
 

 
 

 

 
 
 
 
 

 
 
 

Advance Summary of Concerns 
 

on 
 

Respect for Freedom of Expression in 
Austria  

 
 
 
 
 
 

Submission to the United Nations Human Rights 
Committee 

 
March 2007 

 

 

 
 
 

 

ARTICLE 19 · 6-8 Amwell Street · London EC1R 1UQ · United Kingdom 
Tel +44 20 7278 9292 · Fax +44 20 7278 7660 · info@article19.org · http://www.article19.org



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

- 1 -  

1. Introduction 
This Submission summarises ARTICLE 19’s concerns with regard to the protection of the 
right to freedom of expression and opinion in Austria, in the context of the consideration by 
the United Nations Human Rights Committee (the Committee) of Austria’s Fourth Periodic 
Report on the implementation of the International Covenant on Civil and Political Rights 
(ICCPR).1  At its 89th Session, in March 2007, the Committee will meet to draw up a list of 
issues and this Submission is intended to assist the Committee in that task.  
 
Austria is a long-standing member of the European Union and the Council of Europe and 
signatory to the European Convention of Human Rights as well as the International Covenant 
on Civil and Political Rights.  While the right to freedom of expression is generally respected, 
we have serious concerns in three key areas: 

• the large number of defamation cases in Austria, and the continuing disproportionately 
high number of findings against it in defamation cases by the European Court of 
Human Rights which indicates a systematic failure of domestic law in this area;  

• the lack of diversity and pluralism in the media; and 
• Austria’s failure to implement fully the right of access to information. 

 
We respectfully request that the Human Rights Committee includes these matters on its list of 
concerns for the consideration of Austria’s 4th Report.  
 
We offer a brief introduction to our concerns in the following sections, below. We will 
provide a more detailed report in time for the Committee’s 90th Session. 
 

2. Summary of Concerns 
Defamation laws restrict legitimate public debate and criticism  
Austria is among the countries most frequently cited by the European Court of Human Rights 
for violating the right to freedom of expression. Between 1999 and 2005, Austria was found 
by the European Court for Human Rights to have violated the right to freedom of expression 
in no fewer than eleven cases. The overwhelming majority of these were defamation cases. 
Despite having been at the receiving end of the European Court’s first defamation judgment, 
in 1984, the trend shows no sign of abating. In 2006 and January 2007 alone, Austria was 
convicted another four times for violating Article 10 in defamation cases.  
 
We are concerned that this is indicative of a systematic failure in the Austrian domestic legal 
and justice system to strike the correct balance between freedom of expression and the 
protection of reputation. Defamation continues to be a criminal offence in Austria, which we 
strongly believe is a problem in itself and potentially one of the root causes of the failure of 
the system. Two other issues raise concern: the high numbers of claims brought by politicians, 
and an apparent judicial bias towards them;2 and a recent trend in members of the judiciary 
suing for defamation.   
 

                                                
1 UN Doc CCPR/C/AUT/4, 20 November 2006, available for download at 
http://www.ohchr.org/english/bodies/hrc/hrcs89.htm. Austria acceded to the International Covenant on Civil and 

Political Rights, the United Nations’ flagship human rights treaty, on 10 September 1978. As a State Party, it is 
required to submit periodic reports to the UN Human Rights Committee on how it has implemented the rights 
guaranteed in the ICCPR.  
2 Interview with journalist Florian Klenk, 12 February 2007. 



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

 
- 2 -

There was an unprecedented number of cases brought by politicians after the right-wing 
Freedom Party (FPÖ) entered into a coalition government with the People’s Party (ÖVP) in 
2000. The formation of the new coalition government and the subsequent imposition of EU 
sanctions led to heated debate. Dozens of media, intellectuals, artists and even student groups 
who expressed criticism of the new government were sued for defamation or insult, 
particularly by politicians of the Freedom Party and their former leader, Jörg Haider, and got 
convicted. Examples include university professor Anton Pelinka, who was convicted for 
blaming Haider of ‘down-playing’ National Socialism; the Socialist Youth for writing that 
Haider ‘tolerated’ and ‘allowed’ a certain ‘closeness’ of himself and his party ‘to the tradition 
of fascism’; and the Green party’s newspaper for publishing a caricature of a FPÖ politician 
in a brown Nazi shirt making an obscene gesture. Even the producers of the game ‘Trivial 
Pursuit’ were sued and convicted for defamation for printing on one of the game’s playing 
cards that Haider consistently referred to concentration camps as ‘punishment camps’, thereby 
generating public anger.3  
 
