 10, pointing 
out:  
 

In circumstances where there are objective grounds to suspect public servants of 
involvement in the unlawful sale of public property, the press must be free, in a manner 
consistent with their obligations and responsibilities, to impart such information and ideas 
and the public has a right to receive them.52 

 
In the case of A.I., the Court found the sanctions for three of the four statements made by the 
applicant could not be justified as necessary in a democratic society. As for the first 
statement, which alleged that A.I. was involved in organising a demonstration by his 
supporters, the Court held: 
 

By requiring the applicant to prove its truth, while at the same time depriving him of an 
effective opportunity to adduce evidence to support it and thereby show its truthfulness, 
the finding of the Moldovan courts that the statement was defamatory could not be 
justified as necessary in a democratic society.53 

 
The Court also found that the sanctions applied to two other statements – one alleging that 
A.I. had laid off a number of staff following his employment as the Chief Executive and the 
other alleging that A.I. was involved in the suspicious sale of an aircraft together with S.I. – 
were unjustified. 
 
The Court found, however, that the damages awarded for those statements which were 
legitimately considered by the national courts to be defamatory were proportionate and hence 
legitimate, considering that they were at the lower end of the scale of prescribed fines54 and 
amounted to less than 10 minimum wages. 
 

·  OSCE 
 

                                                 
51 Ibid, para 74 and 75.  
52 Ibid, para 84. 
53 Ibid, para 88. 
54 The level of fines is prescribed by Article 7(2) of the Moldovan Civil Code, which reads as follows: 

The amount of the award shall be determined by the court in each case as an amount equal to between 75 and 200 
minimum wages if the information has been circulated by a legal person and between 10 and 100 if the 
information has been circulated by a natural person. 



 12 

In a regular report to the OSCE Permanent Council, the OSCE Representative on Freedom of 
the Media, Miklos Haraszti, expressed a number of concerns in relation to Moldova. The 
report followed his visit to Moldova in October 2004. Haraszti warned that the coverage of 
TeleRadio Moldova (TRM) remained biased in favour of the government, in spite of its 
transformation into a public service broadcaster, and called for changes to its supervisory 
board. He further criticized the lack of transparency in the allocation of frequencies, and 
urged the authorities not to increase the number of government-sponsored newspapers and to 
refrain from passing a law that would require all print media to re-register. Haraszti also 
brought to attention the unacceptably high penalties for civil defamation and the abuse of 
defamation laws by public officials, calling on the Moldovan authorities to introduce a 
“ reasonable ceiling”  and to allow for greater criticism of public officials. Finally, the Haraszti 
expressed his concern about independent journalists in Transdniestria and the level of 
pressure the media are exposed to in the region.55 
 
In a statement by the Delegation of the Republic of Moldova at the OSCE Permanent Council 
Meeting of 16 December 2004, the Moldovan authorities made a commitment to cooperate 
with the OSCE Representative on Freedom of the Media, pointing out that “such close 
interaction would significantly facilitate the process of democratization of the Moldovan 
society in general and the sphere of mass-media, in particular” .56 The statement referred to 
the above-mentioned report by Miklos Haraszti and promised that the conclusions in his 
report would be “duly examined” by the authorities. It also made reference to the 
transformation of TRM, as well as the lack of “ free and competent”  media in 
Transdniestria.57 
 
Public Broadcaster  
 
According to the monitoring of TRM carried out by the Independent Journalism Centre (IJC) 
and the Center for Sociological, Politological and Psychological Analysis (CIVIS), TRM 
continued to exhibit bias in favour of the authorities in the period following its re-
organisation. The organisations involved in the monitoring raised the issues of “discrepancy 
between the real concerns of the people and issues featured in the broadcasts, lack of 
diversity of information sources and sometimes even violation of basic human rights” .58 The 
monitoring, which covered the period between June and December 2004, and which followed 
TRM’s compliance with the 2002 Law on the National Public Broadcaster, concluded that the 
current legislative framework could not ensure the broadcaster’s editorial independence and 
its effective functioning as a public broadcasting institution. Similar concerns were expressed 
by Coalition 2005.59 
 
