
 
 

 

 

 
 
How far to go? 
 
Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election 
 
 
The media in Africa does not always enthusiastically join in political crises by egging 
on murderous militants, as is often believed, and Kenya’s press, in the violent 
aftermath of last 27 December’s disputed presidential election, was a very good 
example of how it does not. Editors and journalists tried to calm passions and 
encourage reconciliation, criticising the country’s politicians as irresponsible and 
unpatriotic. But the risk they took in doing this was to fail in their duty to report the 
facts, present them to those involved in events and let the public judge the result. 
 
This has been the Kenyan media’s dilemma since violence erupted nationwide after 
the announcement that President Mwai Kibaki had won a fraud-plagued election. The 
press very quickly agreed on appealing for calm and collective prayers, running joint 
editorials in Nairobi’s main newspapers and avoiding sensationalism and comments 
likely to aggravate ethnic divisions. The line was “peace above all.”  Senior media 
figures, the information ministry and European Union (EU) observers pointed 
approvingly to the muted coverage of post-election violence, but some had doubts this 
was the right way to go. 
 
Reporters Without Borders, International Media Support and Article 19 sent a fact-
finding mission to Nairobi to investigate the successes and failures of the country’s 
media in the unprecedented national crisis.  This is their report. 
 
Sinking into crisis 
 
The Kenyan media tried to keep things calm amid the expected chaos but the 
government acted clumsily and defiantly by absurdly banning all live broadcast 
reporting from the first day of disturbances, 30 December. The ban was only partially 
followed, was poorly defended by the authorities and not lifted until 4 February this 
year. 
 
Most privately-owned Kenyan TV stations broadcast live the events that plunged the 
country into crisis on 29 and 30 December.  The focal point was the Electoral 



Commission of Kenya (ECK) headquarters in the Kenyatta International Conference 
Centre, a large building in central Nairobi.  As tension mounted nationwide on 29 
December and first results were given by major TV stations linked with local 
correspondents, signs of trouble appeared.  
 
Officials of the opposition Orange Democratic Movement (ODM) demanded 
explanations of vote-counting incidents in several dozen constituencies.  Rumours of 
fraud were spreading.  ODM leader Raila Odinga had an edge of 900,000 votes on the 
morning of 29 December. That evening the ECK said it had shrunk to 38,000 after 
results had come in from central Kenya. Rioting had already broken out in Nakuru 
and the slums of Nairobi. 
 
The clinching event came late the next afternoon when ECK president Samuel 
Kivuitu read out supposed constituency results on live TV (heckled by ODM 
supporters) that dramatically reversed the situation and now put President Kibaki 
ahead in many places. The opposition supporters noisily demanded to know why 
results in the provinces differed from those announced by the ECK in Nairobi and 
became more and more insistent.  
 
When it became clear that Kivuitu was going to declare the results final and began 
announcing those from Molo, Turkana Central, Mandera Central and Kajiado North, 
ODM member of parliament William Ruto shouted that he would not accept the 
results because they differed so greatly from the count in the constituencies. The room 
was in uproar and Kivuitu was booed. Soldiers were called and led Kivuitu and his 
aides into a side room and vote-counting was suspended. 
 
“That day, we knew something was going to happen,” said Kwendo Opanga, editorial 
director of the Standard Group, which owns the daily The Standard and the TV 
station KTN. Live TV coverage of events continued and opposition leader Odinga 
called a hasty press conference at ECK headquarters to denounce the machinations of 
the president and his aides and the fraud overseen by the ECK. He said it was he who 
had won the election and drove off in his car. 
 
Without explanation, soldiers guarding the ECK press centre then ordered all 
journalists to leave except those of the government-owned TV station KBC. After a 
few minutes, major TV stations showed Kivuitu announcing Kibaki had won by an 
overall 200,000 votes.  Half an hour later they showed him being sworn in for a new 
presidential term. Foreign journalists in Nairobi for the election then watched from 
the roof of their hotel as the first clashes erupted between opposition supporters and 
riot police. Demonstrators in Kisumu ransacked the local offices of the government 
station KBC.  
 
“At the end of the day, we got a fax from the information ministry permanent 
secretary ordering us to stop live coverage,” said Opanga. The ministry said the 
“suspension” was in the interests of security and public order.  The government 
spokesman announced that “in the prevailing environment, some people are using the 
media to call for violence and to incite members of the public to engage in violence.” 
By mid-evening most stations had stopped broadcasting news and the country fell 
under a blackout on what was happening in the capital.. 
 