While this wave of cases brought by politicians has subsided to some extent, criminal 
defamation laws continue to impinge on legitimate public debate. For instance, in April 2006, 
the Viennese NGO 'Homosexual Initiative of Vienna (HOSI Wien)’ was convicted under both 
the criminal and civil defamation law for referring to an ÖVP politician as an 'intellectual 
descendent' of the Nazis in one of their press statements. The politician had defended and 
justified his party’s refusal to amend the Federal Nazi Victims Compensation Act 
(Opferfürsorgegesetz – OFG) to include Nazi victims persecuted on the grounds of their 
homosexuality, which would have granted them a legal entitlement to compensation. HOSI 
has appealed the criminal conviction (the case is now pending at the second instance) but has 
refrained from pursuing the civil case because it cannot afford the legal costs. It is collecting 
donations to be able to take the case to the European Court of Human Rights in Strasbourg.4 
 
We are also concerned at defamation cases brought by members of the judiciary. We believe 
that, like politicians, judges are public figures and ought to tolerate a high degree of criticism 
of their functioning. This principle does not appear to be implemented in Austria. For 
example, in 2005, Florian Klenk, a journalist with the Viennese weekly Falter, was convicted 
for criticising the judge in a trial against a security guard who had been accused of raping a 
Cameroonian woman in a refugee centre. Mr Klenk had stated that the judge appeared to be 
convinced of the woman’s guilt.5 In another recent example, in November 2006, the European 
Court of Human Rights found that the conviction of the Standard newspaper for criticising 
discriminatory remarks about homosexuality made by a judge during the course of a case 
violated the daily’s right to freedom of expression.6 
 
We are very concerned that this use of defamation law has a severe chilling effect on the 
exercise of the right to freedom of expression. Even though fines imposed usually are not 
existentially threatening and prison sentences are no longer applied, the legal costs of the 
court cases can be prohibitively high. Moreover, the possible criminal conviction is a harsh 
measure with serious consequences for the individual, and often grossly disproportionate to 

                                                
3 “…um uns zu schikanieren”, in: Falter (38/00), 20 September 2000, p.8 
4 See: http://www.hosiwien.at/sos/   
5 IHF Report: Human Rights in the OSCE Region, International Helsinki Federation, June 2006, http://www.ihf-
hr.org/documents/doc_summary.php?sec_id=3&d_id=4255  
6 See: http://www.ifj-europe.org/default.asp?index=4351&Language=EN 



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

 
- 3 -

the harm caused by the statement – even more so if applied for criticism that is legitimate in 
the context of political debate in a democracy.7  
 
We therefore respectfully ask the Committee to include this issue on its list of concerns and 
take it up with the government.   
 
Lack of pluralism in the media  
The media landscape in Austria is concentrated in the hands of a few, in violation of the 
public’s right to receive information on matters of public interest from a variety of sources. 
This lack of pluralism is mainly due to three factors that shape the Austrian media landscape: 

- a very high degree of concentration of media ownership; 
- the failure of regulatory policies to support the development of independent 

broadcasters, in particular of non-commercial and community broadcasters; and 
- considerable government influence over the public broadcaster and national broadcast 

regulator. 
 
High concentration of media ownership 
Austria has one of the most concentrated media markets in the world. By far the most 
dominant newspaper is the tabloid Neue Kronen Zeitung which is read by nearly half the 
population above 14 years.8 It exercises a significant and internationally near-unprecedented 
power over public opinion. The Neue Kronen Zeitung is part of a conglomerate that controls 
63% of the circulation of all dailies, 100% of that of the political weekly magazines, and 62% 
of the circulation of all weekly publications in Austria.9  
 
With the creation of private broadcasting in Austria in the 1990-ies, first only at a regional 
and local, and after 2001 also at the federal level, concentration of media further increased. 
The Neue Kronen Zeitung holds the country’s sole private national radio broadcasting licence, 
and most regional broadcast licences are in the hands of the leading regional newspaper 
publishers, resulting in a further concentration of ownership. 
 
We are strongly concerned that this breaches the public’s right to know, and is generally 
unhealthy in a democracy.  
 