The process of re-organisation of TRM into a public service broadcaster and subsequent re-
staffing began in November 2003 and was marked by heavy protests of journalists and doubts 

                                                 
55 “Assessment Visit to Moldova. Observations and Recommendations” , 16 December 2004, at: 
http://ijc.iatp.md/en/mmnews/2004/nr12.html. 
56 Permanent Delegation of the Republic of Moldova to the OSCE, Statement by the Delegation of the Republic 
of Moldova at the OSCE Permanent Council Meeting, 16 December 2004, 
http://www.osce.org/documents/pc/2004/12/4005_en.pdf. 
57 Ibid. 
58 Independent Journalism Center, “TeleRadio fails to adhere to standards of public broadcaster” , Moldova 
Media News, 23 December 2004, at: http://ijc.iatp.md/en/mmnews/2004/nr12.html. 
59 Independent Journalism Center, “NGO Coalition calls for TeleRadio Transformation” , Moldova Media News, 
9 December 2004, http://ijc.iatp.md/en/mmnews/2004/nr12.html. 



 13 

over the transparency of the process, expressed by a number of local and international 
organisations.60  
 
At the beginning of December, former employees of TRM, who had organised into the 
Committee for the Defence of Human and Professional Dignity (CADUP), announced that 
they would continue their protests, as the administration of TRM had failed to meet their 
demands. These included the introduction of a moratorium on re-staffing and restarting the 
process of transformation. The journalists also announced that they would file a complaint at 
the European Court of Human Rights.61  
 
Although the protesters’  demands remained unsatisfied, they decided to stop the protest in 
mid-December, explaining that after five months of peaceful protests, they had exhausted all 
available resources to inform the public about practices at TRM.62 
 
Recommendations: 
·  The authorities should commit to establishing TRM as an institution that is entirely 

independent of political forces and whose raison d’être is serving the public through the 
dissemination of a variety of information and ideas. 

·  The authorities should also commit to a fully participatory, open and transparent process 
of transforming TRM, with adequate opportunity for public input.  

·  The transformation of TRM should be carried out in full compliance with Moldova’s 
international commitments. Particular attention should be paid to the Council of Europe’s 
Recommendation R (96)10. 

 
Cour t Cases 
 

·  Association for  Independent Press  
 
At the beginning of February 2005, the Association for Independent Press (API) won two 
suits on access to information filed against the State Chancellery and the Ministry of Foreign 
Affairs. The Chi� in� u Court of Appeal ordered the two institutions to provide API with the 
requested information. 63 
 
In April 2004, the API Investigation Department (currently the Journalist Investigation 
Center, JIC) had asked the State Chancellery and the Ministry of Foreign affairs for 
information on contracts for the promotion of Moldova’s image in the international press, 
signed between 2001 and 2004, including the amounts and sources from which the financial 
costs were covered. Furthermore, in June 2004, JIC asked Pantelei Taltu, the President of the 
Commission for Central Control of Revenues and Property at the State Chancellery, for 
information on revenues and declared property of State leaders and some legal bodies. In 

                                                 
60 For further information on transformation of TRM into a public service broadcaster, see past issues of 
ARTICLE 19’s Moldova Bulletin.  
61 BASA Press Release, “Journalists are ready to resume protests” , reported in OSCE Digest of 3 December 
2004. 
62 AP Flux Press Release, “Journalists decide to stop the protests” , reported in OSCE Digest of 14 December 
2004. 
63 AP FLUX Press Release, “ Independent press association wins two cases against the Government” , reported in 
OSCE Digest of 3 February 2005. 