The political crisis quickly spread to slum alleyways and suburban streets.  
Arguments and insults deteriorated into stonings, fires, arrows and gunfire. Old ethnic 
bitterness fuelled the crisis over the next few days and the country sank into violence. 
 
Universal criticism 
 
The ban on live coverage sparked worldwide disapproval. International press freedom 
organisations and several Western embassies publicly said it was absurd. It was an 
extreme measure by a panicked government, said David Makali, editor of the 
privately-owned monthly eXpression today and director of the Media Institute, which 
defends freedom of expression. His opinion was shared by all media chiefs, including 
Wachira Waruru, managing director of the Royal Media Services group (which owns 
Citizen Television and a dozen vernacular radio stations) and chairman of the Media 
Council of Kenya, the national self-regulatory body. It was a ridiculous order 
impossible to comply with, he said. A member of the EU election observer mission 
said the ban was excessive and unnecessary. 
 
But the government stuck to its decision and reasoning. Ezekiel Mutua, the 
information ministry’s director of information, said it was not really a ban and that the 
government had asked the media to see that news was broadcast with a short delay.  
The measure was taken because of several what he called embarrassing items 
broadcast on 30 December but he said the media were not to blame because they were 
simply messengers and journalists could not control events that encouraged violence.  
He noted that the government had not cut phone lines.  
 
Despite the government’s denial that it intended to punish the media, Kenyan 
journalists were annoyed. KTN managing editor Farida Karoney said the ban was 
unrealistic and the government’s argument was stupid.  Editors knew what could or 
could not be broadcast because they were responsible citizens, she said. 
 
The media more or less complied with the vaguely-defined ban, taking liberties now 
and then. The privately-owned radio station Kiss FM carefully continued its listener 
call-in shows however. Even the president went out with a delay, said Waruru. No 
talk-shows were broadcast after 30 December. A special exception was made for the 
opening of parliament on 15 January. Waruru said that save for when the news 
demanded live coverage, his group of TV and radio stations (including the popular 
Citizen FM) observed the ban.  
 
After top government officials promised the ban would be lifted, the Media Institute 
and KTN filed a lawsuit on 29 January against the government, which ended the ban 
on 4 February. It had served little purpose except to show the media they were under 
surveillance and that the government did not much trust them. 
 
Radio stations monitored  
 
The government was very suspicious of community radio stations broadcasting in 
local languages and information director Mutua accused them of ganging up during 
the election, implying they had helped to stir up ethnic hatred. Waruru, whose group 
runs most of these stations (Mulembe FM, Inooro FM, Muuga FM, Chamgei FM, 
Egesa FM, Musyi FM and Ramogi FM), agreed there had been a few problems but 



said he had not taken any risks and had immediately pulled off the air speakers who 
had gone too far. 
 
The ghost of the Rwandan station Radiotélévision libre des milles collines (RTLM), 
partly blamed for the 1994 Rwandan genocide, has haunted all African crises over the 
past decade and it was feared some Kenyan radio stations might stir up similar 
violence. During the 2005 constitutional referendum, some had already encouraged 
division between Kikuyus, Embus and Merus (who favoured Kibaki’s reforms) and 
Luos, Kalenjins and Luhyas (who opposed it). Three days before that vote, the 
privately-owned radio Kass FM, which broadcasts in Kalenjin, was suspended for 
inciting violence.  
 
Several vernacular stations used dangerous language in the present crisis too, said 
Caesar Handa, executive director of Strategic Research, a firm hired by the UN 
Development Programme (UNDP) to review Kenyan media coverage of the 
presidential election. He told the UN news agency IRIN that phone-in callers to Kass 
FM had called other ethnic groups “settlers” in the Rift Valley. There was also talk of 
the need for “people of the milk” to “cut grass” and that “the mongooses” were 
“stealing our chickens,” an allusion to the pastoral Kalenjins (“people of the milk”) 
faced with the supposed Kikuyu danger (“the mongooses”), according to Kamanda 
Mucheke, of the government-funded Kenyan National Commission on Human Rights, 
quoted by IRIN. 
 