Broadcasting policies fail to support community broadcasting 
The allocation of licences for private broadcasters has been criticised for being opaque and 
favouring existing media conglomerates.10 Large commercial broadcasters have been awarded 
licences at the expense of small independent and community broadcasters, who exist in the 
margins of the media sector. 
 
We strongly believe that independent and community broadcasters play a vital role in the 
realisation of the public’s right to receive information on matters of public interest from a 
variety of sources. The large national or regional commercial broadcasters focus on 
programming that brings in advertising revenue, and as a result largely limit themselves to 
music and entertainment. The Neue Kronen Zeitung’s national radio station focuses on music, 

                                                
7 Interview with media lawyer Dr. Maria Windhager, 18 December 2006. 
8 Kommunikationsbericht 2005, Rundfunk & Telekom-Regulierungs GmbH, p.145 
http://www.rtr.at/web.nsf/deutsch/Portfolio_Berichte_nach%20Kategorie_Berichte_KBericht2005/$file/KommB
ericht_2005_D.PDF . See also http://www.statistik.at/fachbereich_03/bevoelkerung_tab1.shtml.  
9 Media in Austria, Federal Press Service Vienna, 2006, p.11. 
10 Interview with a community radio maker in Vienna, 2 February 2007.  



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

 
- 4 -

and the country’s only national private television broadcaster, ATV, is mainly an 
entertainment channel.  In-depth news or discussion programmes on issues relevant to local 
populations are rarely carried by them, and can in reality only be provided by independent and 
community stations. Yet, there is no national policy of support for community broadcasters.11 
Subsidies for non-commercial radio out of the federal budget were cut down to a third in 
2000, and abolished completely in 2001.12 At the regional level the picture is mixed: some 
provinces or municipalities provide subsidies, others don’t. This lack of consistent public 
support makes it financially very difficult to operate community radio stations in Austria. For 
instance, multi-lingual Radio MORA in Burgenland, a province with a variety of ethnic 
minorities, had to close down after federal subsidies ceased in 2001.13  
 
Political influence over the public broadcaster ‘ORF’ and the national broadcast regulator 
On 17 May 2006, Armin Wolf, the anchorman of the Austrian public television’s prime time 
news bulletin, heavily criticised the national public broadcaster ORF for the lack of editorial 
independence and lack of internal pluralism at an awards ceremony. He also criticised the 
direct pressure political parties in power put on individual members of the ORF governing 
board to ensure the parties’ desired candidates get appointed to managerial and editorial 
positions within the corporation.14 All Austrian governments so far have exercised such 
influence,15 indicating that ORF is structurally insufficiently protected from political interests. 
A key weakness lies in the Foundation Council (‘Stiftungsrat’), the board of governors of the 
ORF. This consists of as many as 35-members, half of which are direct government 
appointees, just under a third are political party nominees and just under a fifth are civil 
society representatives.16 Although according to the ORF Act, Council members “shall not be 
bound by instructions and orders”17 there is an unwritten, yet entirely public, rule in place that 
compels them to vote according to party discipline.18 We are concerned that this harms the 
free flow of information and deprives the public from a high quality and independent 
broadcaster.  
  
We are similarly concerned at government influence over the national broadcast regulator. 
KommAustria is a public authority under the direction of the Federal Chancellery. It is 
composed of civil servants and assisted by a Broadcasting Advisory Council 
(‘Rundfunkbeirat’) consisting of 6 members appointed by the Federal Government for a term 
of 6 years.19 We are strongly concerned that this structure fails to protect the independence of 
                                                
11 The new coalition government that took office in January 2007 declared in its coalition agreement its intention 
to ‘examine’ the possibility of subsidising non-commercial private broadcasters. However, this declaration has 
yet to be put into practice. 
12 Veronika Leiner: „Die Freien Radios und ihr öffentlich-rechtlicher Auftrag”. 
http://kulturrat.at/debatte/zeitung/medien/leiner  
13 Stories about Radio MORA and financial difficulties of other radio stations can be found on the website of 
Radio Freier Rundfunk Oberösterreich: http://www.fro.at/frozine/index.php?channel=3   
14 http://www.diepresse.com/Artikel.aspx?channel=k&ressort=km&id=559636  
15 See, for instance: Heinrich Neisser: “Aufforderung zur Perspektive“, in: Der Auftrag – Öffentlich-rechtlicher 
Rundfunk – Positionen – Perspektiven – Plädoyers, Sonderzahl, Vienna 2006, p.10-12 
16 18 members are directly appointed either by the Federal Government or by Provincial Governments, 6 are 
appointed by the Government on suggestion of the various political parties represented in Parliament, 5 by staff 
unions, who are also affiliated with political parties. 6 members are appointed by what is called the ‘Viewers 
Council’ (‘Publikumsrat’), an advisory body consisting of representatives of various civil society groups. 
17 Section 19(2) of the ORF Act,  
http://www.rtr.at/web.nsf/lookuid/FC53C3160ACCDBEDC12571A1004FF880/$file/orfg-eng.pdf  
18 The requirement for council members to vote according to party discipline is freely admitted in Austrian 
public debate as demonstrated by numerous media reports, for instance: “Linksruck im ORF-Stiftungsrat 
verzögert sich”, in: Der Standard, 31 January 2007. 
19 Again, the coalition agreement of the new government contains a declaration of intent to strengthen the 