 14 

both cases API was denied the requested information, in breach of the Constitution and the 
Law on Access to Information.64 
 

·  TV-26 / Vocea Basarabiei 
 
 
On 14 February, the independent television station TV-26 and the radio station Vocea 
Basarabiei, both controlled by the Media Euronova group, filed a suit against the Central 
Council for Audiovisual (CCA) for the violation of broadcasting rules.65 According to 
Valeriu Saharneanu, Director General of the Media Euronova group, instead of extending the 
broadcast licence of TV-26, the CCA withdrew it without explanation, although “under 
existing laws it should have extended [it]” .66 Furthermore, the CCA banned the planned 
merger of the Nirospeni-based Vocea Basarabiei and the Glodeni radio station Radio Prim. 
The merger was a part of a plan to create a nationwide independent radio network.67 
 
During the election campaign, Vocea Basarabiei had criticised the governing party and 
promoted the opposition. The station has previously experienced problems with its licence 
which, among other things, led to its closure in December 2002 due to a refusal to renew its 
licence.  
 
On the issue of licence renewal, the ARTICLE 19 Broadcasting Principles state: 
 

Licensees should benefit from a presumption of licence renewal, although this may be 
overcome for public interest reasons or where the licensee has substantially failed to 
comply with the licence terms and conditions. Licence renewal may also provide an 
opportunity for both the licensee and the regulator to review licence conditions. Any 
refusal to renew a licence should be accompanied by written reasons.68 

 
Recommendations: 
·  Licensees should benefit from a presumption of licence renewal. 
·  The rules relating to licence allocation and renewal should always be implemented in a 

fair and open manner, independent of political considerations. 
 
Transdniestr ia 
 

·  Distr ibution of Transdniestr ian Press in Moldova 
 
On 5 February, Moldova banned the import of Transdniestrian newspapers, intended for sale 
and distribution to subscribers in Moldova. Customs and police officers started stopping 
vehicles carrying periodicals from Transdniestria and prohibiting their delivery. The 
authorities of the separatist region protested against the decision but received no response 
from the Moldovan Transport and Communication Ministry. According to Transdniestrian 
Information and Telecommunication Minister, Vladimir Belyayev, Moldova’s decision is in 

                                                 
64 Ibid. 
65 BASA Press Release, “Vocea Basarabiei sue audiovisual board” , 14 February 2005, reported in OSCE Digest 
of 11-15 February 2005. 
66 Ibid. 
67 Ibid. 
68 Access to the Airwaves. Principles on Freedom of Expression and Broadcast Regulation. (London: ARTICLE 
19, April 2002), Principle 22.5. 



 15 

violation of a protocol on measures to promote the unhindered operation of the media, the 
dissemination of periodicals and television broadcasts, signed by President Vladimir Voronin 
and Transdniestrian leader Igor Smirnov on 16 May 2001. In the past, about 600 copies of 
Transdniestrian newspapers were daily delivered to Moldova and about 1,000 copies of 
Moldovan publications were delivered to Transdniestria.69 
 

·  Language Issues 
 
The Lucian Blaga Lyceum in Tiraspol, closed down in July 2004, resumed classes on 18 
January. However, only half of the students were able to attend classes, as parts of the school 
were still undergoing reconstruction.70 The Lyceum was closed following the decision of the 
separatist authorities to shut down schools where Moldovan (Romanian) language was taught 
using the Latin script and parents were pressured to transfer their children to other, Russian-
language schools. The Lucian Blaga Lyceum was damaged after being seized by the 
Transdniestrian police.71 

                                                 
69 Centre for Journalism in Extreme Situations, Dangerous Profession - Weekly bulletin of events in CIS mass 
media, Issue no. 7 (160), 7-13 February 2005, at: 
http://www.cjes.ru/bulletin/?bulletin_id=1409&lang=eng&country=SNG. 
70 Radio Free Europe / Radio Liberty Newsline, “Tiraspol ‘Moldovan’  language lyceum resumes teaching” , 19 
January 2005, at: http://www.rferl.org/newsline/2005/01/4-SEE/see-190105.asp#top. 
71 For further information on the closing of Romanian-language schools in Transdniestria, see ARTICLE 19’s 
Moldova Bulletin September 2004 – November 2004. 