David Ward, the EU observer mission member who monitored the media, said 
however that despite a few such incidents (especially on radio stations in western 
Kenya) that were quickly dealt with, there was no hate talk. Problems had been 
expected in such a divided society, he said, but apart from the government TV station 
KBC, whose bias was blatant, the media had behaved remarkably well. He said the 
country was blessed with talented journalists who delivered the news to the public. 
 
Waruru said he and his editors had been very vigilant.  He said his radio journalists 
had tended to be swept away by the emotions of listeners but now even using a 
proverb was scrutinised.  The vernacular radios provided a strong sense of identity 
and thus strengthened national unity, even though they were potentially dangerous. 
He said the Media Council he chairs had warned some of them on 19 December 
against unethical behaviour. The Council’s executive director, Esther Kamweru, told 
its annual meeting that most complaints the council got were about songs considered 
obscene or racist, but said some stations had put out inaccurate news which had led to 
violence.. 
 
But the authorities did not penalise any offenders, except perhaps on one occasion.  
The privately-owned Radio Lake Victoria in Kisumu, which openly backed the 
opposition, went off the air on 28 December for three days after a mysterious power-
cut to its transmitter in Kiboswa, 15 kms away. The station’s assistant manager, Seth 
Oloo, accused the government of sabotage. The station resumed broadcasting without 
further problems, even at the height of the violence. 
 
Media prayers 
 



The Kenyan media answered the government’s live broadcasting ban and close 
surveillance with a joint editorial line. They reported facts, figures and statements but 
nothing controversial or likely to provoke disorder.  The main Nairobi dailies, The 
Nation and The Standard, ran the same front-page editorial on 3 January headed 
“Save our beloved country,” attacking politicians as responsible for the violence and 
for not coming up with solutions. The impressive display of unity was meant to 
underline how serious the situation was. Independent TV stations followed the papers’ 
example by screening the words “Save Our Country.” KTN TV also called on Kibaki 
and Odinga to rescue the country from what it called unprecedented anarchy and 
bloodshed.  Privately-owned radio stations broadcast the editorials too. 
 
The principal media outlets opted for a peaceful solution and for preaching. The 
Sunday after the peace editorial, the main TV stations broadcast a collective prayer 
for a return to calm.  Adverts in the main Nairobi papers have regularly called for 
peace and national unity and opinion pages are full of articles saying violence could 
not solve the country’s problems, would only worsen them and that the Kenyan nation 
was more important than tribalism. 
 
Failure of the country’s media 
 
The post-election violence in the country once seen as East Africa’s most prosperous 
and stable democracy gave most Kenyan journalists their first experience of reporting 
on a devastating political crisis. Growing pressure on freedom of expression and the 
media’s own fear of exacerbating violence and ethnic divisions dominated the 
behaviour of editors and journalists and they firmly chose restraint in their coverage 
of the situation. 
 
The media were forced to tread extremely carefully and many local journalists and 
observers the fact-finding mission talked to said this resulted in a lot of self-
censorship. The Kenya media has traditionally been independent and journalists have 
behaved responsibly, but the pressure on them in such an explosive situation where 
their role was crucial divided the profession. 
 
Did the country’s media fail in its mission as watchdogs of democracy?  Editors and 
journalists were in a painful dilemma in the wake of the election and those the 
mission spoke to admitted the media clearly failed to do its job and fulfil its 
obligations.. 
 
The media failed, said the Standard Group’s Opanga, one of the country’s most senior 
journalists. It did not properly investigate what happened after the voting and he said 
this had haunted him ever since. Journalists had not pushed to find out the truth after 
it was clear the results were rigged. Opanga had reported on five elections since 1988 
and had never experienced anything like the present crisis. Hundreds had been killed 
and billions of dollars lost. So much was at stake that not seeking out the truth was 
impermissible, he said. 
 
The power of self-censorship 
 
What happened at Standard Group editorial meetings? Why did editors and journalists 
not try to report the truth?  Opanga still has no answer. The media fell down on the 



job, he said. Nobody prevented it from doing anything yet the crisis was expected, 
though not the violence. The fear of making things worse had obsessed journalists, he 
said, alluding to the grim role the media played in the Rwanda genocide. 
 
The same fear affected editorial decisions at the Nation Media Group, said special 
projects editor Macharia Gaitho, who writes a political column in The Nation. Ethnic 
tension was so easy to echo that the media’s role was crucial, he said. The major press 
had behaved very responsibly. But by being responsible had it hidden the truth? 
Gaitho said this was fiercely debated inside the Group. 
 