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

 
- 5 -

the regulator, and violates international standards on independence of regulatory bodies that 
Austria has committed to.20  
 
We are concerned that these three factors – media concentration, lack of independent 
broadcasting and government control over the public broadcaster and the regulatory body – 
combine to deprive Austrians from their right to media diversity. International human rights 
courts and bodies have often emphasised that States are under a positive obligation to take 
measures to ensure pluralism within the media.21 Austria fails to fulfil this obligation and we 
respectfully request the Committee to include this issue on its list of concerns.  
 
Ineffective access to information laws  
We are also concerned that Austrian law fails to fully guarantee the public’s right to access to 
information. Many government and public institutions still operate in a culture of secrecy. 
Although the 1987 Federal Law on the Duty to Furnish Information (the 
‘Auskunftspflichtgesetz’) requires public authorities to respond to requests within 8 weeks, it 
is subject to very broadly phrased exemptions. As a result, the right of access to information is 
often illusory.  
 
A prominent example is that of arms contracts. Austria is a significant producer and exporter 
of small arms, including - at times - to countries that have a problematic human rights record, 
such as Iran. There is very little transparency in this field. For instance, an Austrian platform 
of NGOs has been trying to get information from the government about their approval of 
certain transfers of arms and military technology, in order to assess whether these exports 
have been in line with the EU Code of Conduct on Arms Exports. The Code of Conduct, 
amongst other things, prohibits the export of arms where there is a risk they might be used for 
human rights abuses. The Ministry of Interior has given no concrete answers to any of the 
NGOs' questions saying, in the case of an arms export to Iran, no more than that the relevant 
legal criteria were scrutinised and that no reasons for rejecting the export licence were found. 
Such rudimentary information does not allow the public to scrutinise whether the licensing 
procedure was indeed conducted in line with the EU Code of Conduct. 
 
The Austrian government, when justifying their reluctance to publish more information about 
exports, has in the past referred to concerns over personal data contained in documents. 
However, personal data protection cannot be a reason for retaining statistical information, and 
much of the information relating to licensing procedures will not contain any personal data.22  
 
Another example is that of a local journalist and environmental activist in the Province of 
Tyrol who tried to obtain information about a large public contract concerning the lease of 
hydroplants to US firms from the public electricity company, TIWAG. He was denied access 
to the information, but eventually managed to obtain a copy of the contract from a 
confidential source and announced his intention to publish it on his website. He was 
immediately sued by the public company who argued that the contract constituted a business 
secret, and that disclosure could harm their business interests as well as violate personal data 

                                                                                                                                                   
independence of the regulator. It is paramount that this process is done in a way that brings the regulator fully in 
line with international standards in this field. 
20 For instance EU Directive ‘Television without Frontiers’ 
21 European Parliament resolution on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of freedom of 
expression and information (2003/2237(INI)) P5_TA(2004)0373 
22 Interviews with Saferworld, London, and Amnesty International Austria, 9 March 2007. 



ARTICLE 19 
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION 

 

 

 
- 6 -

protection. The court ordered the journalist’s service provider to remove from the site parts of 
the text (which he had not written). The outcome of the main trial is still pending.23  
 
Cases such as these highlight the urgent need for legislative reform in the area of access to 
information. We request the Committee to include this issue on its list of concerns and take it 
up with the government.  
 

                                                
23 Interview with the environmental activist Markus Wilhelm, 14 February 2007. All documents relating to the 
trial are posted on the website in question: www.dietiwag.at  