KTN managing editor Karoney said self-censorship was also routine at the station for 
fear of reprisals and the station was afraid to broadcast all the news it had. 
 
Tervil Okoko, chairman of the Kenya Union of Journalists, said the crisis was a great 
shock for the media, which had never been in such a situation. The freedom enjoyed 
for so many years had given it a false sense of security and self-censorship took over. 
Journalists were afraid, especially after the live reporting ban, which was a very easy 
way to gag the media by making it less effective. Fear made it hard to know what to 
do, he said, and it became very difficult to protect the right to be kept informed of 
events. 
 
Media Institute director Makali freely admitted that the national media failed in its 
duty to report the truth. Journalists may have sought it out but they did not dare to 
report it, he said. The papers should have set up investigative teams to find out who 
had won or lost the election, but they did not for fear of being physically attacked by 
either the government or the population. So the media had failed by keeping the truth 
from the people. 
 
He said one of the media’s biggest mistakes was not defying the live broadcasting 
ban.  None of them had tried to find a way round it.  He said he did not see how the 
media could have inflamed the tense situation by just reporting the facts, in fact quite 
the opposite. But editors and owners had come under great pressure and had played 
down some stories and not reported others at all. 
  
Kenya’s journalists and editors, with no experience of covering such violent events, 
were easy prey for the government, which exerted heavy pressure on them to relay 
messages of peace and reconciliation, he said. They obeyed and thus abandoned their 
professional principles and their job of promoting truth and justice. Preaching peace 
and reconciliation was the job of politicians and religious leaders. Calling for prayers 
for peace would not solve the political crisis, Makali said. The country would 
continue to be a minefield until the roots of the problem were tackled. If the media did 
not help that process, they had been part of the conspiracy. 
 
 
Conclusions and recommendations 
 
As Kenya tries to find a way to halt its steady social, political and economic 
disintegration, various sectors of society have stepped back and are trying to help 
keep the peace by calling for harmony and national unity. The media has been a key 



player in the quest for reconciliation, especially the mass media, whether privately-
owned, community or government-run, or written, broadcast or online. 
 
When violence erupted and spread, all the media joined together (sometimes in 
chorus) and tirelessly printed long editorials, commentaries and articles and even joint 
front pages calling for national harmony. But this switch to being peacemakers 
shocked some Kenyans and foreign observers, especially journalists and media 
experts. They said it was not only dishonest but that the media had become involved 
in role-playing that diverted it from its job of seeking out the truth in the public 
interest.  
 
Preaching is not a journalist’s main job. Blatant fraud in a presidential election was 
clearly an urgent matter for the media and its journalists. But in the interests of 
restoring public order they deliberately chose to ignore it while thousands of Kenyans 
poured into the streets in search of “truth” and “justice.” After weeks of violence and 
killings that have exhausted the country, still nobody knows who really won the 
election, who cheated and how, and why social and tribal divisions cracked the 
foundations of the great Kenyan democracy that was seen as unbreakable.. 
 
The media, like other sectors of society, is at a crossroads as the country looks for a 
political, constitutional and consensual way out of Kenya’s gravest crisis. Reporters 
Without Borders, International Media Support and Article 19 recommend that: 
 

- The Kenyan authorities should drop their fear about a repeat of what 
happened in Rwanda with the Radiotélévision libre des mille collines (RTLM) 
radio that encouraged the 1994 genocide there and take a less hostile and more 
trusting attitude to the media. They should appreciate the efforts of leading 
Kenyan media outlets to promote peace and not to aggravate the post-election 
violence. They should help the media to strengthen its self-regulation 
machinery and its capacity for working together and providing training, so it 
can more effectively cope with extreme crisis situations. 

 
- Kenya’s political parties should stop using community radio stations to rally 

and organise their supporters and confront the questions and criticism of the 
media honestly. 

 
- The Kenyan media should continue to review its successes and failures in the 

post-election crisis in a spirit of cooperation.  It should set up a fund to help 
train journalists in investigative reporting and self-protection in places where 
there is violence and fighting. It should offer the public maximum information 
and insight into the crisis the media has been through since the election. It 
should also strengthen its system of self-regulation and consulting together. 

 


